برگزاری مسابقات قرآنی مقدمه رسیدن به فهم قرآن کریم است
کد خبر: 4123516
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
مدیرکل امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی:

برگزاری مسابقات قرآنی مقدمه رسیدن به فهم قرآن کریم است

مدیرکل امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی کشور با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی مقدمه رسیدن به فهم قرآن کریم است، گفت: نباید تنها به برگزاری مسابقات اکتفا کنیم و قرآن کریم باید در زندگی همگان جاری و ساری باشد.

تقیانی مدیرکل امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی

به گزارش ایکنا از هرمزگان، محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی کشور، امروز، دوم اسفندماه، در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآنی ویژه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های قبل متمایز شده و آن هم گسترده‌تر شدن مسابقه به سمت شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی است.

 وی با تأکید بر اینکه باید به عمق قرآن نفوذ کنیم تا به فهم و تدبر آیات آن دست یابیم، افزود: کتاب قرآن، آخرین گنجینه وحی الهی است که نازل شده و تا الی‌الابد باید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد.

تقیانی با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی مقدمه رسیدن به فهم قرآن کریم است، تصریح کرد: نباید به برگزاری مسابقات اکتفا کنیم بلکه قرآن کریم باید در زندگی همگان جاری و ساری باشد و همه ما باید با قرآن کریم مأنوس شویم و به روخوانی قرآن اکتفا نکنیم.

وی با بیان اینکه لحن‌های آهنگین در هنگام قرائت قرآن کریم باید در خدمت مضمون باشد و این هنر تلاوت قرآن کریم است و باید به گونه‌ای تلاوت شود که به قلب مخاطب نفوذ کند، اضافه کرد: ارتباط با کتاب آسمانی قرآن نباید تنها مختص ماه رمضان یا مسابقات باشد، باید انس با قرآن داشته باشیم و روزانه آیاتی از کتاب وحی را تلاوت کنیم.

تقیانی عنوان کرد: سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر حفظ قرآن تأکید دارند لذا با توجه به منویات معظم له، باید حفظ قرآن مورد توجه جدی قرار گیرد. البته فضا برای تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در سطح کشور فراهم شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

برگزاری مسابقات فرصتی برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است

عباس اکبری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: برای نخستین بار است که مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی استان هرمزگان برگزار می‌شود. برگزاری این‌گونه مسابقات، فرصت بسیار خوبی برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی تصریح کرد: این دوره از مسابقات، نقطه تمایز دیگری دارد و آن اینکه برای اولین بار خانواده‌های کارکنان نیز حضور دارند و در این مسابقات شرکت کرده‌اند. در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم، ۳۰۰ نفر در قالب دو گروه آقایان و بانوان شرکت کرده‌اند. برادران در سالن اجتماعات حوزه علمیه و خواهران نیز در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی بندرعباس به رقابت خواهند پرداخت.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دانشکده‌های علوم قرآنی در برگزاری مسابقات

حجت‌الاسلام سعید کذایی، دبیر ستاد نماز جمعه هرمزگان نیز در این آیین عنوان کرد: آمار حضور کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم بسیار شگفت‌آور است، به عبارتی این سازمان شاید جزو محدود سازمان‌هایی است که خط و ربط فرهنگی صرف ندارند اما سهم خود را در این حوزه ادا کرده‌اند که جای تبریک دارد و مایه مباهات و افتخار است.

وی افزود: به جهت تقویت این حرکت باید برنامه‌ریزی‌هایی در سطح کشور صورت گیرد که پیشنهاد می‌کنم برای تحقق این امر مهم، از ظرفیت دانشکده‌های علوم قرآنی در ۱۸ استان کشور استفاده شود، همچنین به دلیل اقلیم مناسب استان هرمزگان در اسفندماه، تنها شهر بندرعباس برای برگزاری مسابقات انتخاب نشود.

 رئیس دانشکده علوم قرآنی استان هرمزگان بیان کرد: هرمزگان، استان محروم و مظلومی است که رتبه نخست فلاکت در کشور را دارد. بشاگرد استان هرمزگان یک منطقه محروم است که به تعبیر مقام معظم رهبری، مرحوم والی، مجاهد فی سبیل الله برای رفع محرومیت و مظلومیت بود. همین شهرستان کپرنشین بالغ‌بر ۲۰۰ حافظ قرآن کریم تربیت کرده است. در شهرستان رودان نیز در یک خانواده، سه برادر و دو خواهر حافظ کل قرآن کریم، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه و ۱۵۰  نفر حافظ قرآن هستند.

کذایی با تأکید بر اینکه مشکلات در حوزه قرآنی بسیار است، اظهار کرد: دانشکده‌های علوم قرآنی نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند؛ لذا در برگزاری دوره‌های مسابقات قرآنی از باب مسئولیت‌های اجتماعی هم که شده، برکتی را در کنار این قصه رقم بزنید که از باقیات و صالحات خواهد بود.

انتهای پیام
captcha