حضور دختران در اجتماع با حفظ حجاب و ارزش‌های جامعه ضروری است
کد خبر: 4061594
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
فعال حوزه زنان:

حضور دختران در اجتماع با حفظ حجاب و ارزش‌های جامعه ضروری است

فعال حوزه زنان فلسفه حجاب را حضور دختران و زنان در اجتماع دانست و گفت: دختران و زنان باید با حفظ عفاف و حجاب برای حضور در اجتماع و بیان خواسته‌های خود، روحیه مطالبه گری را با حفظ ارزش‌های مشترک جامعه، تقویت کنند.

فاطمه شجاعی فعال حوزه زنان و خانواده

فاطمه شجاعی، فعال و کارشناس حوزه زنان و خانواده در حاشیه همایش «دختر امروز، قهرمان فردا» و جشن ولادت حضرت معصومه(س) که به همت پیروان عترت هیئت رزمندگان اسلام هرمزگان در بندرعباس برگزار شد، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان با اشاره به اهمیت حضور دختران در جامعه در عین داشتن حجاب و عفاف، اظهار کرد: دختران برای اینکه در جامعه حضور و فعالیت داشته باشند تا شخصیت و هویتشان شکل بگیرد باید مطالبه گر باشند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

شجاعی ادامه داد: تا زمانی که دختران حرف نزنند، خواسته‌های خود را اعلام نکنند و شنیده نشوند اقدامی صورت نخواهد گرفت و اتفاقی ظهور و بروز نمی‌کند. چه بسا عدم مطالبه گری موجب برطرف نشدن موانع رشد و پیشرفتشان شود.

وی تصریح کرد: در اسلام زنان دوشادوش مردان می‌توانند فعالیت و مشارکت داشته باشند و در اینجا موضوع پوشش مطرح می‌شود. اصل پوشش در اسلام این است که گردی صورت و مچ دست نمایان باشد و بقیه را بپوشانی. اینکه به چه شکلی پوشانیده شود و با چه جیزی، چه چادر باشد چه روسری کاملاً سلیقه فردی است.

این استاد حوزه بیان کرد: چادر نشانه ملی و یک نماد است و در جای خود قابل قبول و محترم اما در اسلام همان میزان ویژگی برای داشتن حجاب کفایت می‌کند و در اختیار فرد است تا متناسب با فرهنگ جامعه و سلیقه شخصی پوشش خود را انتخاب کند، همان که اسلام فرموده و زیور و زینت و تبرج نداشته باشد.

شجاعی فلسفه حجاب را حضور زنان در اجتماع خواند و افزود: مهم‌ترین حرف حجاب این است که زنان در اجتماع حاضر و فعال باشند وگرنه حجاب در جمع خانم‌ها و محارم معنا ندارد. حجاب برای زمانی است که زنان می‌خواهند در اجتماع دوشادوش مردان در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند.

وی افزود: حجاب این پیام را حمل می‌کند که ای زن مسلمان بیا و در جامعه حاضر باش بدون ایجاد جذابیت و به عنوان یک انسان با فکر، اندیشه و توانمندی‌هایت و تفاوتی بین تو و مرد در عرصه‌های اجتماعی نیست. بنابراین نباید سلایق شخصی خود را اعمال کنیم و تنها چادر را ملاک باحجاب بودن قرار دهیم.

ضرورت مطالبه‌گری دختران در جامعه

این فعال حوزه زنان و خانواده خطاب به دختران اظهار کرد: دختران مسائل و خواسته‌های خود را در خانواده و جامعه مطرح کنند، چراکه اگر این اتفاق صورت نگیرد و سرکوب شود به مرور این سرکوب‌ها انباشته و تبدیل به نارضایتی و خشم می‌شود که به سلامت روان آن‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین لازم است که در خصوص علایق و سلایق خودتان صحبت، اظهار نظر و مطالبه کنید و با والدین، مربیان و جامعه به اشتراک بگذارید. در واقع گفت‌وگو از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌هایی است که ما می‌توانیم درونیاتمان را بیرون بریزیم.

وی در همین خصوص عنوان کرد: گفت‌وگوی منطقی و در چارچوب، ولو اینکه در سخنانمان خطایی بکنیم یا نکته غلطی را بر زبان بیاوریم و هرچند مورد اعتراض واقع شویم اما همین واکنش‌ها موجب می‌شود ما به اشتباه خود پی برده و آن را اصلاح کنیم. اما سکوت باعث می‌شود ما پی به خطاهای خود نبرده و رشدی هم صورت نخواهد گرفت. با جرأت و جسارت حرف‌هایتان را بزنید حتی اگر تصور کنید صدایتان می‌لرزد و فکر کنید ممکن است اشتباه بکنید و برای این منظور تمرین کنید.

مطالبه‌گری نیازمند حفظ ارزش‌های مشترک جامعه است

شجاعی بیان کرد: پس از مطرح کردن حرف‌هایمان در چارچوب معقول و منطقی و طی کردن این مرحله این سؤال پیش می‌آید که چه چیزی مطالبه کنیم، چه چیزی منطقی و در حیطه اخلاق، انصاف و انسانیت قرار دارد. همه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که باید منافع و مصالح جامعه را در نظر گرفته و لحاظ بکنیم و مطالبات خودخواهانه و صرفاً بر اساس نیازهای شخصی نداشته باشیم. ما در حریم خصوصی خود آزادیم اما چه خوب است که در گفت‌وگو و اندیشیدن و مباحثه با همدیگر ضمن احترام به عقاید هم، اصول و ارزش‌های مشترک را تقویت کنیم.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه  در جامعه بین دو قشر با سلایق متفاوت گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه گاه دیده می‌شود بین تفکرات و اقشار مختلف گفت و شنود صمیمانه اتفاق نمی‌افتد و با کوچک‌ترین اختلاف‌نظر و زاویه فکری در مقابل هم جبهه می‌گیرند و به صورت هم چنگ می‌زنند که کار اشتباه و خطایی است.

این استاد حوزه اضافه کرد: ما مسلمانیم و واحد مشترک بین ما اسلام است بنابراین به جای تحمیل نظر شخصی خود به دیگران، افق دید خود را بالاتر ببریم به نظرات و سلایق هم احترام بگذاریم. در مباحثه و سبک زندگی شرایط همدیگر را لحاظ کنیم و خشم و عصبانیت و بددلی را کنار بگذاریم.

محدودیت‌های عفاف و حجاب برای مردان و زنان

شجاعی در ادامه به موضوع عفاف مردان و زنان و محدودیت‌های آنان پرداخت و گفت: خداوند زن و مرد را آفریده و در درون آنان غرایزی قرار داده که برای چرخیدن چرخه طبیعت لازم است تا نسل بشر ادامه یابد و زندگی تداوم پیدا کند. برای اینکه این غرایز در مسیر انحراف نیفتد، خداوند قواعد و قوانینی را از طریق قرآن و اهل بیت(ع) تدوین و به ما منتقل کرده که در این چارچوب عمل کنند و به انحراف کشیده نشوند.

وی ادامه داد: یکی از این غرایز، غرایز جنسی است که خداوند در وجود زنان و مردان قرار داده است و در ادامه اینکه زنان با چه رفتارها و حرکاتی از سوی مردان  اذیت می‌شوند و یا در مسیر انحراف می‌افتند اشاره شده و به این ترتیب برای مردان محدودیت‌هایی ایجاد و مسئولیت‌هایی لحاظ شده و صراحتاً ابتدا خطاب به مردان می‌گوید؛ حق ندارید نگاه بد و آزاردهنده به زنان داشته باشید و با نگاه خود آنان را دنبال کنید، پس چشم‌ها و نگاهت را بپوشان و عفت پیشه کن. در ادامه به زنان هم می‌گوید شما هم همان کنید و مسائل پوشش و محرم و نامحرم مطرح می‌شود.

شجاعی بیان کرد: هنگامی که تصور کنید دیگری برای شما تعیین تکلیف می‌کند و تذکر می‌دهد در حالی که از خودتان اختیاری ندارید و هیچ قدرتی در دستتان نیست سرخورده خواهید شد. اما نظر دین این است؛ این زن است که تعیین کننده است کجا دیده شود، چطور دیده شود و اجازه ورود مردان به حریمش داده شود یا خیر.

وی اظهار کرد: موضوع حجاب از طرف یک زن تعیین کننده ست که من مشخص می‌کنم یک مرد تا چه حد حق ورود به حریم من را دارد و این حدود را خداوند تعیین کرده و در اختیار ما قرار داده است. پس این مردان نیستند که برای ما تعیین تکلیف می‌کنند بلکه نظام آفرینش صلاح را تشخیص می‌دهد و قوانین را تعیین می‌کند.

محدودیت‌های دختران برای حضور در اجتماع

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص ایجاد محدودیت‌ها از جانب خانواده برای حضور دختران در اجتماع، تصریح کرد: دختران باید در عین جسارت و شهامت با کمال ادب و منطق چالش‌هایشان را با والدین، مدرسه، جامعه و حاکمیت مطرح کنند و این محکم ایستادن و خواسته خود را اعلام کردن قابل تحسین است، نه با سرکشی و عصیان گری زیرا خارج از عقلانیت و رعایت منافع و مصالح فردی و جامعه است.

شجاعی افزود: دختران باید خواسته‌های خود را به صورت منطقی اعلام کنند و بگویند که من به عنوان یک زن و یک انسان حق و حقوقی دارم؛ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) می‌فرمایند تو پیشران انقلابی از طرفی فضا برای رشد و تنفس ندارم، حجاب و پوشش مناسب دارم پس چرا جامعه مرا نمی‌پذیرد و اجازه ظهور و مشارکت نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: تنها تبصره حضور زنان در اجتماع حجاب است؛ بنابراین باید دید سایر محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود چقدر منطقی است. اصولی و با پشتوانه علمی و مطالعاتی مطالبه کنید و با دلایل محکم و منطقی آنان را اقناع کنید، آگاهانه وارد شوید و اعتمادسازی کنید.

این فعال حوزه زنان و خانواده تصریح کرد: البته آسیب‌هایی که در هر جامعه وجود دارد نیز باید در نظر گرفته شود تا پی به اهمیت نگرانی‌ها از جانب خانواده ببرید و در چنین مواردی به آن‌ها اعتماد کنید چون بسیاری از آسیب‌ها جبران‌پذیر نیستند. صمیمانه گفت‌وگو کنید و وقت و انرژی بگذارید برای اینکه آینده و سرنوشت شما درگرو انتخاب مسیر درست است و تنها با هم سو شدن خواسته‌هایتان جامعه نیز پیشرفت می‌کند.

شجاعی در پایان خطاب به دختران یادآور شد: مانع‌ها را بشناسید و بخواهید رفع و بسترش فراهم شود. به عنوان مثال محدود و محروم کردن زنان از ورود به ورزشگاه ممنوعیت شرعی و قانونی ندارد و صرفاً به دلیل اینکه بسترش فراهم نیست از آن ممانعت می‌شود. سال‌ها از انقلاب می‌گذرد تا کی قرار است بسترها ایجاد شود و دختران و بانوان ما از این محدودیت رها شوند. دختران باید بدانند و بتوانند با بیان مطالبات خود به مفاهمه برسند.

انتهای پیام
captcha