جنگ نرم امام سجاد(ع) موجب بیداری جامعه شد
کد خبر: 3993110
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

جنگ نرم امام سجاد(ع) موجب بیداری جامعه شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس گفت: مبارزه و جنگ نرم امام سجاد(ع) در قالب تولید بنیان‌های علمی و عملی، ساختارسازی، موعظه و دعا در قالب کتاب صحیفه کامله سجادیه و رساله حقوق، توانست جامعه را بیدار و برای آینده پیش رو آماده کند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، شب گذشته 2 شهریورماه، در نشست مجازی «نقش نیایش‌های امام سجاد(ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)، اظهار کرد: علی بن الحسین(ع) مشهور به امام سجاد(ع) سال‌ها بر واقعه عاشورا و آنچه بر خاندان پیامبر(ص) آمده بود گریست. آن حضرت در خطبه‌های مختلف از جمله در شام به مباحث متعددی اشاره  کرده و خود و خاندان آل الله را معرفی کرد تا همگان بدانند و از یادها نرود که آنچه در کربلا اتفاق افتاد، چگونه و در مقابل چه بزرگانی بود.

وی افزود: امام سجاد(ع) در خطبه شام فرمود: «اى مردم! خداوند به ما 6 خصلت عطا فرموده و ما را به 7 ویژگى بر دیگران فضیلت بخشیده است. خداوند به ما علم، بردبارى، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را ارزانى داشت و ما را بر دیگران برترى داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا(ص) و امام حسن و حسین(ع) دو فرزند بزرگوار رسول اکرم(ص) را از ما قرار داد. (با این معرفى کوتاه) هر کس مرا شناخت که شناخت و براى آنان که مرا نشناختند با معرفى پدران و خاندانم خود را به آنان می‌شناسانم. اى مردم! من فرزند مکه و منایم. من فرزند زمزم و صفایم. من فرزند کسى هستم که حجرالأسود را با رداى خود حمل و در جاى خود نصب فرمود. من فرزند بهترین طواف و سعى کنندگانم. من فرزند بهترین حج‌گزاران و تلبیه‌گویان هستم. من فرزند آنم که بر براق سوار شد. من فرزند پیامبرى هستم که در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی سیر کرد. من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرةالمنتهی برد و به مقام قرب الهی و نزدیک‌ترین جایگاه‏ مقام باری‌تعالی رسید».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس تصریح کرد: مقاطع مختلفی در تاریخ اسلام وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نهضت عاشورایی امام حسین(ع) و دوران تولید علم و جامعه دانشگاهی امام باقر(ع)  و امام صادق(ع) اشاره کرد که در نتیجه اقدامات امام سجاد(ع) در فرصت مناسبت ظهور و بروز یافت. آنچه اهمیت دارد مبارزه و جنگ نرم امام سجاد(ع) در قالب تولید بنیان‌های علمی و عملی، ساختارسازی، موعظه و دعا در قالب کتاب صحیفه کامله سجادیه و رساله حقوق بود که توانست جامعه را بیدار و برای آینده پیش رو آماده کند.

کامرانی در پایان یادآور شد: دعاهای صحیفه سجادیه عمیق و جامعه‌ساز هستند. امام سجاد(ع) در  حوزه تمدن به 3 مؤلفه خودسازی، جامعه پردازی و سپس تمدن اشاره می‌فرماید. همچنین در فرازهای مختلف از ادعیه‌ای که در صحیفه آمده است، مسائل مختلف در زندگی بیان شده که جای بحث و بررسی دارد.

انتهای پیام
captcha