مکارم‌الاخلاق؛ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3993617
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸

مکارم‌الاخلاق؛ بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب در راستای سبک زندگی اسلامی، گفت: دعای مکارم‌الاخلاق، بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا باوقار، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان، شب گذشته، 6 شهریورماه، در نشست مجازی بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) که به میزبانی کانون فرهنگی هنری یا لثارات الحسین(ع) بخش سندرک شهرستان میناب برگزار شد، اظهار کرد: صحیفه سجادیه کتاب ارزشمندی است که حاوی 54 دعا و پس از قرآن و نهج‌البلاغه یکی از مهم‌ترین میراث گران‌بهایی است که برای عالم اسلام به‌جای مانده است.

وی افزود: این ادعیه حاوی مطالب مهم خداشناسی، انسان‌شناسی، جهان‌شناسی، جایگاه و رسالت انبیا، جایگاه امامت، فضایل و رذایل اخلاقی و ... در این کتاب ارزشمند است. امام سجاد(ع) با توجه به شرایط خاص زمانه با طرح ادعیه، شیوه خاصی برای انتقال معارف دینی انتخاب کرد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: با توجه به هم‌زمانی دوران امامت امام سجاد(ع) با چندین خلیفه و شرایط خفقان سیاسی و جهل و فساد، آن حضرت وظیفه هدایت و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده داشتند و طی 30 و اندی سال توانستند جامعه را به سبک خاص و منحصربه‌فردی اداره و در آن تحول ایجاد کند.

باوقار عنوان کرد: ابن‌ابی‌الحدید نقل کرده است که امام سجاد(ع) در توصیف شرایط فرمودند: «در تمام مکه و مدینه 20 وجود ندارد که با ما باشد»، این مسئله حکایت از شرایط بد اعتقادی در آن دوران دارد که کار را برای سیدالساجدین(ع) سخت می‌کرد. واقعه حره و قتل و عام مردم مدینه و حمله به کعبه یکی دیگر از شرایط بد آن بود و امام علی(ع) در چنین شرایطی چندین سیاست را دنبال کرد تا معارف از دست نرود و تربیت جامعه اسلامی در مسیر صحیح قرار گیرد.

وی بیان کرد: امام سجاد(ع) برای حفظ دین، مسیری که پدر بزرگوارشان ایجاد کرده بودند را با تربیت مردم برای نزدیک کردن آن‌ها به اهل بیت(ع) آغاز کردند. اولین گام به عنوان مقدمه سازی برای پذیرش مردم، دعا بود و امام سجاد(ع) با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به دنبال تقابل مستقیم با حکومت نبودند، بلکه از طریق دعا به دنبال سوق دادن مردم به سمت و سوی بیان معارف دینی بودند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان اضافه کرد: شناساندن وجود مبارک رسول خدا(ص) به مردم، دومین گام امام سجاد(ع) بود و آن حضرت در خطبه شام در مسجد اموی، زمانی که خود را معرفی کردند، فرازهایی از شخصیت رسول‌الله(ص) را بیان کرده و همچنین در دعاهای صحیفه سجادیه به بهترین شکل پیامبر(ص) را معرفی کردند.

باوقار ادامه داد: شناساندن اهل بیت(ع) به مردم، گام سوم بود و با توجه به اینکه اتفاقی که در کربلا افتاد ظلم آشکار به اهل بیت(ع) بود، امام سجاد(ع) بلافاصله پس از عاشورا اقدام به معرفی و شناساندن اهل بیت(ع) و مصادیق این بزرگواران کردند. شناساندن معارف ناب اسلام گام پنجم امام سجاد(ع) بود و آن حضرت آموزش‌های گفتاری را در قالب زبان دعا در دستور کار خود قرار دادند.

وی اظهار کرد: تبیین موارد حقوقی از دیگر اقدامات امام زین‌العابدین(ع) بوده و یکی دیگر از آثار گران‌مایه آن حضرت دعای مکارم‌الاخلاق است. یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، سبک زندگی اسلامی است و در دعای مکارم‌الاخلاق، معارف عمیقی در رابطه با سبک زندگی اسلامی وجود دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان در پایان یادآور شد: تلاش‌های امام سجاد(ع) در راستای نشر معارف دینی، توانست دانشگاه امام صادق(ع) را پایه‌گذاری کند که برای نسل‌های آینده نتایج و آورده‌های ارزشمندی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha