ضرورت فراگیری اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی
کد خبر: 4008223
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

ضرورت فراگیری اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان گفت: برای از بین بردن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی باید سعی کنیم اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی را فراگیریم.

مریم ریاضی طهرانی جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان سبک زندگی اسلامی

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان، مریم ریاضی‌طهرانی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان، امروز، 4 آبان ماه، اظهار کرد: فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی غربی در زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم، نقش منفی دارد. فرهنگ به مجموعه‌ای از بینش شامل اعتقادات و باورها، منش شامل اخلاقیات و خلقیات، کنش شامل واکنش و کردار انسان‌ها گفته می‌شود.

وی افزود: هر جامعه‌ای فرهنگ متناسب با قوانین خود را دارد و از آنجایی که در کشور جمهوری ایران اسلامی زندگی می‌کنیم و قانون‌ها بر اساس آیات کریمه حضرت حق و قرآن کریم تدوین شده، لذا باید بررسی کنیم که فرهنگ اسلامی در مورد زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد چه سفارش‌هایی دارد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان تصریح کرد: فرهنگ غنی اسلامی در تمام مسائل مرتبط با روابط فردی و اجتماعی افراد و حتی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حرفی برای گفتن دارد و از سنت حسنه نبوی، هزاران حدیث موجود است. همچنین آیات بسیاری در خصوص اصول روابط اجتماعی بیان شده است.

ریاضی‌طهرانی ادامه داد: سبک و روش زندگی بر اساس چارچوب فرهنگ غنی اسلامی مبتنی بر اعتقادات و باورها و همچنین اخلاقیات و رفتارهای افراد، به وجود می‌آید که باید این سبک و روش زندگی بر اساس آیات قرآن و بر مدار اسلام باشد.

وی عنوان کرد: در دین مبین اسلام 2 جامعه اعم از خانواده و اجتماع از اهمیت بسیار و اصول و حقوق فراوانی برخوردار هستند. در صورتی که سبک زندگی اسلامی بر اساس چارچوب زندگی خانوادگی شکل گیرد و بر همین اساس، اگر تربیت‌ها محقق شود بدون شک آن خانواده، موفق خواهد بود.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان اضافه کرد: باید سعی کنیم فرهنگ اسلامی را بر اساس 3 محور کلی از قبیل حیامحوری و حیاباوری، عفت مداری و عفت باوری و سپس غیرت مداری در ساختار تربیتی خانواده تبیین و اجرایی کنیم. والدین و مربیان تربیتی موظف هستند روابط اجتماعی را بر اساس این 3 محور کلی تبیین کنند.

ریاضی‌طهرانی بیان کرد: حیا یک صفت درونی است که در وجود همه انسان‌ها قرار دارد و بر اساس آموزه‌های دینی، انسان‌های باحیا همان انسان‌های صاحب عقلی هستند که در روابط و برخوردشان با دیگران، حریم‌ها و حرام‌ها را رعایت می‌کنند. اگر خانواده بر مدار حیا فرزندان را تربیت کند و بر اساس همین حدود شرم و حیا را در نظر بگیرد، زمینه را برای اینکه فرهنگ غنی اسلامی را تبیین و نهادینه کند، فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه عفت یا عفاف همان تسلیم در برابر خداست، اظهار کرد: زمانی که خانم‌ها و آقایان عفیفانه رفتار کنند، هیچ‌گونه سوءاستفاده یا فرهنگ بی‌حیایی در خانواده رایج نخواهد بود و چراکه جامعه حیا را از ساختار کلام، اعمال و کلام زدوده و از بین رفته است جهان به درد اباحه گری یا همان بی‌حیایی مبتلا شده است. اباحه گری همان فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی است که در سبک زندگی غربی وجود دارد. فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی در صورتی شکل می‌گیرد که رفتار، عفیفانه و بر مدار حیا نباشد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان با بیان اینکه فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی، بی‌حیایی، بی‌عفتی و بی‌غیرتی را در سبک زندگی غربی ترویج می‌کند، افزود: متأسفانه شاهدیم که تبلیغات سوء در فضای مجازی حول این محور است و قوانین اسلامی را زیر سؤال برده است. به عنوان مثال با تبلیغ ازدواج سفید، امر مهم ازدواج را زیر سؤال می‌برند.

ریاضی‌طهرانی ادامه داد: برای از بین بردن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی باید سعی کنیم اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی را فراگیریم و از خانواده‌ها بخواهیم اصول مهم و محوری حیامحوری و حیاباوری، عفت مداری و عفت باوری و سپس غیرت مداری را بیش از پیش رعایت کنند و مربیان، معلمان و اساتید نیز این مبانی را برای جامعه هدف تبیین کنند تا جوانان به سبک تربیت دینی روی آورند.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت تبلیغ صحیح اسلام و تبیین زیبای اصول تربیتی، یادآور شد: دین مبین اسلام برای خانواده‌ای که خواستار فرهنگ غنی اسلامی است و همچنین کسانی که قصد خودسازی دارند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

انتهای پیام
captcha