عزت و خودباوری ملت از مهم‌ترین مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) است
کد خبر: 4061939
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
وزیر اسبق امور خارجه:

عزت و خودباوری ملت از مهم‌ترین مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) است

وزیر اسبق امور خارجه کشور گفت: ایجاد خودباوری و عزت در ملت ایران یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اندیشه امام خمینی(ره) است.

متکی وزیر اسبق امورخارجه کشور

به گزارش ایکنا از هرمزگان، منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشور، امروز، 14 خردادماه، در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) که در گلزار شهدای گمنام شهر بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: امام راحل ورای زمان خود می‌زیستند و سبب خلق ادبیات جدیدی در حکمرانی و در نگاه به جهان و کشورداری شدند.

وی افزود: امام(ره) پس از 15 سال تبعید با استقبال میلیونی به کشور بازگشتند و مردم با جمعیتی عظیم که به استقبال او آمده بودند، ایشان را در رحلتش بدرقه کردند و این نشانه پویایی نهضت و حرکت ایشان است. امام خمینی(ره) زبان حال ملت ایران بودند و در سراسر عمرشان هرگز از خودشان نگفتند، بلکه از ملت ایران و مستضعفین جهان گفتند.

وزیر اسبق امور خارجه کشور رمز ماندگاری امام راحل را در صداقت، سلامت، از خود نگفتن و لحظه به لحظه به فکر مردم بودن و پیوستگی همیشگی ایشان به خدا دانست و بیان کرد: امروز در سالگرد رحلت امام در حالی در ثقل تجارت و اقتصاد این مرز و بوم گرد هم آمدیم که مکتب امام پرشور‌تر از هر زمان دیگری ادامه دارد. امام(ره) برخلاف روال حاکم بر جهان، حکمرانی جدیدی را مطرح کردند و مردم را نه به عنوان وسیله و ابزار که به عنوان صاحبان اصلی انقلاب همواره در مرکز ثقل جمهوری اسلامی قرار دادند.

امام(ره) در پیدا و پنهان عاشق مردم بود

وی دلیل همراهی گسترده مردم با امام خمینی(ره) را صداقت در گفتار و درستی در عمل  ایشان دانست و عنوان کرد: ایشان در توجه به مردم با کسی تعارف نداشتند و امروز آنچه از زندگی امام(ره) مطرح می‌شود نشان می‌دهد که ایشان در پیدا و نهان عاشق مردم بودند و باور داشتند که ما بدون مردم، چیزی نیستیم.

متکی با بیان اینکه مردم در همراهی با دولت‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی همواره رسالت خود را عمل کردند و دولت‌ها نوعاً در برابر مردم کم آوردند، افزود: استقلال در حوزه خارجی در رأس اندیشه امام(ره) قرار داشت و ما در رژیم گذشته سرانی داشتیم که در برابر دون‌پایه‌ترین نظامیان خارجی سر تعظیم فرود می‌آورد؛ اما امام با به هم زدن باتلاق وابستگی به غرب و شرق، ماهیت وابستگی را برای مردم روشن کرد و مردم ما طعم استقلال را چشیدند و ما با همه وجود حس استقلال را متوجه شدیم.

وی با اشاره به حضورش در اولین مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: من در سفرهای خارجی با هیئت‌های گوناگون جمهوری اسلامی حضور داشتم و وقتی در سازمان‌های بین‌المللی نماینده کشوری سخن می‌گفت، همه نگاهشان به وابستگی او به یکی از بلوک‌های شرق و غرب می‌نگریستند اما وقتی نماینده جمهوری اسلامی مواضع خودشان را مطرح می‌کرد، دیپلمات‌های کشورهای اسلامی ابراز شعف می‌کردند و می‌گفتند که ما از اسم مسلمان داشتن ابراز حقارت می‌کردیم و گمان می‌کردیم که دیپلمات باید نام فیلیپ و جان داشته باشد اما کلام امام خمینی(ره) دنیا را به حرکت درآورد.

متکی تصریح کرد: دین را از زندگی مردم بیرون کرده بودند اما امام(ره) نظامی را بر پایه دین بنا نهاد و این‌ها تحولات عظیمی است که امام خمینی(ره) به وجود آوردند و فرق امام با مراجع سلف در این بود که می‌گفتند باید قال الباقر و قال الصادق را بگویم تا احکام نورانی اسلام باقی بماند اما امام می‌فرمود که باید قال الباقر و قال الصادق را بگوییم تا احکام اسلام پیاده شود و برای پیاده‌سازی احکام اسلام، ما ناگزیر به برپایی حکومت اسلامی هستیم.

نمودهای نهضت امام(ره)

وزیر اسبق امور خارجه کشور با اشاره به ایجاد خودباوری و عزت در ملت ایران به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های اندیشه امام(ره)، اظهار کرد: وقتی منزل امام(ره) را در نجف محاصره کردند، ما در هند دانشجو بودیم و با حرکتی بزرگ، علیه سفارت عراق در دهلی تظاهرات کردیم و بعد کنسولگری رژیم شاهنشاهی را در حیدرآباد در اختیار گرفتیم و پلیس 40 نفر از ما دانشجویان را دستگیر کرد اما جوی در بازداشت‌ها ایجاد کردیم که پلیس مجبور شد ما را تا 11 شب آزاد کند.

وی یکی دیگر از نمودهای آثار نهضت و انقلاب امام خمینی را در عرصه دفاع مقدس و سپس ایجاد قدرت بازدارندگی نظامی تاکنون دانست و افزود: جوشش وجودی دلاورانی همچون شهید طهرانی‌مقدم سبب شده تا اکنون به پیچیده‌ترین دستاوردهای نظامی مجهز شویم و همین فرزندان ملت که موفق شدند در 8 سال دفاع مقدس زرادخانه‌های دشمنان غربی و شرقی را به زانو درآورند. اکنون نیز قادرند که خم از ابروی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ناراحتی ایشان در صنعت خودروسازی کشور باز کنند.

متکی تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال پیش هزار و 500 شرکت بود و امسال دو برابر خواهد شد و آنان که به دنبال منزوی کردن ملت ایران بودند، خواهند دید که ملت حق‌طلب ایران نیازهای خود را که در بند تحریم‌ها است، تأمین خواهد کرد.

وی اضافه کرد: رضاشاه گفته بود که به مدرس بگویید پا روی دم ما نگذارد و شهید مدرس فرموده بود که تو دمت را جمع کن که ما هر جا پا می‌گذاریم، دمت زیر پای ما نماند. اکنون نیز غرب به ایران می‌گوید که در برابر فتنه افروزی‌هایش در منطقه و حاکم کردن داعش و کشتار ملت‌ها و موضوع فلسطین و یمن و ... حرکتی انجام ندهیم اما خودشان از هزاران کیلومتر آن سوتر به منطقه ما آمده‌اند و در همه امور دخالت می‌کنند.

ضرورت همراهی ملت با دولت

وزیر اسبق امور خارجه کشور تصریح کرد: ما به خاطر امنیت خودمان باید حواسمان به پیرامونمان باشد و اگر فرزندان این ملت در تبعیت از امام خود توانستند استقلال کشور را حفظ کنند، می‌توانند اقتصادشان را شکوفا و مشکلات امروز مردم ما را حل و فصل کنند.

متکی عنوان کرد: ما دولتمان را تشویق می‌کنیم که راه امام را ادامه و در تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی جلودار باشد. آقای رئیسی در بیان شعارهایش و بیانش صادق است و در خدمت به مردم عزم جدی دارد. یادمان نرفته که روزی رسانه‌های بیگانه یک صفحه از تضادهای سخنان رئیس‌جمهور و رهبری درست کرده بودند و هر روزه بر آن می‌افزودند اما اکنون این دولت در مسیر ارزش‌های انقلابی و در مسیر کلام رهبر حرکت می‌کند.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت همراهی و همکاری با دولت، یادآور شد: باید دولت در تعیین میزان یارانه و حقوق و دستمزدها دقت کرده تا بتواند گرانی‌ها را جبران کند و همچنین بیان دغدغه‌ها و دلسوزی‌ها یک ضرورت برای توفیق دولت است.

انتهای پیام
captcha