حمایت از امنای موقوفات از راهبردهای سازمان اوقاف
کد خبر: 4006013
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

حمایت از امنای موقوفات از راهبردهای سازمان اوقاف

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف کشور با اشاره به ضرورت تعیین امین برای موقوفات، گفت: راهبرد سازمان اوقاف حمایت از امنای موقوفات است؛ چراکه به‌کارگیری امین موقوفات موجب احیای وقف می‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، محمدعلی رمضانی، مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، صبح امروز، 26 مهرماه، در جلسه آموزشی اوقاف هرمزگان، اظهار کرد: تعیین امین برای موقوفات و حمایت از امنا راهبرد و رویکرد سازمان است؛ چراکه به‌کارگیری افراد واجد شرایط موجب احیای موقوفات می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده است، افزود: این اقدام با هدف ارتقاء بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف کشور ادامه داد: امین موقوفات، نیروی کمکی سازمان اوقاف و یک کارشناس موضوعی برای موقوفات است که بررسی، شناسایی و کارشناسی را بیرون از اداره انجام می‌دهد. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز بر استفاده از برون‌سپاری و مردمی سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اداره امور موقوفات تأکید دارد.

رمضانی با اشاره به وظایف امین یا هیئت‌امنای موقوفات، تصریح کرد: احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم‌درآمد موقوفات، حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از وظایف امنای موقوفات بوده و اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است. همچنین تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات و جلب سرمایه‌گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه‌گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه از دیگر وظایف امین موقوفات است.

رمضانی در خصوص سازوکار اجرایی و نحوه انتخاب و تعیین هیئت‌امنای موقوفات، عنوان کرد: امنای موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند و بر همین اساس معرفی امین یا هیئت‌امنا برای موقوفات در گام اول توسط ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ادارات اجرایی از بین افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند، افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کنند و پس از بررسی توسط کارگروه استانی، صدور مجوز توسط کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود. احکام امنای موقوفات توسط مدیرکل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یک ساله است.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف کشور در پایان یادآور شد: هدف نهایی طرح تعیین امین برای موقوفات این بوده که برای تمام موقوفات متصرفی در قالب بلوک‌بندی و تقسیم‌بندی‌هایی که انجام می‌شود امین یا هیئت‌امنا منصوب شود.

انتهای پیام
captcha