ضرورت الگوگیری از امام هادی(ع) در راستای جریان‌سازی و گسترش معارف دینی
کد خبر: 4033910
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

ضرورت الگوگیری از امام هادی(ع) در راستای جریان‌سازی و گسترش معارف دینی

کارشناس دینی الگوگیری از امام هادی(ع) در راستای جریان‌سازی، فرهنگ‌سازی و گسترش معارف دینی را امری ضروری دانست.

حجت الاسلام هاشمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی رودان

حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: امام هادی(ع) در سال ۲۱۲ هجری قمری به دنیا آمدند و 8 داشتند که به منصب امامت و ولایت عامه مسلمین رسیدند. مدت امامت ایشان ۳۲ سال بود و در سال ۲۵۴ هجری قمری در حالی که 42 سال از عمر شریفشان گذشته بود، توسط معتمد عباسی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه اصولاً فلسفه امامت نجات انسان‌هاست، تصریح کرد: امام هادی(ع) با تمام خفقانی که در دوران بنی‌عباس وجود داشت، تلاششان نجات شيعه و معرفی آن به انسان‌های تشنه حقیقت و معارف بود. آن امام همام در زمینه‌های مختلف علمی اعم‌ از فقه، کلام، تفسیر و طب از خود کارنامه‌ای درخشان بر جای نهاده است. یکی از آثار علمی و کلامی که از امام هادی(ع) رسیده، زيارت جامعه کبیره است که خود یک موضوع اعتقادی، فلسفی، اخلاقی و اجتماعی است و هرکس آن را بخواند گویا همه ائمه‌ معصومين(ع) را زیارت کرده است.

این کارشناس دینی ادامه داد: از دیگر آثار آن حضرت رساله‌ای است که در جواب نامه‌ای كه اهل اهواز به ایشان ارسال کرده بودند بر حقانیت امامت ائمه اطهار تأكید کرده و با بیانی دقیق و مستند به اعتقاد شیعه درباره جبر و تفویض پرداخته‌اند و مسئله ابتلای مردم به اختلاف در دین و عقیده به جبر و تفویض را مطرح کردند.

هاشمی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام هادی(ع) فعال کردن سازمان وکالت بود، لذا ایشان وکلا و نماینده‌هایی در مناطق مختلف داشته و از طریق آنان معارف اهل بیت(ع) را به مردم منتقل می‌کردند. تمام فعالیت‌های سیاسی، فكری و فرهنگی امام هادی(ع) در راستای تقویت بنیان‌های فكری تشیع بوده است.

وی در پایان یادآور شد: امروز با وجود هجمه‌های فرهنگی دشمن که جوانان و نسل آینده ما را نشانه گرفته است، تبیین معارف اهل بیت(ع) نیازی ضروری است و همه ما باید در این راستا امام هادی(ع) را که فعالیت‌های وسیعی در حوزه جریان‌سازی، فرهنگ‌سازی و گسترش معارف دینی در آن عصر خفقان‌آور داشتند، الگوی خود قرار داده و گام‌های مؤثری در این راستا برداریم.

انتهای پیام
captcha