روی آوردن به مکتب اهل بیت(ع)؛ بهترین راه رفع آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3993234
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

روی آوردن به مکتب اهل بیت(ع)؛ بهترین راه رفع آسیب‌های اجتماعی

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: بهترین راه برای اصلاح و رفع آسیب‌های اجتماعی، روی آوردن به مکتب حیات‌بخش اهل بیت(ع) است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، ظهر امروز، ۴ شهریورماه، در نشست مجازی «نقش دعا در مقابل با آسیب‌های اجتماعی» که به میزبانی دفتر امام جمعه شهرستان رودان برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که جامعه با آن مواجه است، بحث آسیب‌ها، مفاسد و کج‌روی‌های اجتماعی است.

وی افزود: بهترین راه برای اصلاح و رفع آسیب‌های اجتماعی روی آوردن به مکتب حیات‌بخش اهل بیت(ع) است. متأسفانه امروز صحیفه سجادیه به عنوان گنجینه ارزشمندی که خدا به برکت وجود سیدالساجدین(ع) در اختیار ما قرار داده در جامعه مهجور است و نیاز است برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این مهجوریت در جامعه صورت بگیرد. امام راحل(ره) فرمودند: «صحیفه سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است». از این رو قرآن صامت را باید به نطق درآورد و ائمه هدی(ع) قرآن صامت را به قرآن صاعد تبدیل کردند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: دوری از خط اهل بیت(ع) از دلایل دچار شدن جامعه به آسیب‌های اجتماعی است. بنی‌امیه قریب به نیم‌قرن جامعه اسلامی را از مسیر اهل بیت(ع) دور کرد و فضای جامعه به گونه‌ای پیش می‌رفت که اهل بیت(ع) را روز به روز منزوی‌تر می‌کرد و یکی از دلایلی که امام سجاد(ع) اکثراً دعاهای صحیفه را با صلوات شروع می‌کنند، برای خارج کردن اهل بیت(ع) از انزواست.

عبادی‌زاده  عنوان کرد: امام سجاد(ع) پس از حادثه عاشورا اقدام به بازسازی آسیب‌ها کردند. پس از واقعه عاشورا ائمه در انزوا قرار داشتند و گروه‌های مختلفی مدعی بودند و از این رو امام سجاد(ع) تصمیم گرفتند به گونه‌ای عمل کنند که جریان امامت مجدداً جایگاه خود را در جامعه اسلامی پیدا کند. خداوند اصل امامت را قرار داده تا جامعه از چنددستگی حفظ شود. اصل امامت، پرچمی است که جامعه اسلامی می‌تواند مسیر خود را  با آن پیدا کند.

وی اضافه کرد: در دعای امام سجاد(ع) مسئله گرایش امت به زراندوزی و تجمل‌گرایی به عنوان یک آسیب مطرح شده است. اگر جامعه اسلامی به سمت این آسیب روی بیاورد، افسارگسیخته و از مسیر دور می‌شود. دچار شدن صحابه رسول خدا به اشرافی گری دوران جاهلیت، سبب به شهادت رسیدن امام حسین(ع) شد و امروز نیز اگر یاران امام و رهبری همانند صحابه پیامبر(ص) گرفتار اشرافیت جاهلی شوند، انقلاب اسلامی نیز آسیب خواهد دید و این زنگ خطری است که باید مراقب آن بود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: تا زمانی که بن‌مایه‌ها و شاکله اصلی شخصیت انسانی و اعتقادات انسان درست نشود، آسیب‌های اجتماعی برطرف نخواهد شد و آنچه امروز نیاز داریم، توجه به تربیت انسان است.  کادرسازی یکی از برنامه‌های مهم امام سجاد(ع) بود. آن حضرت در بحث رفع آسیب‌های اجتماعی تمرکز خود را بر روی تربیت انسان و کادرسازی گذاشته و بن‌مایه اصلی کادر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تربیت‌شده‌های ایشان است.

عبادی‌زاده افزود: ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است. جامعه نباید به جایی برسد که قبح و زشتی منکر در آن از بین برود و افراد آن جامعه نسبت به منکرات و آسیب‌های مختلف بی‌تفاوت باشند. امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت و وظیفه است و همه باید نسبت به آن حساس باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در پایان یادآور شد: صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه، سومین کتاب ارزشمندی است که باید به کمک علمای حوزه و اساتید دانشگاه و نخبگان جامعه از عزلت بیرون بیاید و جامعه با آن انس بگیرد.

انتهای پیام
captcha