اهمیت دستگیری از نیازمندان با تأسی از سیره امام سجاد(ع)
کد خبر: 3992622
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

اهمیت دستگیری از نیازمندان با تأسی از سیره امام سجاد(ع)

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اهمیت دستگیری از نیازمندان با تأسی از سیره امام سجاد(ع)، گفت: آن حضرت خدمات اجتماعی فراوانی داشته و نسبت به هیچ‌کس به ویژه همسایگان خود، فارغ از دین و مذهبشان، بی‌تفاوت نبود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس تقوی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان، شب گذشته، 31 مردادماه،  در سومین نشست مجازی «بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)» که به میزبانی کانون فرهنگی هنری جعفر آل محمد(ع) روستای نصیرایی برگزار شد، اظهار کرد: عبادت امام سجاد(ع) حضرت از روی ترس نبود، بلکه عبادت می‌کرد تا بنده باشد و بندگی کند. آن حضرت فرمودند: «من به نیت ثواب خداوند را عبادت نمی‌کنم که مثل بندگان طمع‌کار شوم، چنین نیستم که اگر در عملش سودی باشد عمل کند و اگرنه آن را ترک کند؛ بد می‌دانم که خدا را از روی ترس عبادت کنم و مثل بنده بدی باشم که اگر نترسد بندگی نکند». برخی از یاران امام سجاد(ع) از آن حضرت سؤال کردند پس برای چه خدا را می‌پرستید؟ امام(ع) پاسخ داد: «چون خدا را شایسته این بندگی و ستایش می‌دانم».

وی افزود: در روایت آمده است که امام سجاد(ع) در شبانه‌روز هزار رکعت نماز می‌خواند تا جایی که بر پیشانی و زانوی حضرت زخم می‌بست. امام سجاد(ع)، مجسمه توحید است و هیچ امر دیگری در ملاحظات رفتاری آن حضرت جز توحید دیده نمی‌شود. آنجا که سکوت می‌کند برای خداست، آنجا که فریاد می‌زند برای خداست و آنجا که بندگی می‌کند برای خداست. آن حضرت صبور، شجاع، عابد، زاهد، عالم و مجاهد بوده اما قبل از هر چیز یک عبد و بنده صادق خداوند بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: توحید به معنای واقعی کلمه در عمق جان سیدالساجدین(ع) نهادینه شده بود. اساساً هرچه که انسان توحیدی‌تر شود، صالح‌تر خواهد بود. عصمت معصوم(ع) و عدالت انسان عادل ریشه در نوع نگاه و رفتار توحیدی او دارد. هرچه او خدا را حاضر و ناظرتر بداند به همان میزان صالح‌تر است و امام سجاد(ع) آیینه تمام‌نما و نقطه اکمال این خصایص بود.

تقوی عنوان کرد: امام سجاد(ع) در دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه که در مورد رابطه امام سجاد(ع) با والدین است، می‌فرمایند: «خداوندا به من توفیق بده که با والدینم مهربانی کنم مثل یک مادر به فرزندش». ایشان همچنین در دعای بیست و پنجم در مورد فرزندان و تربیت آن‌ها می‌فرمایند: «و آنان را نیکوکار، پرهیزکار، بصیر و بینا، شنوا و فرمان‌بردار خود و نسبت به دوستانت عاشق و خیرخواه و در ارتباط به دشمنانت، سرسخت و کینه‌ورز، قرار ده».

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) خدمات اجتماعی فراوانی داشته و نسبت به هیچ‌کس به ویژه همسایگان بی‌تفاوت نبود. آن حضرت فارغ از اینکه همسایه‌اش بر مدار مذهب و پیرو ایشان باشد، احوال او را جویا می‌شد و درواقع صرف همسایه بودن برای امام سجاد(ع) اهمیت بسیاری داشت.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان یادآور شد: ما نیز در عصر کنونی باید در حد بضاعت خود به دستگیری از همسایه‌ها، دوستان، آشنایان و مردم جامعه بپردازیم. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز در این رابطه نسبت به رزمایش مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه تأکید کردند. در شرایط بحرانی شیوع کرونا، بسیاری از افراد جامعه نیازمند کمک هستند و ما باید با تأسی از سیره امام سجاد(ع) دستگیری و حمایت از آنان را در دستور کار زندگی خود قرار دهیم تا در زمره محبان آن حضرت و یاران امام زمان(عج) قرار بگیریم.

انتهای پیام
captcha