کد خبر: 3988642
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

رسیدگی به فقرا و ترویج علم در سیره امام سجاد(ع)

داور علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از مهم‌ترین مسائل در سیره امام سجاد(ع) را رسیدگی به فقرا ترویج علم دانست.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، آیت‌الله احمد عابدی، داور علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)،  13 مردادماه، در هفتمین همایش حضرت سیدالعابدین(ع) و و افتتاحیه ساختمان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه که مقارن با روز مباهله و به صورت مجازی با حضور رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، دبیر علمی کنگره و استاندار هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن به مباهله اشاره شده و نه‌تنها در یک آیه بلکه در آیات متعددی این مسئله به نوعی بیان شده است.

وی افزود: در طول تاریخ 2 مورد مباهله صورت پذیرفت که تنها یکی از آن‌ها در سال 316 هجری قمری و در زمان غیبت صغری انجام گرفت و مباهله پیامبر اکرم(ص) تنها تهدید بود و انجام نشد و ماجرا از این قرار بود که 60 تن از مسیحیان نجران خدمت رسول خدا رفته و قصد داشتند با حضرت بحث کنند چراکه آنان معتقد بودند که عیسی خداست و پیامبر(ص) می‌فرمود او پیغمبر بود و بنده خدا، بنابراین زمانی که رسیدند خطاب به پیامبر(ص) اظهار داشتند از آنجایی که در مسیر بودیم امکان به جای آوردن عبادات خود را نداشتیم و اول عبادتمان را انجام داده و سپس بحث می‌کنیم که پیامبر اکرم(ص) برای این مسئله به آنان گوشه‌ای از مسجد را اختصاص دادند.

داور علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) ادامه داد: این در حالی بود که عده‌ای از متعصبان این کار حضرت رسول(ص) را زیر سؤال بردند. آن مسیحیان نانی را در شراب زدند، ناقوس زدند و عبادات خود را انجام دادند. پیامبر(ص) به افرادی که نسبت به این مسئله خرده می‌گرفتند فرمود کاری به آن‌ها نداشته باشید که حکایت از سعه‌صدر و آزاداندیشی در منش حضرت محمد(ص) داشت.

 عابدی در ادامه تصریح کرد: شرایط پیچیده‌ای در دوران حیات امام سجاد(ع) وجود داشت و تعداد دوستداران و همراهان ایشان در آن جامعه شاید به 20 نفر هم نمی‌رسید اما آن حضرت از هر فرصتی برای نشر معارف دین بهره جست.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در سیره امام سجاد(ع) رسیدگی به فقرا بود و در این مورد میان افراد فقیر تفاوتی قائل نشده و به همه فقرا اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی کمک می‌کردند. از سوی دیگر حضرت به مسائل علمی توجه ویژه‌ای داشت و حتی در مجالس شاگردان خود که بعضاً مخالف آن حضرت بودند شرکت می‌فرمود که از جمله آن‌ها می‌توان به «زید بن اسلم» اشاره داشت.

 داور علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) اضافه کرد: بسیاری از افراد به امام سجاد(ع) خرده می‌گرفتند که چرا شما که فرزند پیامبر(ص) هستید در جلسات این شخص شرکت می‌کنید در حالی که نیازی به یادگیری ندارید. آن حضرت پاسخ می‌دادند علم احترام دارد ولو اینکه من بهتر از او می‌دانم و علم را باید طلب کرد؛ بنابراین آن حضرت با این رویکرد در پی احترام به علم بوده و درواقع می‌خواست این رویکرد را در جامعه و به دیگران بیاموزد.

 عابدی با اشاره به صحیفه سجادیه و مفاهیم آن، اظهار کرد: این اثر کتاب دعایی است که بخشی از آن عبادت است، عبادت منحصر در دعا نیست گرچه از شاهکارهای عبادت دعا است، صحیفه دعا و عبادت است اما کل عبادت نیست، عبادت عرض عریضی دارد. بعضی از ادعیه قصد قربت می‌خواهند و باید به قصد تقرب الی الله باشد اما عباداتی هم بدون قصد قربت انجام می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تفکر و مطالعه کردن اشاره داشت. کسی که مطالعه می‌کند تا چیزی را بفهمد عبادت کرده است. این مسئله به اندازه‌ای اهمیت دارد که از جمله رویکردهای مراجع تقلید در ادوار مختلف، همواره ساخت مدرسه با هدف ترویج علم و دانش بوده است.

 وی همچنین با اشاره به سیره امام سجاد(ع) تصریح کرد: رسیدگی به فقرا، جست‌وجو و ترویج علم و دانش سیره امام چهارم است که امیدواریم به این مسئله بیش از پیش در جامعه توجه شود.

یادآور می‌شود؛ در این همایش که در بستر فضای مجازی برگزار شد مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در استان قم رسماً آغاز به کار کرد.

انتهای پیام
captcha