مبارزه با بدحجابی نیازمند یک انقلاب درونی است
کد خبر: 4038414
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

مبارزه با بدحجابی نیازمند یک انقلاب درونی است

کارشناس دینی مقدمه مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی را یک انقلاب درونی دانست و گفت: خالی کردن میدان توسط نیروهای انقلابی و دلسوز، قطعاً به جریان سازی بی‌حجابی و بدحجابی توسط برخی افراد کمک می‌کند.

حجت الاسلام غلامپور کارشناس دینی

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام حمید غلامپور، کارشناس مسائل دینی و راهیار تبلیغ بنیاد هدایت در استان هرمزگان، امروز، 4 اسفندماه، اظهار کرد: بی‌حجابی و بدحجابی در سواحل کشور به خصوص استان هرمزگان تبدیل به یک معضل شده است. در ابتدا باید گفت در بررسی میدانی این معضل؛ لحاظ شخصیتی، فکر و اندیشه افراد مرتکب به‌صورت دقیق قابل تفکیک نیستند.

وی ادامه داد: به عقیده من دسته‌بندی مغرض و غیر مغرض یا هر تقسیم‌بندی دیگر علمی نیست. ما با چه نرم‌افزاری می‌خواهیم نیت فرد از بی‌حجابی و بدحجابی را استخراج کنیم؟ صرفاً مشاهدات عینی من یا افراد دیگر است که چنین استنباطی انجام می‌دهد یا حتی مقصر صد در صد مسئله را صرف حضور گردشگران بداند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: چیزی که مشهود است، گردشگری بر اعتقاد ناب افراد بومی ساکن در استان که افرادی اصیل و مقید به حجاب هستند تأثیر گذاشته اما مهتر از آن این است که باید دید چه اتفاقی رخ داده که نسل جدید بومیان هرمزگانی؛ گرایش به بی‌حجابی دارند؟ بخشی از این را می‌توان به حضور گردشگران ربط داد که خرده‌فرهنگ‌ها را با خود به همراه می‌آورند؛ اما مؤلفه‌های دیگری ازجمله هیولای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نیز دخیل هستند.

غلامپور اضافه کرد: ‍چندین مخلفه دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت بدحجابی در سواحل به این وضعیت برسد. رکن رکین بی‌حجابی در سواحل، رسانه است، قطعاً تأثیر رسانه‌ها اعم از شنیداری، گفتاری، دیداری و فضاهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. نکته قابل‌تأمل اینجاست که طبق اذعان حوزه ارتباطات، استان هرمزگان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای اینترنتی رتبه نخست کشوری را داراست.

وی عنوان کرد: با بررسی یک صفحه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یک فضا و بستری باز که در دسترس همگان است در خواهیم یافت که بیش از ۲ میلیارد کاربر در سطح جهان دارد، لذا بخش عمده‌ای از جریان سازی بی‌حجابی و بدحجابی از کانال رسانه صورت می‌پذیرد.

این کارشناس دینی بین کرد: دشمنان ماه‌ها و سال‌ها در اتاق‌های فکر با برنامه‌ریزی و ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای و تولید صدها سریال و برنامه، بازی‌های رایانه‌ای علی‌الخصوص بازی‌های مخصوص گوشی همراه که فرزندان ما در اختیار دارند و... در ترویج معضل بدحجابی و بی‌حجابی در حال کار هستند و در مقابل ما هنوز نتوانستیم راه‌حل مناسبی برای رویارویی با حوزه رسانه بیابیم. امید است در حوزه رسانه بتوانیم قدم‌ها را متناسب‌تر با موج ایجاد شده متناسب با باورها و آموزه‌های دینی تنظیم کنیم.

غلامپور اضافه کرد: بخش دیگری که در ترویج معضل بدحجابی در رتبه دوم نقش‌آفرینی بوده و متأثر از رسانه نیز هست، حضور فیزیکی گردشگران است. وقتی تعداد خرده‌فرهنگ‌ها افزایش یابد به سبب جریان سازی خود به خود یک فرهنگ غالب می‌شود که بهترین تعبیر را مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند که فرهنگ هواست و همه ناچار هستند آن را استشمام کنند.

وی اظهار کرد: پس از همه‌گیری یک فرهنگ، مسئله قبح آن نیز از بین می‌رود. اینکه بدحجابی و بی‌عفتی در ذهن و اندیشه مردم اصیل استان هرمزگان، مسئله‌ای قبیح است شکی نیست اما چه اتفاقی می‌افتد که نسل جوان این استان که با لهجه شیرین هرمزگانی صحبت می‌کند با وضعیت بدحجابی در ساحل استان قدم می‌زند؟ قطعاً تأثیرات حضور فیزیکی گردشگران در این مسئله دخیل است. به نظر می‌رسد بهترین کاری که می‌شود انجام داد، ابتدا شکل‌گیری یک ستاد استانی مردم‌نهاد و ریشه‌یابی مردمی این مسئله است؛ یعنی فلسفه عدم رعایت حجاب توسط گردشگران را ریشه‌یابی کنیم.

این کارشناس دینی افزود: در این تشکل استانی باید متخصصین روانشناسی و حوزه اجتماعی، نمایندگان همه دستگاه‌های بهره‌بردار ساحل و مرتبط با آن، سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤثرین فرهنگی با پشتیبانی نهادهای حاکمیتی تجمیع شوند و به این مسئله رسیدگی کنند. این تشکل باید در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود چراکه وضعیت سواحل برخی شهرستان‌ها به مراتب از مرکز استان بدتر است.

غلامپور تصریح کرد: برای رفع معضل بی‌حجابی و بدحجابی در سواحل، باید ضمن تشکیل ستاد بهینه‌سازی سواحل، بوم حل مسئله تعریف و ریشه‌یابی شود، ظرفیت‌ها رصد و راه‌حل‌ها ناظر بر ظرفیت‌های میدانی و ریشه‌ها تعریف شود. هیچ راه‌حلی بهتر از فعال کردن ذهن و اندیشه مردم نیست.

وی ادامه داد: مردم پای‌کار آمدند و انقلاب کردند، مقدمه مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی نیز یک انقلاب درونی است که ما نخست افراد دلسوز و انقلابی را بیدار و سرخط کنیم. با تکثر حضور این افراد انقلابی در میدان تا حدودی فرصت رشد و توسعه از بی‌حجابی و بدحجابی گرفته می‌شود. خالی کردن میدان توسط نیروهای انقلابی و دلسوز، قطعاً به جریان سازی بی‌حجابی و بدحجابی توسط برخی افراد کمک می‌کند.

این کارشناس دینی عنوان کرد: باید با راه‌اندازی کمپین‌ها و پویش‌های مردمی میدان مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی را تقویت و به صورت شبکه‌ای فعالیت کنیم. مردم نیاز به شادی و تفریح و تنوع دارند؛ بنابراین فعال کردن گروه‌های جهادی تبلیغی در سواحل و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح می‌تواند در رفع معضل بی‌حجابی و بدحجابی در سواحل تأثیرگذار باشد.

غلامپور اضافه کرد: با ریشه‌یابی بدحجابی یک جوان به این نتیجه دست می‌یابیم که وی به دنبال دیده شدن است، به عبارتی ضعف دیده شدن در خانواده سبب شده که وی در جامعه با بدحجابی حضور یابد و از آنجایی که نیاز شدید به دیده شدن در وجودش دپو شده، خود را بزک کرده تا مورد دید دیگران واقع شود؛ لذا با یک اغنای درونی این مسئله نه‌تنها قبیح نیست بلکه برایش خیلی لذت‌بخش هم است.

وی بیان کرد: مردم باید لذت امر به معروف را بچشند و به جایگاه این واجب الهی آگاهی داشته باشند که در نهج‌البلاغه تمام نیکی‌ها جرعه‌ای در مقابل دریای امر به معروف قلمداد شده است. با اغنای اندیشه مردم، انقلاب درونی در دل و ذهن ایشان شکل خواهد گرفت و انقلاب بیرونی از آن متبلور می‌شود. در چنین شرایطی، نیروهای دغدغه‌مند با خانواده در ساحل حضور می‌یابند و با افزایش تعداد این افراد، کسی جرئت انجام کارهای متجاهر به فسق در سواحل را نخواهد داشت. در این کار رسانه می‌تواند مأموریت بسیار حساس و مهمی را انجام دهد و بستر را برای شکل‌گیری چنین تشکل و ستادی فراهم کند.

غلامپور بهترین راه مدیریت بحران بدحجابی در سواحل را انجام کار ستادی و تشکیلاتی بر پایه و اساس مردم دانست و یادآور شد: متأسفانه فرهنگ اصیل بومی استان هرمزگان که اولویتش حجاب و عفاف است با چالش مواجه شده و یکی از تبعات شوم آن، این است که فرزندان استان هرمزگان با گویش شیرین هرمزگانی و وضعیت بدحجابی در سطح شهر حضور می‌یابند که این از تبعات عدم عملکرد مناسب دستگاه‌های متولی، مردم و شبکه‌های تبلیغی است.

انتهای پیام
captcha