عرفه؛ نماد برجسته عرفان اجتماعی اسلام
کد خبر: 4069642
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

عرفه؛ نماد برجسته عرفان اجتماعی اسلام

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: روز عرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین روزهای معنوی در بین همه مسلمانان، علاوه بر جایگاه فردی و معنوی برجسته، از نمادهای برجسته عرفان اجتماعی اسلام و روز پیوستن به جریان امامت و نقش داشتن در تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام محمد فولادی رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد فولادی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، امروز، 18 تیرماه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:  دعا و عبادت رشته اتصال انسان با مبدأ هستی و قدرت لایزال الهی است اما زمان‌هایی وجود دارد که فرصت ویژه‌ای برای ارتباط با خدا از طریق دعا و راز و نیاز است؛ چراکه رحمت خاص خداوند در آن روز از مبدأ اعلی به سوی بندگان سرازیر می‌شود و بنده باید تلاش کند خود را در معرض دریافت آن عنایات و رحمت‌های ویژه الهی قرار دهد.

وی افزود: یکی از این روزها نهم ذی‌الحجه روز عرفه است که روز دعا و نیایش نام نهاده‌اند. در بیان جایگاه روز عرفه در روایات معصومین(ع) آمده است: «عرفه روز بخشش، روز تغییر شقاوت به سعادت، روز برابری با ماه رمضان». روز عرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین روزهای معنوی در بین همه مسلمانان، علاوه بر جایگاه فردی و معنوی برجسته، از نمادهای برجسته عرفان اجتماعی اسلام و روز پیوستن به جریان امامت و نقش داشتن در تمدن نوین اسلامی است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان، تصریح کرد: اینکه وعده مغفرت الهی پس از ماه مبارک رمضان در این روز به خصوص به بندگان داده شده و این مطلب که خداوند متعال به اندازه تمام روزها و شب‌هایی که در ماه مبارک رمضان بندگان را می‌بخشد؛ در روز عرفه انسان‌ها را می‌بخشد و انسان شامل رحمت خدا می‌شود به خوبی جایگاه معنوی این روز را تبیین می‌کند.

فولادی اضافه کرد: در روایات در خصوص این روز آمده است که هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: «آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آن‌ها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند».

وی عنوان کرد: در روایات معصومین(ع) روز عرفه، اهمیت زیادی دارد که به نمونه‌هایی اشاره می‌شود. عرفه با ماه مبارک رمضان برابری می‌کند. ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان بنماید. امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی‌شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.».

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار کرد: امام صادق(ع) در جای دیگری می‌فرمایند: «هر دعایی که دوست داری برای خود بخوان و (در دعا کردن) بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است» و یقیناً درخواست‌ها استجابت را در پی دارد. در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می‌فرماید: ای فرشتگان من! آیا نمی‌بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبارآلود از اطراف شهرها آمده‌اند؟ و آیا می‌دانید آن‌ها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می‌گویند: پروردگار ما! آن‌ها مغفرت می‌خواهند. پس خداوند می‌فرماید: شاهد باشید که من آن‌ها را بخشیدم!»

فولادی در پایان در خصوص تأثیر عرفه بر تغییر شقاوت به سعادت، یادآور شد: امام زین‌العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می‌کنی، حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می‌رود که آن‌ها سعید گردند!».

انتهای پیام
captcha