راهبران هرمزگانی با 15 تغییر آموزش قرآن دوره ابتدایی آشنا شدند
کد خبر: 4085774
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش:

راهبران هرمزگانی با 15 تغییر آموزش قرآن دوره ابتدایی آشنا شدند

مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش گفت: کارگاه آموزشی تربیت راهبران قرآنی استان هرمزگان برگزار شد و در این دوره راهبران قرآنی با مبانی و روش آموز قرآن دوره ابتدایی و همچنین 15 تغییر ایجاد شده در کتب قرآن آشنا شدند.

رضا نباتی مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش

رضا نباتی، مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: کارگاه آموزشی تربیت راهبران قرآنی استان هرمزگان و آموزش تغییرات 15 گانه کتب قرآن دوره ابتدایی چاپ 1401 برگزار شد و در این دوره راهبران قرآنی با مبانی و روش آموز قرآن دوره ابتدایی و همچنین 15 تغییر ایجاد شده در کتب قرآن آشنا شدند.

وی افزود: کتاب‌های آموزش قرآن پایه‌‌های اول تا ششم دبستان در سال جدید با مُهر اجرای آزمایشی چاپ و توزیع شده است و در این کتاب‌ها شاهد اجرای ۱۵ تغییر هستیم. راهبران قرآنی که در این زمینه توجیه می‌شوند به مناطق مختلف رفته و معلمان را با آخرین تغییرات آشنا می‌کنند.

نباتی تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها باعث می‌شود که ما بتوانیم در راستای تربیت یک کادر آموزشی مجرب و حرفه‌ای گام برداریم. راهکار برون‌رفت از برخی مشکلات آموزشی و ارتقای سطح تعلیم و تربیت نیز این است که معلمان حرفه‌ای داشته باشم. حضور مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولین هرمزگان در این دوره‌ها نیز نشان‌دهنده آن است که موضوع از اهمیت خاصی برای این استان برخوردار است.

مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امید داریم که به واسطه برگزاری این دوره‌ها بتوانیم جریان‌سازی کرده و فرهنگ آموزش عمومی قرآن در کشور را نهادینه‌سازی کنیم. 15 تغییری که در کتب قرآنی ایجاد شده نیز در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عمل به منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است.

تغییرات کتب قرآن اول تا ششم ابتدایی

نباتی بیان کرد: یک رویکرد جدید در این کتب، توجه به حفظ قرآن کریم با محوریت جزء 30 قرآن است. رویکرد ما قبلاً روخوانی و روان‌خوانی بود و اکنون معتقدیم یکی از وجوه روان‌خوانی حفظ عمومی قرآن است. در همین راستا در کتاب‌های درسی رمزینه‌های پاسخ سریع(QR) الصاق شده است و دانش‌آموزان از طریق اسکن کد‌ها از طریق تلفن‌ همراه می‌توانند به محتواهای اطلاعات صوتی، تصویری و سایر منابع دسترسی پیدا ‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث روان‌خوانی در گذشته شنیدن تلاوت مدنظر بود، اما اکنون آن را تبدیل به حفظ عمومی قرآن کردیم.  مراد از حفظ عمومی آن است که دانش‌آموز به حفظ اجمالی برسد و بتواند آیه را با استفاده از شنیدن و نگاه کردن به متن و با توجه به کلام معلم بخواند. در نظر داریم از این طریق حفظ را از لحاظ کم و کیف ساده کنیم و در همین راستا حفظ پیام‌های قرآنی و احادیث کوتاه و نیم‌خطی و ... در کتاب‌های درسی آمده است.

نباتی در خصوص افزوده شدن روش‌های مباحثه‌ای به تلاوت‌ها گفت: قبلاً در این بخش هر جمله را دو یا سه بار تکرار می‌کردند، اما در حال حاضر روش‌های مباحثه‌ای نیز اضافه شده است و تلاوت‌ها دانش‌آموزان را به خواندن تشویق می‌کند تا بچه‌ها به تعامل برسند و این امر کمک می‌کند که دانش‌آموزان بتوانند با قرائت و حفظ سوره‌ها بیشتر آشنا شوند.

مؤلف کتب درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش گفت: در همه کتاب‌های درسی آموزش قرآن صفحات قرآن تغییر کرده که شامل جمله‌نویسی آیات با فاصله و به تفکیک است. این امر کمک می‌کند تا چشم دانش‌آموزان خسته نشود، زیرا مهم‌ترین دلیل غلط خواندن قرآن، طولانی خواندن است. همچنین، دانش‌آموزان با کلمات آیات بیشتر آشنا می‌شوند و برای درک معنای آیات کمک‌کننده است. روش حفظ این است که در کنار روخوانی و روان‌خوانی قرآن، حفظ عبارت و جملات انجام شود. به عبارتی حفظ موضوعی است، اما اسم آن «حفظ مسئله‌محور» است، چراکه به دنبال حل مسئله با بهره‌گیری از آیات و روایات هستیم. نگاه ما نگاه مهارت حل مسئله و به‌کارگیری آیات نورانی در سراسر زندگی است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از تغییرات افزودن آموزش کلمات عربی به کتب قرآن دوره ابتدایی است. در همین راستا زیر کلمات و ترکیب‌های آشنا (مشترک معنایی با زبان فارسی) خط کشیده شده است. هر دانش‌آموز هنگام قرائت باید آن‌ها را ترجمه کند. تصویرگری کلمات نیز به همین ترتیب انجام شده است. از دیگر تحولات می‌توان به تغییر کامل بخش قرآن در تابستان در هر شش پایه ابتدایی و احیای مجدد شعار هفته در پایان کتاب‌های درسی قرآن اشاره کرد.

مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: کتاب نهج‌القرآن (راهنمای آموزش قرآن پایه اول تا ششم ابتدایی) نیز در پایگاه کتاب‌های درسی به صورت رایگان در اختیار معلمان قرار داده شده و آموزگاران از این طریق می‌توانند به ۴۳۰ فیلم دسترسی داشته باشند.

40 راهبر قرآنی در هرمزگان تحت آموزش قرار  گرفتند

محمد قویدل، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این کارگاه آموزشی با هدف تأمین مدرس راهبر قرآنی استانی و منطقه‌ای به مدت 2 روز (23 و 24 شهریور) ویژه مدیران مدارس ابتدایی، راهبران قرآنی استان و جمعی از اولیاء دانش آموزان در بندرعباس برگزار شد.

وی یادآور شد: تعداد 40 راهبر قرآنی در این دوره آموزش دیدند تا در مناطق مختلف به آموزش بیش از 9 هزار معلم مدارس دولتی و غیردولتی بپردازند و بیش از 293 هزار دانش‌آموز در 2 هزار و 119 مدرسه از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند. در این دوره‌ها اولیای دانش‌آموزان و نماینده مدیران مدارس نیز در جریان تغییرات به وجود آمده در کتب قرآن دوره ابتدایی قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha