ضرورت اجرای طرح‌های خانواده محور در محلات هرمزگان
کد خبر: 3971828
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

ضرورت اجرای طرح‌های خانواده محور در محلات هرمزگان

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان با بیان اینکه نخستین شـرط داشـتن جامعه‌ای سالم و پویا، سلامت و پایداری خانواده است به ضرورت اجرای طرح‌های خانواده محور در محلات، تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مریم یگانه، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان، صبح امروز، 26 اردیبهشت‌ماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت و جایگاه ایجاد قرارگاه تحول محلات در مناطق آسیب‌پذیر شهرها و روستاها، اظهار کرد: چند سالی است، طرحی به همت سپاه پاسداران و با هدف توانمندسازی اقشار مختلف جامعه در ابعاد مختلف و در قالب قرارگاه‌هایی شش‌گانه در حال اجرا و خدمت‌رسانی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بسیار خوبی در استان هرمزگان و شهر بندرعباس توسط قرارگاه‌های تحول محلات، صورت گرفته که می‌توان این طرح را به‌عنوان یک الگو برای كشور معرفی كرد، افزود: دشمن فضای مجازی را بستری برای اشاعه تهدید و آسیب‌های خود علیه نظام و انقلاب در پیش گرفته است. قرارگاه‌های تحول محلات، بستری بسیار مناسب برای آگاه‌سازی و مصون‌سازی خانواده‌ها در مقابل هرگونه تهدیدی است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان با تأکید بر اینکه ضرورت پرداختن به موضوع «تحکیم خانواده»، ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، بیان کرد: نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محل فرهنگ‌های گوناگون محسوب می‌شود تا جایی که سعادت و شقاوت امت‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده است.

یگانه تصریح کرد: نخستین شـرط داشـتن جامعه‌ای سـالم و پـویا، سـلامت و پـایداری خانـواده است. از این رو در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و در چارچوب سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مصوبه شورای اجتماعی کشور در حوزه زنان و خانواده نیز با توجه به برنامه‌های ابلاغی کلان از سوی معظم له و چشم‌اندازهای برنامه‌های استانی، اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدتی در قالب طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجرا شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح‌ها، توانمندسازی و توان‌افزایی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار و همچنین بهبود فرآیند توانمندسازی و ارتقای جایگاه افراد در خانواده‌ها و حمایت از همه اعضای خانواده در ابعاد مختلف مطرح در جامعه بوده است. همچنین این طرح‌ها با هدف دیگری همچون هدایت اعضای خانواده به سمت ارتقاء و ترویج سبک زندگی صحیح و افزایش ظرفیت‌های موجود در بعضی مناطق حاشیه‌ای آسیب‌پذیر، اجرایی شده است.

 مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان اضافه کرد: برپایی میز خدمت در محلات، توانمندسازی و آموزش زنان سرپرست خانوار، طرح ملی مشاغل خانگی، توانمندسازی اقتصادی مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی، طرح‌های محله محور و طرح‌هایی در مقاطع سنی خاص، طرح جهش حرکت جهت تسهیل در خدمات‌رسانی به خانواده‌های مناطق مذکور از اهم این طرح‌ها بوده است.

یگانه ادامه داد: طرح برپایی میز خدمت زنان و خانواده، طی 5 مرحله با همراهی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با هدف بررسی مشکلات حقوقی و خانواده در مناطق آسیب‌پذیر شهر بندرعباس اجرایی شد که با تشکیل یک تیم شامل قاضی و مشاوران حقوقی و خانواده به ارائه خدمات مشاوره‌ای در 5 دفتر تسهیلگری مناطق آسیب‌پذیر اتفاق افتاد و با استقبال خوب اهالی محلات مواجه شد.

وی عنوان کرد: یکی از برکات و مزایای اجرای این طرح، رصد آسیب‌های موجود به تفکیک آسیب در محلات شهرستان با حضور مسئولان به صورت میدانی در محلات آسیب‌پذیر و در جمع خانواده‌های آسیب‌دیده بوده که موجب افزایش سطح رضایتمندی و اعتماد مردم نسبت به مسئولان استانی و درنهایت رفع موانع و مشکلات و تسهیل در نحوه خدمات‌رسانی و رعایت و احترام به حقوق شهروندی شهروندان استان هرمزگان شده است. با توجه به احصاء نتایج این طرح در محلات شهرستان بندرعباس و انعکاس عمده آن به دیگر استان‌های سراسر کشور، می‌توان گفت که اجرای طرح‌های این‌چنینی در محلات می‌توانند تا حدودی معضلات خانواده‌های محلات را برطرف کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان بیان کرد: هدایت افراد مستعد کسب و کار فعال و ایجاد اشتغال پایدار و تحکیم بنیان خانواده و از همه مهم‌تر توان‌افزایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین اعضای خانواده و خانواده با بخش‌های مختلف جامعه اتفاق می‌افتد.

یگانه با اشاره به اجرای طرح ملی «گفتگوی خانواده» در استان، اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی و فعال کردن شبکه نخبگان در ارتباط با یکی از موضوعات حیاتی جامعه استان هرمزگان و همچنین تمرینی برای تعامل و همکاری جریان‌های مختلف فکری و گروه‌های مختلف اجتماعی، تعامل و همکاری صاحب‌نظران دانشگاهی، فعالان حوزه عمومی و جامعه مدنی، رسانه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی، زمینه‌ای برای بردن دانش اجتماعی به سمت جنبه‌های کاربردی و تمرکز بر مسائل بومی و منطقه‌ای به اجرا گذاشته شد.

وی با بیان اینکه دومین مرحله از طرح «گفتگوی خانواده» در شهر بندرعباس در قالب ۶ کارگاه با حضور دو گروه از مادران و پدران و دو گروه از دختران و پسران نوجوان به شیوه عملی مشارکتی اجرا شد، گفت: ارزیابی سوژه‌های مشارکت‌کننده نیز از مفهوم خانواده مطلوب و موانع دستیابی به آن بود که به منظور دستیابی به این هدف، تنوع مشارکت‌کنندگان در قالب گروه‌های سنی، تحصیلی و طبقاتی مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان یادآور شد: بین گروه‌های یاد شده از فرد بی‌سواد تا فارغ‌التحصیل مقطع دکترا حضور یافتند. این مشارکت‌کننده‌ها همچنین از طبقات مختلف اجتماعی انتخاب شدند و درنهایت برای تبلیغ و ترویج فرهنگ‌های مختلف و سبک زندگی ایرانی - اسلامی در این طرح‌ها شرکت داشتند و به اجرای این طرح در محلات هرمزگان کمک کردند.

انتهای پیام
captcha