حضور اجتماعی حضرت معصومه(س) تجلی هویت اسلامی زن است
کد خبر: 4061613
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

حضور اجتماعی حضرت معصومه(س) تجلی هویت اسلامی زن است

کارشناس مذهبی تجلی زن بودن با هویت اسلامی را در حضور اجتماعی حضرت معصومه(س) کنکاش کنیم ،افزود: این حضور در اجتماع هیچ‌گونه آسیبی به پاک‌دامنی حضرت وارد نکرد و در عرصه‌های مهم اجتماعی نقش‌آفرینی داشتند.

معظمی گودرزی کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه

معظمی گودرزی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، اظهار کرد: چشمه‌های مهربانی از چشمان دختران تراوش می‌شود، خداوند صفت مهربانی را در نگاه دختران به ودیعه گذاشته و من یقین دارم دختران بهانه زندگی و آینه تمام نمای لطافت و احساس هستند، پس باید مراقب باشیم این آینه‌ها شفاف و پاک بمانند.

وی ادامه داد: به دختران توصیه می‌کنم که یادشان باشد اگر امروز دخترند، دو فردای دیگر مادرند و در آینده مادربزرگ، بنابراین خودشان را به پاکی‌ها نزدیک کنند و راه و روش پاک زیستن را از قرآن کریم و راه و رسم زندگانی را از اهل بیت(ع) بیاموزند تا از لحظه لحظه زندگی لذت ببرند.

گودرزی با اشاره به نام‌گذاری روز دختر در تقویم ایرانی که با سالروز ولادت حضرت معصومه(س)  مصادف شده، علت نام‌گذاری را چنین بیان کرد: طبق آنچه می‌دانیم  در ظاهر علت نام‌گذاری روز دختر در این روز این بوده است که حضرت فاطمه معصومه (س) هرگز ازدواج نکردند و مجرد بودند اما باطن این موضوع و نام‌گذاری در واقع معرفی الگوی برجسته برای دختران مسلمان ما است.

شرایط سیاسی در دوران زندگی حضرت معصومه(س)

کارشناس مذهبی و مدرس حوزه به دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: آنچه در دین مبین ما آمده ناظر بر جایگاه علمی و معنوی حضرت بوده که در واقع یکی از علل ازدواج نکردن ایشان نبودن مردی هم‌تراز و در شأن ایشان بوده است و علت موجود نبودن مردی شایسته خفقان حاکم در زمان امام کاظم(ع) که باعث شد دوستداران امام روش تقیه را در پیش بگیرند و همین تقیه موجب کاهش رفت و آمد با خاندان امام کاظم (ع) شود و ازدواج با خاندان امام تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شده و آن‌ها نمی‌خواستند این تهدید برای آن‌ها لحاظ شود به همین علت وصلت با خاندان امام کاظم (ع) کمرنگ شده بود که نشان از وجود تنگناهای سیاسی دوران زندگی ایشان دارد.

وی تصریح کرد: هنگامی که جریان منحط خلافت به ورطه خطرناکی افتاد و به پادشاهی و سلطه آمیخته شد، حضرت تصمیم گرفتند مبارزه سیاسی خودشان را به یک شیوه مناسب با شرایط محیطی اطراف خود شدت بخشند. حضرت معصومه(ع) چه در دورانی که امام کاظم(ع) در زندان بودند و چه زمانی که در بیرون از زندان و حضور مستقیم داشتند نحوه و روش مبارزات خود را طبق زعامت و رهبری امام هفتم انجام می‌دادند و به افشاگری ظلم و جور می‌پرداختند.

هجرت حضرت معصومه(س) تمدن‌ساز بود

گودرزی ادامه داد: روحیه مبارزاتی حضرت معصومه(ع) شباهت بسیاری به حضرت زینب(س) داشت و در واقع با هجرت تمدن‌ساز خودشان شهر قم را از مؤثرترین کانون‌ها در تحولات آخرالزمان و تغییر جهت تاریخ به نفع مستضعفین قرار دادند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند حضرت معصومه (س) شفیعه روز جزاست، افزود: امام صادق(ع) وجود ایشان را بشارت می‌دهند و می‌فرمایند: «همه پیروان من با شفاعت فاطمه معصومه(س) وارد بهشت خواهند شد» و این مطلب جزء خصوصیات عرشی حضرت به حساب می‌آید. زیرا حدود 45 سال قبل از تولد حضرت، امام صادق تولد ایشان را پیش‌گویی کردند. عالمه غیر معلمه از القاب و صفاتی است که حضرت به آن معروف‌اند و در واقع علم ایشان مکتب نرفته و معلم ندیده بود و بر علوم بسیاری احاطه داشتند.

گودرزی با تأکید بر اینکه تجلی زن بودن با هویت اسلامی را می‌توانیم در حضور اجتماعی حضرت معصومه(س) کنکاش کنیم ،افزود: این حضور در اجتماع هیچ‌گونه آسیبی به عفت و پاک‌دامنی حضرت وارد نکرد و در عرصه‌های مهم اجتماعی نقش‌آفرینی داشتند.

دختران می‌توانند در عین حفظ عفاف اجتماعی باشند

وی ادامه داد: آن حضرت در سن 27 سالگی و با وجود مجرد بودن همراه با کاروانی از مردان سفر هزار کیلومتری از مدینه تا توس را در پیش گرفتند تا به امام زمانشان بپیوندند. پیام این حرکت این است که زنان و دختران می‌توانند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجبه و در عین عفیف و محجبه بودن اجتماعی باشند.

این مدرس حوزه  با اشاره به صفات، اسامی و القابی که برای حضرت معصومه(ع) در تاریخ آمده است، یادآور شد: محدثه، عابده، مقدامه (پیشتاز)، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، راضیه، صدیقه، از جمله القابی هستند که برای حضرت ذکر شده است و امیدوارم که همه ما حضرت معصومه(س) را الگوی خود قرار داده و بتوانیم از سیره، راه و روش آن بزرگ بانوی جهان اسلام درس بیاموزیم و آن را در زندگی خودمان به کار بندیم.

انتهای پیام
captcha