قرب الهی؛ حاصل تقویت آثار وجودى انسان
کد خبر: 3995587
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

قرب الهی؛ حاصل تقویت آثار وجودى انسان

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان قرب الهی را حاصل تقویت آثار وجودى انسان دانست و گفت: همه ما باید سعی کنیم در رابطه با خداوند متعال به قرب وجودی برسیم.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، شب گذشته، 14 شهریورماه، در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه، اظهار کرد: ما در رابطه با خداوند متعال قرب زمانی و مکانی را مدنظر قرار نداده و باید سعی کنیم که به قرب وجودی برسیم. قرب الهی، به واسطه تقویت آثار وجودى انسان حاصل می‌شود تا آنجا که بتواند مظهر اسما و صفات الهی باشد و هر چه کمالات وجودى انسان بیشتر باشد، درجات قرب او به خداوند نیز بیشتر است. البته برخی از بزرگان، سخن قرب تشریفی نیز به میان آورده‌اند، یعنی انسان به واسطه عمل صالح به شرافت می‌رسد و به واسطه شرافت به خداوند نزدیک می‌شود.

وی افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) در مناجات شعبانیه عالی‌ترین درجه معرفت و قرب به خداوند را بیان کرده و آن‌هم انقطاع از ماسوی الله است، از این رو اگر کسی از هر چه غیر خدا جدا شود به خداوند تبارک‌وتعالی اتصال پیدا می‌کند. در مسئله الهام نیز، برخی از الهامات فطری هستند مانند فجور و تقوا که 2 راه پیش روی انسان هستند. از این رو اگر کسی که دروغ می‌گوید را دروغ‌گو خطاب کنیم ناراحت می‌شود، چراکه به صورت فطری می‌داند خوب و بد چیست اما الهام بالاتری وجود دارد که قلبی است و اختصاص به معصومین(ع) هم ندارد و این نوع می‌تواند در خواب یا بیداری باشد و در قلب انسان‌های صالح الهام می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در بحث الهام، زنگ خطری به وجود می‌آید، چراکه ممکن است برخی از الهامات خطورات نفسانی باشند و افراد از آن تعبیر به الهام قلبی کنند، از این رو باید راه بازشناسی آن‌ها را نیز یاد بگیریم. برای تشخیص الهام قلبی از خطورات نفسانی، طبق فرمایش امام صادق(ع) باید آن را با قرآن کریم تطبیق دهیم. اگر سازگار بود، صحیح است اما چنانچه منافات داشت، صحیح نبوده و گمراه کننده است. نکته دیگر توجه به آرامشی است که زیر سایه الهام به دست می‌آید و این آرامش دستاورد الهامات قلبی است که از جانب خداوند متعال است.

عبادی‌زاده در پایان یادآور شد: برخی الهامات گرایشی است و برای انسان علاقه، میل و گرایش به سمت میل معنوی ایجاد می‌کند اما یک سری از الهامات معرفتی و شناختی نیز وجود دارد که راه شناخت الهی را هموار می‌سازند و تمایلات را به سوی خداوند سوق می‌دهند.

انتهای پیام
captcha