ضرورت واگذاری عملی فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات مردمی
کد خبر: 4017411
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

ضرورت واگذاری عملی فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات مردمی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی هرمزگان بر ضرورت واگذاری عملی فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات مردمی تأکید کرد و گفت: اعتماد به نیروی مردمی و عدم تصدی‌گری دولتی با پیشرفت و آبادانی و برکت همراه خواهد بود.

برنامه تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما

به گزارش ایکنا از هرمزگان، عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان، شب گذشته، 8 آذرماه، در ارتباطی تلفنی با برنامه تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، اظهار کرد: استان هرمزگان در زمینه فعالیت‌های قرآنی، نسبت به دیگر استان‌ها مظلوم واقع شده و این در حالی است که پتانسیل‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد.

وی افزود: مؤسسات قرآنی استان هرمزگان از سوی هیچ نهاد دولتی حمایت نمی‌شوند و حق فعالین قرآنی نیست که وقتی تلاش بسیار می‌کنند، از اموال شخصی خود در راه اعتلای فرهنگ قرآنی استفاده می‌کنند، حتی از کوچک‌ترین حمایتی از سوی نهادهای فرهنگی متولی فعالیت‌های قرآنی، بهره نبرند. این نهادها فعالیت‌های قرآنی خود را به صورت شفاف به مؤسسات قرآنی برون‌سپاری نمی‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی هرمزگان تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند: «ما هم از اول انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محول به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است؛ هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند این‌ها قرار دادیم، کار متوقف مانده است». اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت برای تسهیل گری امور قرآنیان تشکیل شده و ما امیدواریم که به زودی با پیگیری‌های بیشتر برون‌سپاری‌ها به صورت کامل صورت بگیرد و مؤسسات قرآنی نتایج آن را ببینند.

ناصری تصریح کرد: اگر برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی و هویت بخشی به مؤسسات قرآنی به صورت جدی صورت بگیرد، دیگر مؤسسات مشکلات مالی جدی نخواهند داشت. یکی دیگر از مشکلات ما لزوم صدور مجدد مجوز مؤسسات قرآنی است به خصوص مؤسساتی که تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی هستند معضلات بسیاری در این زمینه دارند.

وی بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسات متعدد اظهار می‌کنند که قرآن باید در اولویت باشد اما متأسفانه ما در مملکت اسلامی این را کمتر در عمل دیده‌ایم. معلمان و مربیان ما که عمر خود را در راه آموزش قرآن گذرانده‌اند از خدمات حداقلی هم برخورد نیستند. در دوران کرونا نیز به شدت با مشکلات معیشتی و بیمه‌ای مواجه شدند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی هرمزگان اضافه کرد: از نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور درخواست داریم که مسئله بیمه و ارائه خدمات به معلمان قرآن را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و ردیف بودجه‌ای را برای بیمه فعالین قرآنی قرار دهند.

ناصری اظهار کرد:  یکی دیگر از مشکلاتی که مؤسسات قرآنی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسئله مالیات است. اکثر مدیران مؤسسات قرآنی استان هرمزگان از اموال شخصی خود موسسه‌ای را تأسیس و تجهیز می‌کنند و کار آموزش قرآن را بدون هزینه و یا با حداقل هزینه ارائه می‌دهند. از طرفی باید پاسخگوی اداره مالیات و مشغول پر کردن اظهارنامه‌های مالیاتی نیز باشند. مسئولین باید یک بار برای همیشه در راستای تسهیل گری برای مؤسسات قرآنی به یک توافق برسند.

وی افزود: مؤسسات قرآنی به دنبال دریافت پول نیستند و تنها خواستار برون‌سپاری فعالیت‌های قرآن به صورت عملی هستند. دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی خود را به مؤسسات واگذار کرده و تنها بر اجرای فعالیت‌ها نظارت داشته باشند. اعتماد به نیروی مردمی و عدم تصدی‌گری دولتی، قطعاً موفقیت‌آمیز و با پیشرفت و آبادانی و برکت همراه خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی هرمزگان در پایان یادآور شد: بسیاری از مشکلات مؤسسات قرآنی بدون واریز هیچ‌گونه بودجه‌ای قابل‌حل است. دستگاه‌های متولی می‌توانند با رایزنی با دولت و مجلس به مؤسسات فعال در سطح استان‌ها زمین و تسهیلات بدهند تا مشکل مکان آن‌ها حل شود.

انتهای پیام
captcha