اجرای صحیح مکارم، محاسن اخلاقی را به دنبال خواهد داشت
کد خبر: 3994785
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
آیت‌الله رمضانی:

اجرای صحیح مکارم، محاسن اخلاقی را به دنبال خواهد داشت

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) مکارم اخلاقی را روح بزرگواری که انسان آن را  با تربیت خود به دست می‌آورد، دانست و گفت: اگر مکارم به نحو درست صورت گیرد، محاسن اخلاق را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شب گذشته، 11 شهریورماه، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد: مسئله اخلاق و معنویت در دعاهای امام سجاد(ع) بسیار قابل‌توجه است. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر روی موضوع اخلاق و معنویت تأکید بسیار دارند.

وی افزود: در مجموعه سفارشات 7گانه توسعه علم، اخلاق و معنویت، عدالت، مبارزه با فساد، سبک زندگی و ... که مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) قرار گرفته، اخلاق و معنویت هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه الهی می‌تواند نقش اساسی ایفا کند. اسلام به دنبال معنویت مسئولیت‌پذیر است، برخلاف برخی از معنویت‌ها در غرب که مسئولیت گریز یا مسئولیت ستیز هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: معنویت و اخلاق اگر برخاسته از دین باشد، می‌تواند به همه حوزه‌ها توجه نشان دهد و توسعه ارتباطات را در میان بشر محقق کند. در بخش اخلاق فردی، انسان باید به خودش توجه داشته و خود را بشناسد تا به خودسازی برسد. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مکرر به صورت مکرر به اینکه انسان باید خود را بشناسد و هویت خود را پیدا کند، اشاره دارند و این خودیابی، خدایابی، خدانگری و خدامحوری را به دنبال خواهد داشت. اگر این شناخت به صورت صحیح به دست بیایید، انسان تلاش می‌کند در وادی ایمان و یقین گام بردارد و نفس خودش را تربیت کند.

آیت‌الله رمضانی عنوان کرد: بحث تربیت از آن نکته‌های بسیار حساسی است که امام سجاد(ع) به آن پرداخته است. دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع)،  دعای بسیار عمیق و جامعی است که شروح متعددی بر آن نوشته شده است. مکارم، آن روح بزرگواری است که انسان  با تربیت خود به دست می‌آورد و به یک نوع مدیریت بر خود می‌رسد.

وی در پایان یادآور شد: اگر مکارم به نحو درست صورت گیرد، محاسن اخلاق را نیز به دنبال خواهد داشت. انسان هم در حوزه اخلاق فردی و هم اخلاق الهی باید به خود بپردازد. انسان باید مظهر جلال و جمال خدا و علم الهی باشد و هرکسی به اندازه ظرفیت خود باید به این خطاب الهی لبیک بگوید. انسان در حوزه اخلاق اجتماعی باید سعی کند صادق و امانت‌دار باشد و ایثار کند و حس مسئولیت‌پذیری را در خود احساس کند.

انتهای پیام
captcha