فضیلت شب قدر حقیقت حضرت زهرا(س) است
کد خبر: 4051819
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

فضیلت شب قدر حقیقت حضرت زهرا(س) است

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با اشاره به اینکه فضیلت شب قدر حقیقت حضرت زهرا(س) بوده و همه برکات عالم در آن نازل شده و از این جهت از همه شب‌ها بالاتر است، گفت: اگر بتوانیم آن را درک کنیم همه سعادت عالم بر ما نازل خواهد شد.

شب های قدر

راضیه‌سلطان عباسی‌ندوشن، معاون فرهنگی - تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان اهمیت شب‌های قدر پرداخت و در خصوص فلسفه شب قدر، اظهار کرد: خداوند شب را به قدر اضافه کرد نه روز را، زیرا شب شبیه غیب است و تقدیر جز غیب نیست و این در نفس انسان است در حالی که روز اقتضای ظهور دارد.

وی ادامه داد: پس اگر تقدیر در روز بود حکم در غیر از محل مناسب خودش ظاهر می‌شد؛ زیرا فعل در ظاهر جز در آن صورتی که در درون و نفس است، ظاهر نمی‌شود. بنابراین فعل از غیب به شهادت نسبت به خداوند و از عدم به وجود نسبت به خلق خارج می‌شود.

این کارشناس دینی بیان کرد: فضیلت شب قدر حقیقت حضرت زهرا(س) بوده و همه برکات عالم در آن نازل شده و از این جهت از همه شب‌ها بالاتر است. اگر بتوانیم آن را درک کنیم همه سعادت عالم بر ما نازل خواهد شد و این‌گونه گفته شده است: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ؛ هر کس حضرت زهرا(س) را به حق معرفتش بشناسد شب قدر را درک کرده است». حضرت فاطمه زهرا(س) مثالش شب (لیله) است. حال لیله حامل چه چیزی است؛ قدر، الله و لیله‌القدری که حضرت زهرا(س) در آن درک شود.

عباسی اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) معرفت آن مسیر است و کسی به ندرت می‌تواند حقیقت ایشان را درک کند اما باید با توسل امام عصر(عج) از حضرت خواست که توفیق شناخت حقیقت حضرت زهرا(س) را به ما بدهد.

ضرورت درک فضیلت شب قدر

عباسی تصریح کرد: حال می‌بینیم این شب که این‌قدر فضیلت دارد مخفی است و این پرسش پیش می‌آید که شبی که این‌قدر با ارزش است چگونه مخفی شده؟ درواقع خداوند لایه‌های شب قدر را مخفی کرده است و باید زمینه فراهم شود تا بتوانیم فضیلت شب قدر را درک کنیم.

وی افزود: این‌چنین گفته شده که در سال یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان شب قدر است و در روایت دیگری گفته شده که یکی از روزهای فرد ماه مبارک رمضان شب قدر است. همچنین روایت شده در نیمه دوم ماه مبارک رمضان یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و یا بیست و سوم ماه رمضان، شب قدر است.

معاون فرهنگی – تبلیغی حوزه علمیه خواهران هرمزگان تصریح کرد: انسان باید تلاش و توسل کند، قدر این لحظات را بداند، از فضیلتش استفاده و دل خود را به اهل بیت(ع) نزدیک کند. ولی همه این‌ها در ظرف وجودی که از امام عصر(عج) دریافت می‌کنیم نازل خواهد شد و ما باید تمام اعمال و برنامه‌هایمان را به نیابت ظهور امام عصر(عج) به حضرت زهرا(س) هدیه کنیم.

شب قدر؛ فرصتی برای خودشناسی

عباسی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از این لحظه‌ها برنامه تمام سال انسان را رقم میزند، افزود: روایت‌های زیادی در خصوص فضیلت و ارزش شب قدر وجود دارد. برای مثال  پیامبر اکرم(ص)  می‌فرمایند:«حضرت موسی عرض کرد: خدای من نزدیک شدن به تو را خواهانم. خداوند فرمود: نزدیکی من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود. عرض کرد: خدایا من رحمت تو را می‌خواهم. فرمود: رحمت من از آن کسی است که در شب قدر به فقیرها رحم کند. عرض کرد: خدای من جواز عبور از صراط را خواهانم. فرمود: آن برای کسی است که در شب قدر صدقه‌ای بدهد. عرض کرد: خدای من از درختان بهشتی می‌خواهم. فرمود: این مال کسی است که در شب قدر سبحان‌الله بگوید و توسل داشته باشد. عرض کرد: خدای من رضایت تو را می‌خواهم. فرمود: رضایت من از آن کسی است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند».

وی در تکمیل سخن خود گفت: حدیث مذکور بر این دلالت دارد که شب قدر تنها برای اسلام نیست و انبیا و اولیای پیشین هم شب قدر داشته‌اند و این شب با فضیلت‌ترین شب برای بهره‌مند از فیوضات الهی است. لیالی قدر فرصتی است که انسان به خودش بیاید و قفس تن را بگشاید، آینده خویش را بشناسد و سرای جاودان خویش را با چشم دل ببیند.

شب قدر شب درک یقین است

عباسی تصریح کرد: همچنین روایتی داریم در این خصوص که شب قدر دو بخش است، یک بخش از اذان مغرب تا نیمه‌شب که نیمه اول است و توصیه شده در این نیمه به استغفار پرداخته شود. بخش دوم که از نیمه‌شب شرعی تا اذان صبح را در برمی‌گیرد به دعا برای رسیدن به یقین اختصاص یابد. همچنین فرشتگان در این شب هر راهی را که انسان بخواهد با آن به مقصد برسد برایش آماده کرده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که خداوند در سوره قدر فرموده است: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» در شب قدر سلامتی است. این شب زمان برنامه‌ریزی برای سلامت درون و رسیدن به معنویت و آرامش است. همچنین در این زمینه روایتی از امام صادق (ع) موجود است که می‌فرماید: «در شب قدر از خداوند دو چیز بخواهید، عافیت و یقین. عافیت که هم عافیت روح و هم عافیت جسم باشد و یقینی که باور به غیب و باور به ائمه اطهار و رسیدن به بندگی است.»

این کارشناس دینی ادامه داد: همچنین طبق روایات اگر فردی تا صبح هزار مرتبه سوره قدر همراه با تعمق قرائت کند، خداوند بر قلب او یقین نازل می‌کند. بنابراین شب قدر، شب درک یقین است و باید از این فرصت برای رسیدن به یقین استفاده کنیم و ان‌شاءالله که بتوانیم از تمام لحظات آن به بهترین وجه بهره‌مند شویم.

عباسی در پایان یادآور شد: رسیدن به یقین، رسیدن به اسماء الله است. همچنین ما باید در خودبینشی داشته باشیم و ببینیم که چقدر به اسماءالله نزدیک هستیم. صفت بخشش چقدر در ما ضعیف و یا قوی است، چقدر صفت حلیم بودن را داریم و یا در زمره صباران هستیم و اینکه با خودمان عهدی ببندیم که برنامه و سیر و سلوک معنوی ما سیره انبیای الهی و سبک زندگی ما مانند زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) باشد و این نمی‌شود مگر این‌که معرفت به انبیای الهی کسب شود که بهترین چیز خواستن معرفت و تعجیل در فرج امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha