دعا ناخالصی‌های وجود آدمی را از بین می‌برد
کد خبر: 3993230
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

دعا ناخالصی‌های وجود آدمی را از بین می‌برد

استاد حوزه و دانشگاه صحیفه سجادیه را دایرة‌المعارف شیعه دانست و گفت: «دعا» عطری است که در فضای جان انسان رسوخ پیدا می‌کند و ناخالصی‌های وجود آدمی را از بین می‌برد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، استاد حوزه و دانشگاه، محقق و پژوهشگر در خراسان شمالی، ظهر امروز، 4 شهریورماه، در نشست مجازی «نقش دعا در مقابل با آسیب‌های اجتماعی» که به میزبانی دفتر امام جمعه شهرستان رودان برگزار شد، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا مظلومانه حضور داشت و در طول حیات مبارکشان نیز مظلومانه زیست. کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) و برنامه‌های جانبی آن درصدد رفع مظلومیت از امام سجاد(ع) است.

وی از صحیفه سجادیه به عنوان دایرة‌المعارف شیعه یاد کرد و افزود: دعا را باید از 2 منظر فردی و اجتماعی نگریست زیرا دعا هم برای فرد دعاکننده و هم برای جامعه، آثار نورانی و معنوی به دنبال دارد. دعا در حقیقت عطری است که در فضای جان انسان رسوخ پیدا می‌کند و ناخالصی‌های وجود آدمی را از بین می‌برد و جدی‌ترین حالت بین انسان و خدا است که در آن حالت، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با استناد به قرآن، انسان فقیر محض است، اما همین آدم فقیر مادامی که در قالب دعا به خدا وصل شود، غنی‌سازی شده و پس از آن قیمت و ارزش پیدا می‌کند. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه هم به بعد فردی و هم بعد اجتماعی دعا اشاره می‌کنند. آسیب‌ها در بعد فردی اجازه رشد یافتن به بذر ایمان و معنویت نمی‌دهند و باید آسیب‌ها را بشناسیم تا مزرعه جان خود را از علف‌های هرز پاک کنیم.

یعقوبی عنوان کرد: یکی از بهترین و جامع‌ترین دعاهای صحیفه سجادیه که می‌تواند در زمینه شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی کارگشا باشد، دعای مکارم‌الاخلاق بوده که بیش از 200 مطلب و عنوان در قالب این دعا مطرح شده است.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در آغاز این دعا مسائل اعتقادی و سپس مباحث اخلاقی را مطرح کرده است. 4 رکن «ایمان»، «یقین»، «نیت»، «عمل» به عنوان زیربنای اخلاق در آغاز این دعا آورده شده که پشتوانه جلوگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی نبوی، بیان کرد: اخلاق ظرف دین و اعتقادات مظروف دینی است؛ بنابراین در انسان‌سازی باید هم به ظرف و هم به مظروف به صورت توأمان توجه شود که در این صورت نتیجه آن مکارم‌الاخلاق، خود را در جامعه نشان می‌دهد.

یعقوبی یادآور شد: امام سجاد(ع) به عنوان یک دین‌شناس، معلم و طبیب نفس در لابه‌لای دعای مکارم‌الاخلاق هم علائم رفتارهای سلامت انسان و هم آسیب‌هایی که در کمین هستند را گوشزد می‌کند و ما همان‌طور که باید عوامل رشد را بشناسیم، باید عوامل افت را نیز شناسایی کنیم و دعای مکارم‌الاخلاق هم عوامل رشد و ارزش را معرفی می‌کند و هم منبعی برای شناخت آسیب‌ها و آفت‌هاست.

انتهای پیام
captcha