امام حسین(ع)؛ بزرگ‌ترین الگوی حفظ پیوندهای خانواده در جهان اسلام
کد خبر: 4040711
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
حجت‌الاسلام عالی:

امام حسین(ع)؛ بزرگ‌ترین الگوی حفظ پیوندهای خانواده در جهان اسلام

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت حفظ پیوندهای خانواده در برابر نقشه‌های شیطان، گفت: امام حسین(ع) بزرگ‌ترین الگوی حفظ پیوندهای خانواده در جهان اسلام است، تا جایی که نهضت بزرگ عاشورا را با همراهی خانواده رقم زدند.

حجت الاسلام مسعود عالی استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز، 15 اسفندماه، در نخستین هم‌اندیشی حوزه درمان، روابط کار، مددکاری اجتماعی و مرکز خدمات مشاوره شرکت‌های پالایشی کشور که در سالن همایشات شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس برگزار شد، اظهار کرد: شرکت نفت  ستاره خلیج‌فارس، همچون رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، مجموعه‌ای است که کار جهادی شبانه‌روزی و بی سر و صدا و بی‌منت و مؤثر در کشور انجام می‌دهد.

وی افزود: در روایات آمده که در آخرالزمان دورانی به نام حیرت به وجود می‌آید. پیامبر اکرم(ص)  فرمودند: مهدی(عج) بعد از غیبت طولانی و حیرت مردم ظهور می‌کند و جز انسان‌های مخلص کسی بر دین باقی نمی‌ماند. دوران حیرت دورانی است که لشکریان شیطان با تمام قوا به مؤمنین حمله می‌کنند تا دست از اعتقادات و اخلاقیاتشان بکشند. اکنون در دورانی هستیم که دین‌داری سخت شده و شیطان می‌داند با آمدن امام زمان(عج) فلسفه وجودی‌اش تمام می‌شود و از این رو هر تیری دارد می‌اندازد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از نقشه‌های سنگین شیطان از بین بردن پیوندهای مقدس از جمله پیوند خانواده است. چند سال پیش وزارت خانه‌ای در انگلیس به نام وزارت امور تنهایی تا سیس شد، چراکه دیدند این کشور بیش از 9 میلیون فرد تنها دارد که خسارت‌های بسیاری به جامعه وارد می‌کنند.

عالی بیان کرد: نقشه شیطان عملی شده و می‌خواهد در جامعه مؤمنین نیز این را تسری دهد. در همه روایات ما توصیه شده که مؤمنین با هم باشند، توصیه بسیاری نیز به عبادت جمعی شده است. اگر 40 نفر باهم در جایی جمع شده و دعا کنند، خداوند دعایشان را مستجاب می‌کند.

وی بیان کرد: در روایات آمده اگر اعضای خانواده بر سر سفره جمع شوند، خداوند نظر رحمت به این جمع می‌کند و قبل اینکه متفرق شوند آنان را می‌بخشد. امروز دشمن به خانه‌های ما آمده و بچه‌های ما همراه اولشان قبل از پدر و مادر، تلفن همراهشان است و پدرها و مادرها امروز رقیب تربیتی پیدا کرده‌اند.

این کارشناس دینی عنوان کرد: خانواده محل عبادت، ریاضت و تربیت است. با ساده‌ترین کارها می‌توان عباداتی انجام داد که در هیچ مسجدی نمی‌توان. پیامبر(ص) فرمودند اگر زن و شوهر با هم بنشینند و حرف بزنند، نزد خدا محبوب‌تر از اعتکاف در مسجد است. امام صادق(ع) فرمودند: اگر زنی یک ظرف آب به دست شوهرش بدهد، از هزار سال عبادت برای او بهتر است. پیامبر(ص) فرمودند اگر مردی یک ساعت خود را در اختیار خانواده بگذار از هزار ساعت عبادت برای او بهتر است.

عالی ادامه داد: خانه محل ریاضت است و یک نسخه سیر و سلوک این است که در خانه اهل مدارا و کوتاه آمدن باشیم و هنر این است که برای حفظ صمیمیت کوتاه بیاییم. زندگی اخلاقی و فراتر از حقوق است. ریاضت به معنای مهار نفس است و بهترین جا برای آن خانه است به این معنی که وقتی فرد می‌خواهد در خانه زورگویی کند، یا حتی زمانی که حق با اوست، برای یک مصلحت بزرگ‌تر که صمیمت در خانواده است، پا روی نفس بگذارد و بگذرد.

وی بیان کرد: خانه محل تربیت تمامی اعضای خانواده است. هرکدام از ما وقتی متجاهل شویم عیب‌هایی که در زمان مجردی آشکار نبود، برایمان آشکار می‌شود و باید خود را اصلاح کنیم. در روایات آمده که با کسی دوستی نکن مگر در 3 وقت او را امتحان کنی، در زمان عصبانیت، در مسافرت و در مسائل مالی که هر سه این موارد در خانواده بسیار پیش می‌آید.

این کارشناس دینی در پایان ضمن گرامیداشت میلاد سیدالشهدا(ع) یادآور شد: امام حسین(ع) مرد خانواده بودند و اشعار بسیار محبت‌آمیزی برای همسرشان رباب دارند. ایشان با خانواده‌شان رفتند و آن نهضت عظیم عاشورا را ایجاد کردند و از این رو بزرگ‌ترین الگوی حفظ پیوندهای خانواده در جهان اسلام هستند.

انتهای پیام
captcha