تعزیه‌خوانی ارثیه‌ای ناب که از پدر به پسران رسیده است
کد خبر: 4158473
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

تعزیه‌خوانی ارثیه‌ای ناب که از پدر به پسران رسیده است

خانواده لاری‌زاده برای زنده نگه‌داشتن واقعه عاشورا در تعزیه‌خوانی شرکت می‌کنند و پدر خانواده، مرحوم جعفر لاری‌زاده در نقش امام حسین(ع) ایفای نقش می‌کردند و حالا که در قید حیات نیست و فرزندانش، راه پدر را ادامه می‌دهند.

ارسالی/ تعزیه‌خوانی ارثیه‌ای ناب که از پدر به پسران رسیده استبه گزارش ایکنا از هرمزگان؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛ خانواده، به عنوان اولین نهاد اجتماعی به شمار می‌رود که فرزندان در آن رشد کرده و بسیاری از خوب و بدهای روزگار را در آن تجربه می کنند و با الگوگیری از پدر و مادر، خواهر و برادر وارد جامعه می‌شوند.

بی‌شک کودکان و نوجوانان با عینی سازی و الگوبرداری از پدر و مادر خود رشد می‌کنند و هر آنچه که برای سایر اعضای خانواده ارزشمند بوده در کودکان نیز نهادینه شده و با آن گرایش وارد جامعه می‌شوند.

در میان خانواده‌های متمدن ایرانی حُب اهل بیت(ع) وجود دارد و مناسبت‌های ملی و مذهبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ یکی از مناسبت‌هایی که بسیار ارزشمند بوده برپایی خیمه عزای اباعبدالله است.

کودکان در هیات اباعبدالله‌الحسین(ع) قد می کشند و حسینی شدن را در خیمه ارباب بی‌کفن جست و جو می کنند؛ عشق به امام حسین(ع) از نوزادی با پوشاندن لباس‌های مشکی عزای امام حسین(ع) در دل فرزندان گذاشته می‌شود و با بزرگ شدن آنها با مطالعه و شناخت نسبت به واقعه عاشورا محبتشان نیز به اهل بیت(ع) افزایش می‌یابد.

خانواده لاری‌زاده از جمله خانواده های بافرهنگ و اصیل ایرانی هستند که در آن فرزندان از کودکی عشق و محبت به اهل بیت(ع) را در خانه شان احساس می کنند و حب به اهل بیت میراث گرانبها در این خانواده به شمار می رود که نسل به نسل از پدران به پسران می‌رسد.

خانواده لاری زاده برای زنده نگه داشتن واقعه عاشورا در تعزیه خوانی شرکت می کنند و پدر خانواده مرحوم جعفر لاری‌زاده در نقش امام حسین(ع) ایفای نقش می کردند و حالا که در قید حیات نیستن فرزندانش راه پدر را ادامه می دهند.

محمود لاری زاده، پسر این خانواده که در خیمه امام حسین(ع) قد کشیده و حالا ۲۹ سال سن دارد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنده از سن ۱۰سالگی تعزیه خوانی را در مسجد و حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) محله پل خواجو بندرعباس آغاز کردم.

این جوان تعزیه خوان با بیان اینکه اساتید بنده در حرفه تعزیه خوانی پدر بزرگوارم مرحوم جعفر لاری زاده و برادر عزیزم امید لاری زاده است، گفت: پدرم هنگامی که در قید حیات بودند در نقش امام حسین(ع) ایفای نقش می‌کردند و هم اکنون بعد از مرحوم پدرم برادرم نقش امام حسین را اجرا می‌کنند.

لاری زاده تصریح کرد: از بچگی دنبال پدر و برادرم به مراسمات مذهبی می رفتم و همیشه در ماه‌های محرم، صفر و رمضان در مراسمات عزاداری در حسینه حضور فعال داشتم و اخلاق نیکو خادمان مسجد و حسینیه مرا بیش از پیش جذب مسجد و کارهای فرهنگی کرد.

وی عنوان کرد: از سن ده سالگی افتخار ذاکری در عزای امام حسین(ع) را داشتم؛ بنده نقش های زیادی از جمله نقش حضرت علی اکبر(ع)، امام سجاد(ع) و هم اکنون ۵ سال هست که نقش حضرت قاسم(ع) را اجرا می‌کنم.

این جوان تعزیه خوان مطرح کرد: تعزیه خوانی بنده باعث شده که خیلی بیشتر از واقعه عاشورا درس بگیرم و اطلاعات زیادی از قیام امام حسین(ع) و یاران باوفایش به دست آورم و نسخه‌های تعزیه خوانی را هرچند مدت یک بار نقش‌های مختلف آن را مطالعه می‌کنم و آگاهی خود را ارتقاء می‌دهم.

انتهای پیام
captcha