ضرورت رفع مشکلات ساکنین بافت فرسوده میناب
کد خبر: 4056792
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
امام‌جمعه میناب تأکید کرد؛

ضرورت رفع مشکلات ساکنین بافت فرسوده میناب

امام‌جمعه میناب گفت: محلات بیست‌گانه بافت فرسوده میناب مشکلاتی چون فقر مادی و فرهنگی و معضلات اجتماعی را در پی داشته؛ به‌گونه‌ای که دسترسی‌ها برای خدمت‌رسانی سخت و تا حدی وجود ندارد و رفع این مسئله در دستور کار مسئولان است.

حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب

حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، امام‌جمعه شهرستان میناب در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: انتهای بلوار 35 متری میناب، بعد از پل 95 دستگاه که به طرف شهرستان‌های بشاگرد و... می‌رود، جاده‌ای کاملاً پرتردد قرار دارد. اتفاقاً در مسیر این جاده مراکز پرترددی چون اداره زندان‌ها، دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و فنی نیز قرار دارند و متأسفانه این جاده حادثه‌خیز است.

وی ادامه داد: رفع مشکلات این جاده علاوه بر مردم و ساکنان این منطقه، دغدغه دانشجویان و دانشگاهیان و سایر اقشار نیز هست و لازم است تا هر چه سریع‌تر ساماندهی شود. این مسئله را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کردم و هدف رفع گلایه‌ها و مشکلات مردمی و کمک به شهرداری بود.

امام‌جمعه میناب با بیان اینکه در نماز جمعه مبنا بر انتقاد نیست بلکه هدف کمک است و از مسئولان و خیران می‌خواهم برای توسعه شهرستان پای‌کار بیایند، افزود: دولت و مراکزی که می‌توانند به توسعه شهر کمک کنند باید ورود جدی‌تری داشته باشند، چراکه مدیران محلی به تنهایی از پس کار برنمی‌آیند و باید اعتبار و بودجه لازم برای اجرای پروژه محیا و یا برنامه‌ای طراحی شود.

ابراهیمی تصریح کرد: بعد از مطرح کردن این موضوع در خطبه‌های نماز جمعه همان روز شهرداری جلسه‌ای برای رفع آن تشکیل داد و مقرر شد تا مناقصه برگزار شود که فرایند مناقصه اجرا شده و منتظر تعیین برنده مناقصه هستند و طی 10، 15 روز آینده عملیات پروژه آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به بافت فرسوده این شهرستان، بیان کرد: به‌طور کلی مساحت شهر میناب حدود سه هزار هکتار است که از این میزان 298 هکتار بافت فرسوده مصوب است که 12 محله را در خود جای داده و بالغ‌ بر 22 هزار نفر در آن ساکن هستند.

ابراهیمی ادامه داد: حدود 400 هکتار دیگر با هشت محله جزو بافت فرسوده بازنگری است که به بافت مصوب اضافه می‌شود و در مجموع شهر میناب با بافت فرسوده مصوب شده در بازنگری، دارای حدود 700 هکتار بافت فرسوده خواهد بود که بالغ‌ بر 48 هزار نفر جمعیت دارند؛ یعنی بیش از نیمی از محلات و جمعیت شهر میناب در بافت فرسوده قرار دارند.

امام‌جمعه شهرستان میناب تصریح کرد: حادترین مشکل شهر میناب بافت فرسوده آن است؛ چراکه در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و... مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند. فقر مادی، فقر فرهنگی و معضلاتی همچون اعتیاد، طلاق، اختلافات خانوادگی و... در محلات بیست‌گانه بافت فرسوده وجود دارد. به‌طوری که خانه‌ها قدیمی هستند و دسترسی‌ها برای خدمت‌رسانی سخت و تا حدی وجود ندارد، حتی نمی‌توان در این بافت‌های فرسوده کار فرهنگی انجام داد.

ابراهیمی بیان کرد: با توجه به بررسی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در محلات فرسوده و شناسایی آسیب‌های اجتماعی در این محلات، تدوین کار فرهنگی در شهرستان میناب با کمک مسئولان شهرستانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: میناب در هرمزگان و کشور فقیرترین شهر است و تا کسی محلات بیست‌گانه را نبیند، آن را نمی‌شناسد. فقط در زمان کاندیدا شدن همه برای بافت فرسوده شعار می‌دهند اما در عمل کاری از پیش نمی‌برند. در شهرستان میناب زمین‌های زیادی وجود دارد و توقع این است تا مسکن و شهرسازی پای‌ کار بیاید و تسهیلات لازم را پرداخت کند تا مشکل مسکن مردم در بافت‌های فرسوده حل شود.

امام‌جمعه شهرستان میناب افزود: مددجویان کمیته امداد بیشتر ایتام و زنان سرپرست خانوار هستند و با تحویل زمین توسط راه و شهرسازی و کمیته امداد می‌توان با ساخت خانه‌های کوچک برای شهروندان، بخشی از مشکل را حل کرد. با این اقدام بافت فرسوده نیز ساماندهی می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: دولت اعلام کرد که در سال یک میلیون واحد مسکونی بسازد که برای اجرای این طرح می‌توان با کمک راه و شهرسازی و کمیته امداد این اقدام را با ساخت سالیانه 20 تا 30 واحد در بافت فرسوده انجام داد.

وی در پایان با اشاره به مشکل آب در منطقه پاکوه شهرستان میناب، یادآور شد: اگر در منطقه فرسوده پاکوه، مخزن آب آبگیری نشود، آب 10 هزار نفر قطع می‌شود. این مسئله را پیگیری کردیم و قرار است تا خردادماه سال جاری مخزن دوم نصب و راه‌اندازی شود.

انتهای پیام
captcha