به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجتالاسلاموالمسلمین محمد عبادیزاده، نماینده ولیفقیه در استان، صبح امروز، ۹ دیماه، در حاشیه تجمع بزرگداشت نهم دیماه که به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت در بندرعباس برگزار شد، به ابعاد بصیرت از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: بصیرت یعنی آگاهی و به معنای نورانیت قلب است، انسان اگر یک نورانیتی پیدا کرد میتواند حقایق را درک و حق را از باطل تفکیک کند.
وی با بیان اینکه بصیرت یعنی هوشیاری و آگاه بودن فرد نسبت به وظایف خودش در هر برههای از زمان، افزود: بصیرت یعنی بینش با درک بالا همراه با فراست. رهبر عزیز و حکیم انقلاب مسئله بصیرت امت را به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه و عنایت قرار دادند و آحاد جامعه اسلامی را به بصیرت افزایی توسعه توصیه فرمودند. این بیانات به لحاظ اهمیت این مسئله از نگاه قرآن است و در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز پرچمدارانی که پرچم عزت و افتخار جامعه را به دوش میکشند کسانی هستند که اهل بصیرت هستند.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان ادامه داد: بصیرت سواد نیست بلکه یک علم است اما نه هر علمی؛ علمی که در کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گفته شده و گاهی میبینیم علم در مقابل جهل است و گاه در مقابل عقل است. آنچه که پایه و اساس بصیرت است، مسئله جریان شناسی و زمانشناسی است. اگر جامعه اسلامی زمانشناس باشد، آنچنان که امام صادق(ع) میفرمایند: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» آنکس که زمان خودش را بشناسد، میتواند در مقابل هجمهها و جامعه خودش غافلگیر نشود.
عبادیزاده تصریح کرد: اگر میخواهیم غافلگیر نشویم و مورد هجوم حوادث ناگهانی قرار نگیریم، باید اهل بیت بصیرت و آگاهی باشیم. این سخنی است که در کلمات نورانی امام صادق(ع) به آن عنایت ویژهای شده و لذا پایه بصیرت در مکتب حیاتبخش اسلام، زمانشناسی و جریان شناسی است.
وی عنوان کرد: از منظر وجود نازنین رسول گرامی اسلام(ص) عاقل آن کسی است که نسبت به زمان و جامعه خود آگاه باشد این سخن بسیار ارزشمندی است لذا بصیرت یک نورانیت قلب است که از طریق تطهیر و پاکسازی درون انسان شکل میگیرد.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان اضافه کرد: بصیرت ابعاد مختلفی دارد، یک بعد بصیرت اعتقادی است که انسان نسبت به عقاید خودش و کلمات نورانی قرآن کریم دارد. توصیه خدای متعال به همه ما این است که ما انسانها اهل تدبر باشیم؛ تدبر در خلقت تدبر در آفرینش، تدبر در اسماء و صفات الهی است و اگر اهل تدبر باشیم بصیرت اعتقادی پیدا میکنیم.
عبادیزاده بیان کرد: هر کدام از اقسام بصیرت یک اساسی دارد که اساس آن بصیرت اعتقادی است. در رابطه با مبدأ و معاد باید بصیر باشیم در خصوص انسانشناسی و خداشناسی فکر و تدبر کنیم. در مسائل مربوط به معاد تدبر کنیم تا خدای متعال دریچههای نورانی بصیرت را به روی ما بگشاید. تفکر زمینههای بصیرت را در ما ایجاد میکند.
وی ادامه داد: دومین بعد بصیرت، بصیرت اخلاقی است. پاکسازی درون انسان باعث میشود که انسان بتواند بصیر باشد و این پاکسازی درون همان بصیرت اخلاقی است. اگر انسان بصیرت اخلاقی پیدا کرد میتواند درون خودش را از گناه پاکسازی کند. اگر ما بتوانیم وجودمان را از گناهان پاکسازی و تطهیر کنیم بصیر میشویم، حقایق را میبینیم، میتوانیم با نور الهی حقایق حق و باطل را تشخیص بدهیم. ملاک بصیرت اخلاقی پالایش درون و پالایش وجود از رذائل اخلاقی است.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان اظهار کرد: سومین بعد بصیرت، بصیرت اجتماعی است. اگر حق الناس را رعایت کنیم وجود ما بصیر میشود، رعایت حقوق مردم بسیار مهم است و در قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به آن عنایت و تأکید شده است، چراکه میتواند دریچههای نور را در وجود انسان که همان نور بصیرت است ایجاد کند.
عبادیزاده افزود: مهمترین بعد بصیرت که امروز مورد عنایت و تاکید رهبر عزیز انقلاب است، بصیرت سیاسی است. بدین معنا که ما بتوانیم زمان و جامعه خودمان را بشناسیم، دوست را از دشمن و حق را از باطل تشخیص بدهیم و بتوانیم در لحظهها تصمیم بگیریم. اگر ما بتوانیم در لحظه تصمیم بگیریم اهل بصیرت هستیم و در غیر این صورت از قافله جا میمانیم.
وی با اشاره به اینکه امروز تصمیمگیری دقیق در زمان مناسب مهمترین مسئلهای است که جزء وظایف ما در حوزه بصیرت است، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم در حوزه بصیرت افزایی، فضایی را ایجاد کنیم که حقایق جامعه و زمان خود را بشناسیم از جامعه و از دنیای امروز عقب نمیمانیم.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان تصریح کرد: اولین راه برای اینکه بصیرت را در جامعه تقویت کنیم و در وجود خودمان این بصیرت را افزایش بدهیم تفکر است. خدای متعال انسانهایی که اهل بصیرت نیستند را در رده انسانهای کور قرار میدهد. این که خدای متعال اهل بصیرت را در مقابل کوردلان قرار داده و گاه در مقابل جاهلان قرار میدهد بسیار معنا دارد. ما یک راه بیشتر نداریم و یا باید بصیر یا کوردل باشیم.
عبادیزاده در پایان یادآور شد: اگر حقایق را درک کنیم، زمان خود و جامعه را بشناسیم و حق را از باطل تشخیص بدهیم، میتوانیم به جز کوردلان باشیم. آن کسانی که حقایق جامعه را درک نمیکنند، خودی را از غیر خودی و حق را از باطل تشخیص نمیدهند به تعبیر قرآن، کوردلان هستند.
انتهای پیام