خرمشهر امروز نیازمند همان روحیه جهادی روزهاى آزادسازى است
کد خبر: 4059363
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
فرمانده گروهان عملیات بیت‌المقدس:

خرمشهر امروز نیازمند همان روحیه جهادی روزهاى آزادسازى است

فرمانده هرمزگانی گروهان عملیات بیت‌المقدس گفت: این خرمشهر با آن سابقه و اهمیت تاریخى كه مردم دست به دست هم دادند و با یك وحدت ملى از دست اشغالگران در آوردند، خرمشهرى نیست كه انتظار داشتیم ساخته شود. خرمشهر امروز نیازمند همان روحیه جهادی روزهاى آزادسازى است.

موسی مولاپرست جانباز و رزمنده 8 سال دفاع مقدس

موسى مولاپرست، رزمنده هرمزگانى و از فرماندهان نیروهاى هرمزگانى در عملیات بیت‌المقدس، ضمن تبریك سالروز فتح خرمشهر اظهار كرد: خرمشهر یكى از بنادر مهم ایران و بزرگ‌ترین اسکله بندرى بود كه به عنوان عروس خاورمیانه شناخته می‌شد. خرمشهر مشرف به اروند رود بود و عراق همواره ادعاى مالكیت آن را داشت، در حالی که طى قرارداد ١٩٧٥ الجزایر در ٣ اسفند ٥٣ خط مرزى بین ایران و عراق تعیین شده بود.

وی ادامه داد: با وجود آن مدت زمان كمى پس از پیروزى انقلاب اسلامى صدام از فرصت استفاده كرد و با حمایت ٤٨ كشور در ٣١ شهریور ٥٩ جنگ فرسایشى تمام‌عیار علیه ایران و جمهورى اسلامى آغاز كرد. هدف ارتش عراق تصرف شهرهاى مرزى ازجمله خرمشهر، آبادان،اهواز ،سوسنگرد و... بود تا به یك پیروزى چشمگیر دست یابد.

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: ارتش عراق در ٤ آبان ٥٩ وارد خرمشهر شد و در مقابل، مردم و بسیج مردمى به اتفاق محمد جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر ٣٤ روز در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگى كردند و به آنان اجازه تصرف كامل شهر را ندادند. در این مدت ارتش، سپاه و بسیج مردمى در كنار هم جانانه مقاومت كردند اما با توجه به شرایط سیاسى كشور در آن روزها و عدم همكارى به موقع دولت بنی‌صدر، سرانجام خرمشهر سقوط كرد و در اشغال ارتش عراق قرار گرفت.

مولاپرست عنوان كرد: عراق با تسخیر خرمشهر كه یكى از شهرهاى مهم ما محسوب می‌شد بازدارندگى و كنترل جنگ را به دست گرفت و تا ٣ كیلومترى اهواز  و منطقه دب حردان پیش روى كرد و عراقیان شعار می‌دادند: «امروز اهواز _ فردا تهران». قصد اشغال اهواز را داشتند كه در آنجا بر سر اروند رود مذاكره كنند و قرارداد ١٩٧٥ الجزایر را زیر پا بگذارند.

وی ادامه داد: مسئله اروند رود براى ایران مهم و حیثیتى بود و با وجود اشغال و تعرض ارتش صدام، عقب راندن دشمن موضوعى حیاتى به شمار می‌رفت از این رو فرماندهان جنگ ده عملیات را طراحى كردند. طرح اول به نام طرح عملیات كربلاى یك تا ١٠ بود كه منجر به عملیات ثامن‌الائمه شد و طى آن حصر آبادان شكسته شد. در ادامه عملیات طریق‌القدس با هدف آزادسازی بستان و پس از آن عملیات فتح المبین كه امام خمینى(ره) آن را فتح الفتوح خواند. در نتیجه آن ٦ هزار کیلومترمربع از مناطق اشغال شده آزاد شد.

تشریح عملیات بیت‌المقدس

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس افزود: در ادامه عملیات فتح المبین، نیروهاى ایرانى  در تاریخ ١٠ اردیبهشت‌ماه سال ٦١ از سه محور عملیات بیت‌المقدس را شروع كردند كه طى سه مرحله آغاز و تا فتح خرمشهر ادامه یافت. مرحله اول از منطقه سیدجابر از محور میانى و جنوبى شروع شد، در مرحله دوم شهرهاى هویزه و پادگان حمید را از دست دشمن در آوردند و در این هنگام دشمن متوجه شد ایران به دنبال بازپس‌گیری خرمشهر است؛ از این رو تمام نیروهایش را در آنجا بسیج و مستقر كرد.

مولاپرست اضافه کرد: محاصره خرمشهر روز به روز تنگ‌تر می‌شد، ارتش عراق با تانک‌های زرهى گارد ریاست جمهوری‌اش وارد می‌شد و نیروهاى ما با آن‌ها مقابله می‌کردند. پشتیبانى دو بالگرد هوانیروی ارتش باعث عقب‌نشینی آنان و دلگرمى نیروهاى ما شد و در ادامه عملیات نیروهای ما در روز سوم خرداد ٦١ وارد شهر شدند و خرمشهر پس از ٥٧٥ روز اشغال  آزاد شد و حضرت امام فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد كرد».

نیروهاى هرمزگانى در عملیات بیت‌المقدس عنوان كرد: صدام و ارتش عراق براى ماندن آمده بودند به همین دلیل بر روى دیوارها به عربى نوشته بودند: «ما آمده‌ایم بمانیم» و صدام گفته بود: «اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بگیرند من كلید بصره را به آن‌ها می‌دهم».

رمز فتح خرمشهر اتحاد نیروهای نظامی و مردمی بود

وی در خصوص وضعیت شهر خرمشهر در زمان اشغال آن توسط ارتش عراق، اظهار کرد: عراقی‌ها مدارس و مساجد را در اختیار قرار گرفته و نیروهایشان را مستقر كرده بودند و سنگرهای بتونى در حیاط آنجا و حیاط خانه‌ها ساخته بودند، پنجره‌ها را با بتن بسته بودند كه حتى نور نتابد.

مولاپرست بیان کرد: با جمع‌آوری آهن‌آلات به هر طریقى آن‌ها را دور خرمشهر عمود چیده بودند، موانعى چون سیم‌خاردارهای حلقوى، مین‌گذاری و ... به كار برده بودند و تیرآهن‌های عمودى را براى جلوگیرى از هلى‌برن ایران ایجاد كرده بودند. آنان خیال می‌کردند در این شهر ماندگارند كه به حول قوه الهى و با اتحاد بین نیروهای غیور ایرانی، تیرشان به سنگ خورد و از خاك ایران بیرون رانده شدند.

وى رمز پیروزى خرمشهر را اتحاد بین ارتش، سپاه و بسیج مردمى با پشتیبانى جهاد سازندگى خواند و گفت: اتحاد، همكارى و همدلى كه بین نیروها شكل گرفته بود، زمینه‌ساز این موفقیت بزرگ شد و نقش سنگرسازان بى سنگر جهاد سازندگى و هلال‌احمر را هم نباید نادیده بگیریم. نیروهاى هلال‌احمر در بحث امدادرسانی پزشكى حاضر بودند و پزشكان با برپایى بیمارستان‌های صحرایى كمك بزرگى كردند. درواقع تجربه جنگ یک‌ساله و انجام چندین عملیات باعث شد با طراحى دقیق و اتحاد نیروها و تمام ارگان‌ها، فتح صورت بگیرد.

پیامدهای فتح خرمشهر

مولاپرست در ادامه به پیامدهاى فتح خرمشهر پرداخت و اظهار كرد: تا قبل از فتح خرمشهر شوراى امنیت و هیچ‌کدام از كشورها به دلیل اینكه اقتدار جنگ در دست صدام بود، بیانیه‌ای صادر نمی‌کردند اما به محض شكست آنان و فتح خرمشهر و فهمیدن این موضوع كه ایران به دنبال این است تا دشمن را به طور كامل از خاك خود بیرون براند، در اینجا بود كه ولى عهد وقت عربستان براى اولین بار بیانیه و پیشنهاد صلح بین ایران و عراق را داد.

وی ادامه داد: البته هیچ یك از آن‌ها شروع‌کننده جنگ و متجاوز را صدام و ارتش عراق معرفى نمی‌کردند و دوم اینكه  به دنبال صلح پایدار و دادن تضمین جهت پیشگیرى از تعرض مجدد نیروهاى عراقى نبودند. به همین دلیل ایران با طرح چنین صلحى كنار نمی‌آمد و براى ما پذیرفتنى نبود و از این رو عملیات بعدى تحت عنوان عملیات رمضان در خاك عراق شروع كردیم. پیامد دیگر اینكه فتح خرمشهر ما را به یك خودباورى رساند و این روحیه در نیروهاى ما تقویت شد كه می‌توانند دشمن را شكست دهند و حتى شهرهایى از عراق را هم بگیرند.

این رزمنده هرمزگانی در خصوص حضورش در جبهه و نقشى كه در آزادسازی خرمشهر داشت، عنوان کرد: من در بندرعباس دانش‌آموز بودم كه پس از تعرض ارتش عراق به خاك ایران، با گذراندن دوره‌های آموزشى عازم جبهه شدم. توسط نیروهاى ارتش همچون درفشى، حاج عباس بختو و شهید خاورى كه یك چریك افغان و اعزامى از مشهد بود آموزش دیدم و پس از آن در سال ٦٠ به مركز آموزشى صفر پنج كرمان رفته و در پادگان مشترك ارتش و سپاه آموزش‌های تكمیلى را گذراندم و عازم جبهه شدم.

مولاپرست افزود: خداوند توفیق داد در آنجا بمانم و به عشق و علاقه‌ای كه نسبت به سردار سلیمانى فرماندهى لشكر ٤١ ثارالله پیدا كردم و مهربانى و اخلاق خوش ایشان در لشكر ماندم تا جنگ به پایان رسید. من در عملیات بیت‌المقدس نقش فرمانده دسته در مرحله اول و نقش فرماندهى گروهان در محله دوم و سوم  را بر عهده داشتم.

فرمانده نیروهاى هرمزگانى در عملیات بیت‌المقدس از حضور گسترده نیروهاى هرمزگانى در این عملیات سخن گفت و افزود: نیروهاى هرمزگان در سخت‌ترین جاى خرمشهر در ورود به شهر و منطقه كوشك و شلمچه مستقر بودند. با توجه به وضعیت جمعیتى هرمزگان و ١٤ جزیره آن، هرمزگانی‌ها حضور موفقی در نبرد با دشمن داشتند و همواره حفظ آمادگى می‌کردند. ٦٣ شهید و تشییع ٣٣ شهید در یك روز حكایت از نقش پررنگ ما در عملیات بیت‌المقدس و البته حضورى قدرتمند از روزهاى آغازین جنگ داشت.

خاطره‌ای از عملیات بیت‌المقدس

وى با ذكر خاطره‌ای از شرایط سخت روزهاى درگیرى، عنوان كرد: در عملیات مشخص كرده بودند كه  پس از گذر از پادگان حمید در منطقه‌ای به نام سیدجابر  منتظر رسیدن ناهار باشیم. اما از آنجا كه بعد از مرحله دوم عملیات نیروهاى عراقى در حال فرار بودند ما دو شبانه‌روز كامل به دنبال عراقی‌ها بودیم و تا ساعت 5 عصر فراموش كردیم كه براى ناهار بر سر قرار باشیم.

مولاپرست ادامه داد: هنگامى كه متوجه شدیم، فرمانده گردان دستور توقف داد و منتظر ماندیم در همین حین یك كامیون پر از هندوانه بدون ترس از درگیری‌ها و تعقیب و گریزهاى نیروهاى عراقى خود از شهر دیگرى به آنجا رسانده بود تا هندوانه‌ها را به دست رزمنده‌ها برساند. این‌گونه شد كه ما ناهار و فردا صبحانه‌مان را تنها با خوردن هندوانه گذراندیم و این همان اتحاد و همدلى بین تمام ملت ایران بود كه ما را به پیروزى رساند.

نقش محورى مردم در فتح خرمشهر

فرمانده گروهان عملیات بیت‌المقدس با اشاره به نقش محورى مردم در مقاومت خرمشهر و شكست دشمن، عنوان كرد: اولین اقدام مردم فرستادن و حضور فعال فرزندانشان بود كه در قالب بسیج مردمى نقش اصلى و عملیاتى را بر عهده داشتند و نقش مدیریت و فرماندهى در دست ارتش و سپاه بود. از طرفى مردم با فرستادن کمک‌هایی به صورت غذا، نان، لباس و تهیه مایحتاج رزمندگان، آن‌ها را از پشت جبهه پشتیبانى می‌کردند. ازجمله در هرمزگان و بندرعباس كه مردم با تهیه لباس و خوراك و ... به نیروها یارى می‌رساندند.

مولاپرست ادامه داد: مورد بعد نقش دانش‌آموزان و معلمان مدارس بود که با تهیه کردن و فرستادن بسته‌های كوچك نقل و خوراكى  به همراه یك نامه از طرف بچه‌هایی كه شرایط سنى حضور در جبهه را نداشتند، موجب دلگرمى و ایجاد انگیزه در نیروها می‌شد. بخصوص كه نوشته بودند؛ «اگر ما می‌آمدیم، سلاح شما را برمی‌داشتیم» و این براى ما بسیار ارزشمند بود.

امروز آزادسازى خرمشهر اقتصادی نیازمند اتحاد مردم و مسئولین است

وی اظهار كرد: از معضلات و مشكلاتى كه امروزه با آن مواجه هستیم، اختلاف سلایق و شاید فاصله‌ای است كه گاهاً بین مردم و مسئولین  دیده می‌شود. بعضى از اختلاف نظرها طبیعى است اما مابقى قطعاً باید رفع شود. در شرایط حساس كنونى وقتی سخن از دفاع مقدس می‌شود، حرف از  غیرت و مردانگى، شهادت‌طلبی رزمنده‌ها به میان می‌آید و همواره مردم به غیرت و رشادت آن‌ها درود می‌فرستند.

مولاپرست بیان کرد: در جلساتى كه حضور داشته‌ام و خاطرات آن دوران را بازگو می‌کنم با استقبال مواجه می‌شوم. قطعاً چنانچه بر اساس مسیر از خود گذشتگى، شهادت‌طلبی و ایثار پیش برویم الگوى موفقى خواهیم ساخت كه در اداره كردن سازمان‌ها و كشور نیز می‌توان از آن بهره برد.

وی تصریح کرد: در آن زمان هدف آزادسازى خرمشهر و نجات جان و مال مردم و بازگرداندن آنان به خانه و كاشانه خودشان بود و در حال حاضر هم با همان روحیه و همان اتحاد بین مسئولین و مردم یك كار عملیاتى بزرگ كه همانا آزادسازى خرمشهر اقتصادی است باید صورت پذیرد. مردم ما حق دارند در آرامش زندگى كنند پس با یك همت جهادى و كار عملیاتى همه دست در دست هم دهیم تا كشور از این شرایط حساس و سخت كنونى نیز سربلند بیرون بیاید.

وضعیت امروز خرمشهر

مولاپرست به موقعیت كنونى خرمشهر اشاره و اظهار كرد: من به عنوان یك دانش‌آموز ١٧-١٨ ساله در جبهه و سپس در خرمشهر حضور داشتم. در جبهه پاسدار و در نقش فرماندهى وظیفه خودم را انجام دادم و ارتباطم را همچنان با خرمشهر حفظ کرده‌ام و به دلیل احساس تعلقى كه نسبت به آنجا دارم حداقل در سال سه مرتبه از این منطقه دیدن می‌کنم.

وی ادامه داد: خرمشهر نماد مقاومت است، شهرى كه به دلیل شرایط مهم و استراتژیك قبل از تعرض ارتش صدام در 3 مقطع تاریخى مورد تعرض دیگر دشمنان قرار گرفته بود. زمانى توسط ارتش روس، یك بار توسط ارتش انگلیس و زمانى هم توسط حاكم بغداد و این نشان از اهمیت خرمشهر دارد كه همواره دشمنان چشم طمع به آن دوخته و به دنبال تعرض، تصرف و جدایى و تجزیه آن برمی‌آیند.

این رزمنده هرمزگانی یادآور شد: بدون تعارف می‌گویم این خرمشهر با آن سابقه و اهمیت تاریخى كه مردم دست به دست هم دادند و با یك وحدت ملى از دست اشغالگران در آوردند، خرمشهرى نیست كه انتظار داشتیم ساخته شود. كار عمرانى انجام شده، فعالیت‌هایی صورت گرفته اما در حد انتظار نیست و خواسته و توقع ما و مردم خرمشهر  این است كه توجه ویژه‌ای به آن شود. ما باید همان روحیه روزهاى آزادسازى، خرمشهر را حفظ كنیم و اگر چنین شود قطعاً در تمام عرصه‌های اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى موفق عمل خواهیم كرد.

انتهای پیام
captcha