خیر در قلب، زبان و عمل؛ 3 مؤلفه مهم در انجام کار خیر
کد خبر: 3994545
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

خیر در قلب، زبان و عمل؛ 3 مؤلفه مهم در انجام کار خیر

امام جمعه بشاگرد خیر در قلب، زبان و عمل را 3 مؤلفه مهم در انجام کار خیر دانست و گفت: منت گذاشتن در کار خیر، مساوی با بطلان آن کار خیر است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام حسین غلامی، امام جمعه بشاگرد، صبح امروز، 10 شهریورماه، در نشست مجازی «بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)» که به میزبانی کانون فرهنگی و هنری عبدالله والی برگزار شد، اظهار کرد: در مکتب تعلیمی پیامبران الهی همواره عبادت و بندگی خداوند متمم و مکملی دارد و این بدان معناست که بدون جزء دوم و یا همان مکمل، جزء اول تأثیری ندارد.

وی افزود: امام سجاد(ع) در دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌فرمایند: « وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ؛ و خیر و نیکی را به دست من برای تمام مردم جاری ساز و آن را با آلوده شدن به منت نابود مکن و اخلاق شریفه و بلندمرتبه به من ببخش و از فخرفروشی نگاهم دار».

امام جمعه بشاگرد ادامه داد: نکته اول در این فراز این است که در کنار عبادت، خدمت به مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در این رابطه خداوند متعال در آیه 3 سوره بقره می‌فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزی‌شان کردیم به فقیران انفاق کنند» و در آیه 71 سوره توبه می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست‌کردار است».

غلامی تصریح کرد: نکته دوم دعای بیستم صحیفه سجادیه، جریان پیدا کردن خدمت و یاری به مردم است. وقتی برای انسان توفیق کمک به مردم حاصل می‌شود، این رویکرد پایدار و مستمر باقی بماند. برای مثال اطعام مساکین متعلق به زمان خاصی است، از سوی دیگر ساخت مسجد، بیمارستان یا کارهایی از این قبیل از زمان احداث تا وقتی‌که آن مجموعه کار می‌کند، ثواب آن برای انسان نوشته می‌شود. از این رو امام سجاد(ع) در این دعا یک جریان مستمر را طلب می‌کنند.

وی عنوان کرد: نکته سوم در این دعا، وجود خیر قلبی در انجام کار خیر است. اگر قلبمان نسبت به انجام کار خیر ملول نشد، نشان از این دارد که خیرخواه مردم هستیم و در غیر این صورت باید بیندیشیم چرا چنین شده و فکری به حال خود کنیم.

 امام جمعه بشاگرد بیان کرد: طلب خیر زبانی نکته دیگری است که در این دعا به آن اشاره شده، به این معنا که لسان ما نیز خیرخواه مردم باشد. همچنین واسطه شدن برای خیر نیز مسئله دیگری است که در دعای بیستم به آن توجه شده است. خیر در قلب، زبان و عمل سه مؤلفه مهم در این دعا محسوب می‌شود.

غلامی در پایان یادآور شد: مسئله مهم در این دعا این است که نسبت به خیری که به دیگران داشته‌ایم، منت نگذاریم. امام سجاد(ع) می‌فرماید: «وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنّ». منت گذاشتن سر دیگری تا جایی که آن فرد با خود آرزو کند که ای‌کاش فلان شخص واسطه کار خیر برای من نمی‌شد، مساوی با بطلان کار خیر است.

انتهای پیام
captcha