حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3994769
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
طهرانچی بیان کرد:

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که بتواند حرکت جدیدی را در گفت‌وگوی علم و دین آغاز کند که نتیجه‌اش وحدت علم و دین و وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شب گذشته، 11 شهریورماه، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد: در حوزه علم و دین اگر نگوییم بعد از انقلاب اسلامی به تقابل عمل کرد‌ه‌ایم چراکه روحیه تقابل که در گذشته بود، پایان یافت؛ با این وجود به وحدت نرسیده‌ایم و می‌شود گفت که در حوزه استقلال علم دین عمل می‌کنیم، یعنی فرد در پیشگاه معارف دینی از موضع ایمانی و دینی برخورد می‌کند و در حوزه معارف علمی در چارچوب علم به دست آمده از غرب عمل می‌کند و حتی ما بسیار دیرهنگام وارد مرحله گفت‌وگوی علم و دین شده‌ایم که پس از آن مرحله وحدت قرار دارد.

وی افزود: در حالی که امام(ره) در ابتدای انقلاب اسلامی سخن از وحدت حوزه و دانشگاه داشتند، امروز پس از 40 سال می‌بینیم که در عرصه علمی آن‌چنان که باید و شاید به حوزه معارف دینی، خصوصاً معارف متعالی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده کار نکرده‌ایم و لازم است در کلیه معارف دینی خصوصاً معارف اهل بیت(ع) کارهای عمیق و دقیقی را در دانشگاه رقم بزنیم. ان‌شاءالله دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این زمینه پیشگام باشد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نکات بسیار دقیق و عمیقی در مجموعه صحیفه سجادیه وجود دارد که لازم است در حوزه دانشگاه به صورت جدی به آن بپردازیم. در پرداختن به صحیفه سجادیه باید به روش‌مندی این اثر فاخر که روشی منحصر به فردی از امام سجاد(ع) است، توجه کنیم. وضعیت منحصر به فردی که پس از شهادت سید و سالار شهیدان در فضای جامعه اسلامی حاکم بوده باید از لحاظ جامعه‌شناسی مورد دقت قرار گیرد، فضایی وهم‌آلود که طی آن جریان نفاق می‌خواست فضا را نسبت به اهل بیت(ع) و معاف ناب تیره کند و صحیفه سجادیه در چنین شرایطی ارائه شد.

 طهرانچی عنوان کرد: ما در مجموعه صحیفه سجادیه با مجموعه حقوقی مواجه می‌شویم که رابطه انسان با محیط پیرامون و با طبیعت را در بر می‌گیرد اما برخلاف آنچه امروز به عنوان حقوق در جامعه انسانی مطرح می‌شود در بیان حقوق، نگاه توحیدی حرف اول را می‌زند. در  صحیفه سجادیه با ربوبیت حضرت خالق مواجه می‌شویم. متأسفانه در تربیت و تبیین روابط انسانی و روابط متقابل انسان و جامعه، روابط انسان و محیط عمدتاً اگر نگاه توحیدی هم داشته باشیم نگاه خالقیت حضرت حق است اما آنچه برای زندگی بشر، سازنده است علاوه بر نظر بر خالقیت حضرت حق نگاه به ربوبیت خداوند است که ویژگی منحصر به فردی است. این روش‌مندی به شدت نیاز جامعه علمی ماست و امروز نیازمندیم که در حوزه علوم اجتماعی، حقوق و علوم تربیتی ورود کنیم.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که بتواند حرکت جدیدی را در گفت‌وگوی علم و دین آغاز کند که نتیجه‌اش وحدت علم و دین و وحدت حوزه و دانشگاه باشد. ما آمادگی خود را برای این گفت‌وگو و برگزاری کنگره آینده در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان اعلام می‌کنیم و از آن مهم‌تر آمادگی داریم که با یک برنامه علمی و نظام موضوعات مشخص در نظام‌واره پژوهش‌های دانشگاه از معارف غنی که از امام سجاد(ع) به ما رسیده، پشتیبانی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان یادآور شد: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان برنامه علمی «معرفت سجادی»، به عنوان پیش رو و بقیه دانشگاه‌های آزاد اسلامی به عنوان همکار در این حرکت، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فاخری را در این عرصه به ثمر برسانند که در دوازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) شاهد دستاوردهای مفصلی از دانشگاه باشیم.

انتهای پیام
captcha