عمومی شدن معرفت معصومین توسط امام رضا(ع)
کد خبر: 4003054
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

عمومی شدن معرفت معصومین توسط امام رضا(ع)

کارشناس مذهبی گفت: امام رضا(ع) با هجرت خود به ایران، معرفت ائمه معصومین(ع) را عمومی‌کرده و این کشور را به عنوان پایتخت شیعه قرار دادند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر نصرتی، رئیس عقیدتی – سیاسی پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی بندرعباس و کارشناس مذهبی، امروز، 15 مهرماه، در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) در مسجد جامع بندرعباس، اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) کتابی تحت عنوان انسان 250 ساله دارند که شامل مجموعه سخنرانی‌های ایشان از سال 59 تا سال 89 با موضوع حیات اجتماعی و حیات سیاسی – مبارزاتی ائمه معصومین(ع) است.

وی افزود: از عنوان کتاب می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ائمه معصومین(ع) هرچند 12 نفر هستند اما به‌سان یک انسان عمل کردند که 250 سال عمر کرده و در این مدت در شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی، عملکردهای مختلفی از او سر زده است. در زمانی که باید صلح یا قیام می‌کرده، زمانی که باید دانشگاهی تشکیل می‌داده و معارف الهی را نشر می‌داده و در هر مقطعی متناسب با شرایط موجود در جامعه از او رفتاری صادر شده که مجموعه‌اش یک هدف را به دنبال داشته و آن حفظ اسلام اصیل و انتقال آن به نسل‌های بعد است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: خداوند در آیه اول سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید (در هیچ کار) بر خدا و رسول تقدّم مجویید و از خدا پروا کنید، که خدا شنوا و داناست». وظیفه ما مسلمین این است که پشت سر سخنان خداوند و رسولش حرکت کنیم و یک شیعه باید تابع محض امامش باشد.

نصرتی تصریح کرد: پس از آنکه پدر مأمون ملعون پدر امام رضا(ع) را برای مدت‌های مدید زندانی کرده و به شهادت رساند، این خبر منتشر شد که علی بین موسی‌الرضا(ع) ولایت‌عهدی پسر هارون‌الرشید را قبول کرده است. در آن زمان بسیاری از شیعیانی که معرفت کمی داشتند،  قضاوت‌های اشتباهی کردند. هدف مأمون این بود که وجهه امام رضا(ع) را در بین مردم خراب و پایه‌های حکومت خود را در برابر قیام علویان تقویت کند و شیعیان را به جان هم بیندازد و در تشیع انشقاق و انشعاب ایجاد کند.

وی عنوان کرد: مسئله پذیرفتن ولایت‌عهدی مأمون توسط امام رضا(ع) و هجرت ایشان به طوس به‌صورت جدی مطرح شد. امام رضا(ع) این هجرت را برنامه‌ریزی شده انجام دادند و به‌منظور پیاده کردن آن اول باید توطئه مأمون را خنثی می‌کردند. علی بن موسی‌الرضا(ع) ابتدا نمی‌پذیرفتند تا جایی که مأمون مجبور شد به زور متوسل شود و این مسئله وجهه‌اش را خراب کرد. امام رضا(ع) در هنگام هجرت به یاران خود گفتند بر من بگرید چراکه در این سفر بازگشتی نیست و آن‌قدر مراجعات و وداع‌های جان‌سوز با حضرت ادامه یافت که همه فهمیدند امام(ع) با اختیار خود این مسیر را طی نمی‌کند و تا حدود بسیار زیادی این توطئه خنثی می‌شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام رضا(ع) به مأمون می‌فرماید من به شرطی این ولایت‌عهدی را می‌پذیرم که در هیچ امر حکومتی دخالتی نداشته باشم. این مسئله به این معنی است که حضرت این حکومت را قبول ندارد به‌گونه‌ای که حاضر نیست زیر هیچ نامه‌ای را امضا و در هیچ عزل و نصبی شرکت کند. رفتار امام رضا(ع) در گام اول خنثی کردن توطئه مأمون بود که تا حدود بسیار زیادی موفق بودند.

نصرتی اظهار کرد: امام رضا(ع) بنا داشتند ایران را به عنوان پایتخت و پایگاه و مرکز صدور فرهنگ شیعه به سراسر دنیا معرفی کنند. مأمون برای آنکه وجهه حضرت را خراب کند مجالس متعددی را تدارک می‌داد و بزرگ‌ترین دانشمندان تمامی ادیان را در مقابل امام رضا(ع) به صف می‌کشید و امام در آن مجامع بزرگ، دانشمندان بزرگ ادیان مختلف را با کتب و قواعد خود مغلوب می‌کرد.

وی افزود: در 2 سالی که امام رضا(ع) در ایران حضور داشتند، یک کاروان بزرگ از امامزادگان و  بنی‌هاشم به سرپرستی حضرت معصومه(س) و یک کاروان بزرگ به سرپرستی احمد بن موسی، شاه‌چراغ وارد ایران شدند و به روشنگری نسبت به اسلام اصیل و معرفت اهل بیت(ع) می‌پرداختند. بدین ترتیب تشیع در ایران رواج می‌یابد. امام رضا(ع) معرفت ائمه معصومین(ع) را عمومی و ایران را به عنوان پایتخت شیعه قرار دادند.

انتهای پیام
captcha