جایگاه سیره نبوی در تمدن‌سازی اسلامی کجاست
کد خبر: 4006960
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

جایگاه سیره نبوی در تمدن‌سازی اسلامی کجاست

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان دستمایه ما برای رسیدن به تحقق نوین اسلامی را سیره نبوی دانست و گفت: جامعه سازی، امت سازی و وحدت 3 مفهوم اصلی در سیره نبوی در راستای تمدن سازی اسلامی است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، صبح امروز، 29 مهرماه، در همایش «وحدت اسلامی، مقدمه‌ای برای تمدن‌سازی»، اظهار کرد: ملت ایران با مفهوم تمدن بیگانه نیست، چراکه ما خالق تمدن‌های بزرگ قبل  و بعد از اسلام هستیم.

وی افزود: بیش از 500 سال در اسپانیا تمدن اسلامی حکم‌فرما بود و عزت و سربلندی مسلمانان به همه اقصی نقاط جهان کشیده شد. در خلق تمدن گذشته اسلامی همه از شیعه و سنی حضور داشتند و رنگ و نژاد معنی نداشته است. از قرن اول که رگه‌های اصلی تمدن اسلامی که توسط نبی مکرم اسلام(ص) پایه‌ریزی شد و استمرار پیدا کرد تا دوره‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس همه محصول و رهاورد یک هماهنگی در جهان اسلام بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: وقتی به یک تمدن نگاه منظومه‌ای می‌شود می‌تواند دستمایه ساخت یک تمدن جدید باشد. تمدن همان‌طور که علمای علم تمدن مطرح می‌کنند 3 کلیدواژه اصلی شامل وجوه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و عقبه اندیشه‌ای که در تار و پود جامعه اسلامی برای شکل‌گیری این تمدن ایجاد شده، دارد.

عبادی‌زاده عنوان کرد: نقش علما، دانشمندان، فرهیختگان در عنصر نرم‌افزار و اندیشه بسیار مهم است. پایه نرم‌افزار تمدن اخلاق، فرهنگ، سبک زندگی اسلامی، فرهنگ عمومی جامعه، معنویت‌گرایی و گسترش مرزهای دانش است. ایجاد این نرم‌افزار وظیفه دانشگاهیان، حوزویان، عالمان و فرهیختگان است. مادامی‌که مسئله نرم‌افزار حل نشود، سخت‌افزار تمدن نمی‌تواند خالق یک تمدن باشد. به همین دلیل است که کشورهای همسایه ما که ثروت بسیاری نیز دارند، نتوانسته‌اند بدون نرم‌افزار خالق تمدن باشند.

وی بیان کرد: امروز دستمایه ما برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی که موردنظر رهبر حکیم و فرزانه است، در جستجوی سیره نبوی به دست می‌آید. اولین مسئله‌ای که پیامبر گرامی اسلام(ص) به آن عنایت ویژه داشت، مفهوم جامعه سازی بود. بخش زیادی از انبیای گذشته بیشتر به انسان‌سازی تکیه می‌کردند اما در فرهنگ و قاموس سیره نبوی تکیه‌بر جامعه سازی بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان یادآور شد: مسئله دوم مفهوم امت سازی است و جوامع کوچک باید تبدیل به یک امت شوند. در دل امت نژاد و رنگ و جغرافیا و مذهب رنگ می‌بازد. مسئله سوم در سیره نبوی مفهوم وحدت است. برای پیامبر گرامی اسلام(ص) وحدت اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده است و گستره نگاه ایشان در حوزه وحدت، وحدت فرادینی بود. ما وحدت فرادینی را هم در سیره نبی مکرم اسلام(ص) و هم در قرآن کریم می‌توانیم مشاهده کنیم.

انتهای پیام
captcha