ضرورت تولید و گسترش علم با تأسی از سیره امام رضا(ع)
کد خبر: 4003041
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳

ضرورت تولید و گسترش علم با تأسی از سیره امام رضا(ع)

امام جمعه رودان تأسی از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در راستای تولید و گسترش علم را بسیار ضروری دانست.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام مهدی دری، امام جمعه شهرستان رودان، امروز، 15 مهرماه، در مراسم سوگواری امام رضا(ع) در آستان امامزاده سید سلطان محمد این شهرستان، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های امام رضا(ع) مقام بزرگ علمی ایشان بود به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم  برای سخت‌ترین سؤالات و مسائل علمی خود به سراغ امام رضا(ع) می‌آمدند و ایشان در سیره علمی و عملی خود به دنبال تولید و گسترش علم بودند.

وی افزود: مأمون مجالسی را تشکیل می‌داد و فقهای ادیان مختلف را دعوت می‌کرد تا بتواند مناظراتی با امام رضا(ع) داشته و ایشان را شکست دهند اما امام به همه آن‌ها غلبه کرده و همه را شکست می‌دادند. جایگاه علمی وی در مناظرات گاهی موجب تعجب و شگفتی و بهت علما و بزرگان می‌شد و همین امر حسادت دستگاه خلافت را برمی‌انگیخت. در زمانی که ایشان در مدینه حضور داشتند نیز آل الله بسیاری از سؤالات و مسائل خود را از امام رضا(ع) می‌پرسیدند.

امام جمعه رودان تصریح کرد: از حضرت امام رضا(ع) سؤال شد که برترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: «اَلَّذِینَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا؛ آنان که چون نیکى کنند شاد و خرسند شوند و چون کار زشت از ایشان سر زند استغفار و طلب آمرزش کنند و هرگاه عطا شوند حق‌شناسى و شکرگزارى کنند و چون گرفتار شوند پایدارى کنند و چون به خشم آیند گذشت کنند».

دری بیان کرد: یکی از همراهان امام رضا(ع) به نام موسى بن سیار نقل می‌کند: «در خدمت حضرت رضا(ع) بودم که وارد کوچه‏هاى طوس شدیم. سر و صدایى شنیدم و به دنبال آن صدا حرکت کردیم. دیدیم جنازه‏اى است و مردم آماده تشییع او هستند. همین‌که چشممان به جنازه افتاد دیدم حضرت رضا(ع) پا از رکاب خارج کرده و پیاده شد و رفت به طرف آن جنازه. آن را بلند کرد و به خود چسباند و بعد به من فرمود: موسى بن سیار! هر کس در تشییع‌جنازه یکى از دوستان ما شرکت کند چنان گناهانش می‌ریزد که گویا تازه از مادر متولد شده و گناهى برایش نمى‏ماند. به دنبال جنازه حرکت کردیم تا اینکه جنازه را کنار قبر گذاشتند. امام(ع) جلو رفت و با شکافتن حلقه مردم خود را به جنازه رساند. دست روى سینه‏اش گذاشت و سپس فرمود: فلان بن فلان (نام او و پدرش را به زبان برد) ترا به بهشت بشارت می‌دهم؛ از این لحظه به بعد دیگر ترسى بر تو نیست».

وی ادامه داد: موسی بن سیار راوی این روایت می‌گوید عرض کردم: فدایت شوم مگر شما این مرد را می‌شناسید؟! فرمودند: «به خدا قسم تا به حال به این منطقه پا نگذاشته بودم (کنایه از عدم آشنایی امام با آن فرد) سپس فرمود: ای موسى! مگر نمی‌دانی که اعمال شیعیان ما هر صبح و شام‏ بر ما ائمه عرضه مى‏شود؟ هر کوتاهى که داشته باشند از خدا درخواست می‌کنیم تا از آن چشم‌پوشی نماید و هر کس که کار نیک داشته باشند از پروردگار تقاضا می‌کنیم تا او را موردعنایت قرار دهد»

امام جمعه رودان عنوان کرد: باید بدانیم که هر قدمی برای اهل بیت(ع) برمی‌داریم و هر مجلسی که برای ایشان می‌گیریم نگاه ویژه اهل بیت(ع) را به دنبال خواهد داشت و دستمان را می‌گیرند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با استغاثه است که این ویروس منحوس کرونا از بین می‌رود و ما پناهی جز اهل بیت(ع) نداریم.

دری یادآور شد: سفره کرم اهل بیت(ع) همواره گسترده است و اگر ما کوتاهی کنیم خود ضرر کرده‌ایم و دچار خسران و مشکل می‌شویم. اگر می‌خواهیم دنیا و آخرت را داشته باشیم باید پیرو سیره و فرمایشات اهل بیت(ع) باشیم.

انتهای پیام
captcha