حضرت معصومه(س)؛ عالی‌ترین نمونه عبادت و بندگی خدا
کد خبر: 4061633
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

حضرت معصومه(س)؛ عالی‌ترین نمونه عبادت و بندگی خدا

کارشناس مذهبی گفت: یکی از عالی‌ترین نمونه‌های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت(ع) فاطمه معصومه(س) است.

ولات حضرت معصومه و روز دختر

طاهره پیشدار، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، در خصوص مقام و شأن حضرت معصومه(س) گفت: آن حضرت از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر(ع) بعد از برادرش، علی بن موسی‌الرضا(ع) در والاترین رتبه جای دارد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در فقره‌ای از زیارت‌نامه آن حضرت می‌فرماید: «فان لک عند الله شانا من الشان» یعنی تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف‌ناپذیری داری که بر خاک‌نشینان این عالم قابل ‌تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن واقف‌اند.

پیشدار افزود: در سایه این بانوی کریمه صدها دانشمند و عالم بزرگ تربیت‌ یافته و در تولید علوم الهی و گسترش آن کوشیده‌اند. وقتی بررسی می‌کنیم که وجود حرم حضرت معصومه(س) چقدر منشأ برکات علمی شده است، درمی‌یابیم که این خیر از وجود خود حضرت نشأت گرفته است؛ زیرا ایشان عالمه بدون معلمه بودند و به سؤالات دینی شیعیان پاسخ می‌دادند.

وی ادامه داد: در نقلی آمده که روزی جمعی خواستند به زیارت امام موسی ابن جعفر(ع) در مدینه بروند، وقتی به مدینه رسیدند، دیدند امام در سفر است. شیعیان سؤالاتی نوشتند و به حضرت معصومه(س) دادند. روز بعد شیعیان می‌خواستند به وطن خود برگردند، حضرت پاسخ سؤالات را نوشت و به مسافران داد. آنان در میانه راه، امام موسی ابن جعفر(ع) را دیدند و پاسخ‌ها را به وی نشان دادند.حضرت که پاسخ‌ها را مشاهده کردند سه بار فرمودند :(فداها ابوها).

عبادت و شفاعت حضرت معصومه(س)

 پیشدار با اشاره به اینکه یکی از عالی‌ترین نمونه‌های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت(ع) فاطمه معصومه(س) است، بیان کرد: او با عبادت و شب‌زنده‌داری 17 روزه‌اش در واپسین روزهای عمر شریفش در مدت اقامتش در منزل موسی بن خزرج، گوشه‌ای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است.

 وی تصریح کرد: در مورد شفاعت گسترده حضرت فاطمه زهرا(س) طبق احادیث منقول از اهل سنت و شیعه هیچ شکی نیست؛ اما در مورد حضرت معصومه(س) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ‌کس، حداقل هیچ بانویی به شفیعه محشر معصومه نمی‌رسد که امام جعفر صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: «تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم؛ با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند».

 پیشدار به محبت و ارادتی که حضرت معصومه (س) نسبت به برادرشان امام رضا (ع) داشتند اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه(س) تنها خواهر تنی امام رضا(ع) هستند و جالب اینکه به غیر از این دو بزرگوار، امام کاظم(ع) فرزندی از تکتم نداشتند. این نخستین ویژگی مشترک امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است. بین حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) عواطف سرشار و محبت زائدالوصفی بود که قلم از ترسیم آن عاجز است. محبت و مودت این خواهر و برادر در سطح بسیار بالا بود،امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به دلیل اینکه تنی هستند، ارتباط عاطفی خاصی با هم داشتند.

وی افزود: وقتی نخیت روحی و تشابه شخصیتی دو نفر به ویژه از نظر اعتقادی بیشتر باشد، رابطه آن‌ها نیز با هم صمیمی‌تر می‌شود. شخصیت معنوی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به یکدیگر نزدیک بود. همان‌طور که حضرت زینب(س) به امام حسین(ع) نزدیک بودند، حضرت معصومه (س) نیز به امام رضا (ع) بسیار نزدیک بوده‌اند.

ضرورت الگوپذیری از حضرت معصومه(س)

این کارشناس مذهبی به ضرورت شناخت و الگوپذیری از حضرت تأکید و عنوان کرد: زنان و مادران در تربیت نسل جوان و ایجاد فضای اخلاقی در جامعه نقش دارند. ما باید متناسب با روزگار خودمان از شخصیت‌های مذهبی مثل حضرت معصومه(س) الگو بگیریم. مهم‌ترین الگویی که ما می‌توانیم از سیره ایشان برای دختران روزگار خود برگزینیم این است که دختران ما اهل علم و کتاب‌خوانی و کسب دانش و معرفت باشند و در کنار علم و دانش که ذهن آن‌ها را پرورش می‌دهد قلب آن‌ها هم مهذب شود و دل‌هایشان پاک و اخلاقی شود.

پیشدار تصریح کرد: اسلام به زن نگاه جنسیتی ندارد بلکه نگاهش تقویت انسان‌سازی با تفکر خدامحوری است. لذا در این راه  تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هرکس بخواهد راه رشد و کمال الهی را طی کند، آزاد است. توجه به علم‌آموزی در سیره حضرت معصومه(س)،  تفکر شرقی طفیلی بودن و گوشه‌نشینی زن و تفکر غربی ولنگاری زن به بهانه پیشرفت علمی و فرهنگی را کاملاً مردود می‌کند.

وی ادامه داد: سیره آن حضرت الگوی سومی برای انسان‌ها نشان می‌دهد و آن الگوی زن اسلامی است که با حفظ شئونات اسلامی، نقش تعیین کننده‌ای در جامعه اسلامی دارد. بانویی همانند حضرت معصومه(س) که به سفر می‌رود، معارف اهل بیت(ع) را انتشار می‌دهد و ذره‌ای از انسانیت وی کم نمی‌شود؛ بلکه به نوبه خود انسان‌سازی هم دارد.

برکات حضور حضرت معصومه(س) در ایران

پیشدار با اشاره به برکات حضور حضرت معصومه(س) در ایران، بیان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در خصوص شهر قم فرمودند: «بدون تردید نقش حضرت معصومه(س) در قم شدن قم و عظمت یافتن این شهر عریق مذهبى تاریخى، یك نقش ما لا كلام فیه است. این بانوى بزرگوار، این دختر جوان ربیت‏شده دامان اهل بیت پیغمبر، با حركت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه(ع) و عبور از شهرهاى مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است كه این شهر به‏عنوان پایگاه اصلى معارف اهل بیت(ع) در آن دوره‏ ظلمانى و تاریك حكومت جباران بدرخشد و پایگاهى بشود كه انوار علم و انوار معارف اهل بیت را به سراسر دنیاى اسلام از شرق و غرب منتقل كند.

وی اظهار کرد: از حضرت جواد(ع) نقل شده است: «هر كس عمه‏ام را زیارت كند به او بهشت برین را می‌دهند». زیارت آن حضرت است که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد. حضرت معصومه(س) تنها امام‌زاده‌ای است که امامان معصوم به زیارت آن حضرت تأکید کرده و پاداش زیارت آن حضرت را معادل با بهشت دانسته‌اند: «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یولَدَ الْكَاظِمُ عَلَیهِ السَّلَامُ».

این کارشناس دینی و مذهبی عنوان کرد: امام صادق(ع) قبل از تولد امام کاظم(ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه در آن؛ پاداش زیارت این بانو را ورود به بهشت معرفی کرد.

 وی ادامه داد: حسن بن محمد قمى از حضرت صادق(ع) نقل می‌کند كه «خدا را حرمى است كه مكه است و پیامبر نیز حرمى دارد كه مدینه است و امیرالمؤمنین حرمى دارد كه كوفه است و حرم ما قم است. به زودى زنى از فرزندان من در آنجا دفن مى‏شود هر كس او را زیارت كند بهشت برین او را واجب مى‏شود». این فرمایش را حضرت صادق زمانی فرمود كه هنوز مادر موسى بن جعفر ایشان را حامله نشده بود. زیارت آن حضرت است که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد.

پیشدار یادآور شد: حضرت معصومه(س) تنها امام‌زاده‌ای است که امامان معصوم به زیارت آن حضرت تأکید کرده و پاداش زیارت آن حضرت را معادل با بهشت دانسته‌اند. امام رضا(ع) فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی؛ هرکس حضرت معصومه را در قم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.» این روایت را مرحوم محلاتی نیز به همین تعبیر نقل کرده است.

انتهای پیام
captcha