سیره اهل بیت(ع)؛ الگوی تحقق وعده‌های الهی نسبت به مومنان است
کد خبر: 4002722
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

سیره اهل بیت(ع)؛ الگوی تحقق وعده‌های الهی نسبت به مومنان است

فرمانده قرارگاه راهبردی عمار گفت: سیره اهل بیت(ع) الگویی از چگونگی تحقق وعده‌های الهی نسبت به مومنان است که امروزه تجلی پیاده‌روی اربعین یکی از این مصادیق محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی طائب، فرمانده قرارگاه راهبردی عمار، روز گذشته، 13 مهرماه، در مراسم دهه آخر صفر در مسجد جامع بندرعباس، اظهار کرد: اگر ما به وعده‌های الهی ایمان داشته باشیم در دنیا و آخرت موفق خواهیم بود. اگر اشکالی پیش می‌آید به دلیل تردید در وعده‌های الهی است.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن وعده‌هایی به بندگان خود داده اما آن را به ایمان و عمل مشروط کرده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ؛ آنان که به خدا ایمان آورده و نیکوکار شدند بر آن‌ها البته (در بهشت) باغ‌هایی است که زیر درختانش نهرها جاری است. این بهشت ابد به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است(آیه11 سوره بروج)». اگر مسیر ایمان و عمل صالح را در پیش بگیریم در آخرت مسکنی داریم که در آن خستگی، ناامیدی و یأس وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:  «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد(آیه 55 سوره نور)». خلافت بر زمین به معنای بقا و ماندگاری است. امام صادق(ع) فرمودند: «إنْ كانَ الخَلَفُ مِن اللّه ِ عزّ و جلّ حقّا فالبُخلُ لماذا؟؛ اگر پاداش و عوض دادن خداوند عز و جل حق است پس ديگر بخل ورزيدن چرا؟».

طائب تصریح کرد: وعده‌های الهی بسیار متعدد و عالی است اما دلیل عدم تحقق آنها، سرپیچی ما است. به این دلیل که همان‌طور که به وعده‌هایی که به یکدیگر می‌دهیم مردد هستیم، نسبت به وعده‌های خداوند نیز مردد هستیم. خداوند متعال بر روی زمین مصداق‌هایی گذاشته که اگر به آن‌ها نگاه کنیم، نسبت به وعده‌های الهی یقین پیدا می‌کنیم و از این مصداق‌ها پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) هستند.

وی عنوان کرد: تعداد عشاق این عزیزان در کره زمین بسیار بی‌شمار است. سیل جمعیتی که عاشقانه به این عزیزان ابراز ارادت می‌کنند مصداق عمل به وعده‌های الهی در زمین است. خداوند متعال به وعده‌اش عمل کرده، امروز پیامبر اکرم(ص) بر روی زمین ماندگار شده و از دشمنانش اثری نیست و اگر باشد همه لعن و نفرین است. وقتی پیامبر اکرم(ص) شبانه دفن شد، دشمنانش خیال کردند توانستند نور خدا را خاموش کنند. وقتی علی بن ابی‌طالب(ع) و حضرت زهرا(س) شبانه دفن شدند نیز دشمنان تصور کردند توانسته‌اند نور سربازان خط مقدم پیامبر(ص) را خاموش کنند اما وقتی به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد وعده‌اش را عملی می‌کند.

فرمانده قرارگاه راهبردی عمار بیان کرد: صبر امام حسن مجتبی(ع) در مقابل دشمنان به‌گونه‌ای بود که پس از ایشان نهضت عاشورا پدید‌ آمد که نور آن تا امروز خاموش نشده است و از این رو کربلا نتیجه صبر امام حسن مجتبی(ع) است. ایشان وصیت کرد که من را در کنار جدم پیامبر(ص) دفن کنید و اگر مانع شدند مقاومت نکنید و به قبرستان بقیع ببرید.

طائب اضافه کرد: در روایات آمده که در تشییع پیکر امام حسن مجتبی(ع) مردم مدینه به راه افتادند. پیاده‌روی‌ها به سمت کربلا پیامی از جنس پیام پیاده‌روی امام حسن مجتبی(ع) به سمت مکه دارد. کاروان‌هایی که در مسیر ایشان را می‌دیدند همراهشان می‌شدند و نتیجه این شد که وعده الهی تحقق پیدا کرد. مصداق دیگر تحقق وعده الهی مأمون می‌خواست با ولیعهد کردن امام رضا(ع) محبوبیت ایشان در قلوب مردم را برای خود مصادره کرده و ایشان را از قلب مردم بیرون کند اما شکست خورد. امروز پیاده‌روی اربعین نوری است که خداوند متعال وعده داده بود.

انتهای پیام
captcha