صمیمیت اعضای خانواده نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد
کد خبر: 4060235
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

صمیمیت اعضای خانواده نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد

یک روانشناس و مشاور خانواده با تأکید بر اهمیت نقش صمیمیت اعضای خانواده در شکل‌گیری شخصیت کودکان، گفت: نتیجه صمیمیت در خانواده ایجاد روابط عمیق‌تر و بهبود کیفیت زندگی تمام اعضای خانواده است.

نقش صمیمیت در بهبود کیفیت زندگی خانواده

معصومه زینل‌پور، روانشناس و مشاور خانواده در حاشیه کارگاه آموزشی «والدین و صمیمیت زندگی» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هرمزگان ویژه دانشجویان و کارکنان این نهاد برگزار شد، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: صمیمیت همچون احترام در خانواده باعث ایجاد روابط عمیق‌تر بین اعضا می‌شود که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی تمام اعضاست.

وی تصریح کرد: ایجاد صمیمیت در خانواده به تلاش نیاز دارد اما همه ما در این زمینه کوتاهی می‌کنیم؛ یعنی ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که در صمیمیت اختلال ایجاد شده و احیای صمیمیت نیز دشوار می‌شود. به این ترتیب، صمیمیت عمیقی که ما آرزو می‌کنیم، زمانی آغاز می‌شود که مسئولیت شخصی اعمال خود را بپذیریم؛ اعمالی که با صمیمیت تداخل ایجاد می‌کند و اقداماتی که صمیمیت را افزایش می‌دهد.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه عوامل مختلفی در شکل‌گیری شخصیت کودک تأثیر دارد، گفت: در یک دسته‌بندی، برخی از عوامل زیستی و برخی از عوامل محیطی هستند. یکی از عوامل محیطی، خانواده است که نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد.

زینل‌پور با اشاره به اینکه صمیمیت خانواده، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک شخصیت سالم در کودک باشد، افزود: ما باید با کودکانمان دوست باشیم. یکی از مهم‌ترین مسائل برای کودکان مورد پذیرش و محبت والدین و دیگران واقع شدن است؛ به‌گونه‌ای که هرچه درگیری‌های اجتماعی در زندگی کودک بیشتر باشد نزدیکی و صمیمیت در خانواده اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و دنیای غنی‌تری برای فرزندان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه صمیمیت با فرزندان به معنای توانایی ایجاد حس نزدیکی و رابطه عمیق با آن‌هاست، اضافه کرد: برخی والدین تصور می‌کنند که فرزندان باید بزرگ شوند تا بتوانند با آن‌ها ارتباطی نزدیک برقرار کنند، در صورتی که همدلی با فرزندان باید از کودکی آغاز شود تا مهارت‌های دوست داشتن و صمیمی شدن را از همان کودکی یاد بگیرند‌.

این روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: در یک خانواده سالم همه اعضا با یکدیگر احساس نزدیکی کرده و خود را جزئی از یک کل می‌دانند، پس در زمان سختی به حمایت یکدیگر می‌شتابند و اجازه نمی‌دهند عضوی از این خانواده در هر موقعیتی که باشند، به سختی بیافتد. اگر فردی احساس کند با وجود تلاش‌های بسیار هنوز نتوانسته با فرزندان و دیگر اعضای خانواده رابطه‌ای صمیمانه برقرار کند، ضروری است که از مشاوره خانواده استفاده کند.

انتهای پیام
captcha