سومین جشنواره شعر بلوچ در هرمزگان به کار خود پایان داد
کد خبر: 4127321
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

سومین جشنواره شعر بلوچ در هرمزگان به کار خود پایان داد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: سومین جشنواره منطقه‌ای شعر بلوچ که با حضور استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در شهرستان جاسک برگزار شد با معرفی و تجلیل از آثار برگزیده پایان یافت.

اسماعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، اسماعیل جهانگیری، مدیرکل این نهاد، شب گذشته، 19 اسفندماه، اظهار کرد: سومین جشنواره منطقه‌ای شعر بلوچ که با حضور استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان به مدت دو روز در شهرستان جاسک برگزار شد،  با معرفی و تجلیل از آثار برگزیده پایان یافت.

وی با اشاره به اینکه ایجاد وحدت و همدلی بین اقوام، پاسداری زبان مادری و انتقال فرهنگ و هنر قوم بلوچ به نسل جوان از مهم‌ترین پیام‌های این رویداد فرهنگی است، افزود: موسیقی محلی اصیل بلوچی، برگزاری کارگاه آموزشی زبان بلوچی و برگزاری نمایشگاه جاسک شناسی از برنامه‌های اجرایی در این جشنواره بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: در این جشنواره از 3 اثر کتاب‌های نویسندگان جاسکی، 2 جلد کتاب از خدابخش زومکی با عنوان‌های «گریب نامه» و «شف چراغ» و یک جلد کتاب از حیدری حیدری‌نژاد با عنوان «هابیا»  با حضور مسئولین و شاعران رونمایی شد. برگزاری این جشنواره نقش مهمی در حفظ و نشر آثار فرهنگی و هنری دارد و بسیاری از داستان‌های عاشقانه و تاریخی بلوچ با شعر و هنر آمیخته است.

یادآور می‌شود؛  سومین جشنواره منطقه‌ای شعر بلوچ در شهرستان جاسک با هدف شناسایی استعدادهای جدید، توجه به ادبیات عامه و فرهنگ عمومی برگزار شد. در این جشنواره بیش از ۸۰ شاعر و ادیب بلوچ زبان حضور داشتند. بر این اساس در مجموع ۱۷۰ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به جشنواره منطقه‌ای شعر بلوچ راه یافته بود که در پایان بنا به رأی هیئت‌داوران «عبدالباسط بیدخت»، «عبدالحمید ایران‌نژاد»، «علی ماهیگیر» و «حجت دهقان»، در بخش شعر کلاسیک «احمد گرگیج» از چابهار نفر اول، «سیاوش سرفراز» از ایرانشهر نفر دوم، «عبدالباسط هوت» از چابهار نفر سوم شد و در بخش شعر نو «محمدعلی خردمند» از پیشین نفر اول، «سعد حوت» از پیشین نفر دوم و «نازمه کرد زابلی» از چابهار نفر سوم شدند.

انتهای پیام
captcha