عدالت‌گرایی اساس حکمرانی دینی است
کد خبر: 3993096
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

عدالت‌گرایی اساس حکمرانی دینی است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان عدالت‌گرایی را اساس حکمرانی دینی دانست و گفت: امام سجاد(ع) بارها در صحیفه سجادیه به مسئله عدالت فردی و اجتماعی اشاره کرده است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، شب گذشته، دوم شهریورماه، در نشست مجازی «نقش نیایش‌های امام سجاد(ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی»، اظهار کرد: به تعبیر امام راحل(ره) صحیفه سجادیه قرآن صاعد است و تبیین حقایق قرآن کریم در قالب‌های مختلفی ازجمله روایاتی از مفسران معصوم ازجمله سبک و سیاقی که صحیفه سجادیه دارد، بیان شده است.

وی افزود: حقایق قرآن از عالم بالا بر رسول گرامی اسلام(ص) نازل شد و دعاهای صحیفه سجادیه کشف حقایق و اسرار قرآن است که به عالم بالا راه پیدا می‌کند و این سیر نزول و صعود و سبکی که امام سجاد(ع) در صحیفه انتخاب کرده، خاص است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: دعا زبان ارتباط با پیروان سایر ادیان است و اگر بخواهیم با پیروان ادیان دیگر گفت‌وگو کنیم باید معارف قرآن را در قالب دعا که زبان فطرت بشر و لطیف است، بیان کنیم. دعاهای صحیفه سجادیه سرشار از معارف اجتماعی، سیاسی و انسان‌ساز است و امام سجاد(ع) با زبان دعا روشنگری می‌کند و نکته‌سنجان وقتی که بخواهند صحیفه را مطالعه کنند با این نگاه ورود می‌کنند.

عبادی‌زاده عنوان کرد: اندیشمندان از دوران افلاطون تا دوره معاصر، صحبت‌های زیادی راجع به اصول حکمرانی کرده‌اند که مطرح‌ترین آن‌ها نظریه کافمن است که به بانک جهانی ارائه کرده است. پاسخگویی و حق اظهارنظر، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد شش اصل مطرح نظریه کافمن است که بانک جهانی تحت عنوان اصول حکمرانی خوب به دنیا معرفی کرده است اما حکمرانی در منطق اسلام با دنیای مادی امروز بسیار متفاوت است؛ چراکه ملکیت و سلطنت واقعی از آن خداست.

وی ادامه داد: وقتی به منطق امام زین‌العابدین(ع) در صحیفه سجادیه توجه می‌کنیم، پی می‌بریم که امام به دو واژه «امام» و «ولی» پرداخته است.  نگاه امام سجاد(ع) به حکمرانی و دولت خوب، نگاه دنیامدارانه نیست و یک نگاه آخرت مدارانه است و این به معنای ترک دنیا نیست؛ بلکه دنیا باید در خدمت آخرت قرار گیرد. حکمرانی اسلامی بر مبنای دفاع از مظلوم و احقاق حقوق مردم استوار است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: صحیفه سجادیه تفسیر معصومانه‌ای از قرآن کریم است. سومین مسئله‌ای که در فرمایشات امام سجاد(ع) تحت حکمرانی دینی آمده، این است که در نظام حکمرانی دینی نباید از معاش مردم غافل شویم و در جامعه سازی نباید معاش مردم مورد غفلت قرار گیرد.

عبادی‌زاده بیان کرد: امام سجاد(ع) در دعای 29 صحیفه رزق واسعه را از خدا طلب کرده و از خداوند متعال خواسته که برای حرکت در مسیر تأمین رزق و معاش مسیر را آسان کند و این مسیر اصول و شیوه‌ای است که انسان بتواند به معاش پاک و طیب دست پیدا کند. هیچ کجا در دنیایی که با منطق قرآن بیگانه است نمی‌توان پیدا کرد که این اندازه به رزق پاک توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اصول موردتوجه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، مسئله مشورت و شور در حکمرانی است. شور و مشورت پایه حکمرانی دینی است. همچنین عدالت گرایی اساس حکمرانی دینی بوده و امام سجاد(ع) حدود 20 مورد در صحیفه سجادیه به مسئله عدالت فردی و اجتماعی اشاره کرده است. در مسئله عدالت اقتصادی نیز خداوند معیشت و رزق و اقتصاد مردم را بر مبنای عدل تقسیم کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان یادآور شد: امام سجاد(ع) نگاه گسترده‌ای به دو واژه اصلاح و فساد در کنار یکدیگر دارند و در بحث اصلاح و افساد به واژه « ذنب» به معنی گناه و جرم پرداخته‌اند. در مطالعه صحیفه سجادیه حقایقی در مورد حکمرانی دینی وجود دارد که محققین کمتر به آن پرداخته‌اند و انتظار از پژوهشگران و محققین این است که به این موضوع که نیاز جامعه ماست، بپردازند تا بتوانیم ابعاد مختلف صحیفه را برای انتقال به نسل جوان احصا کنیم.

انتهای پیام
captcha