بهترین دعا در شب قدر، طلب عافیت از خداوند است
کد خبر: 3969664
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

بهترین دعا در شب قدر، طلب عافیت از خداوند است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بهترین دعا و درخواست از خداوند در شب قدر را طلب عافیت دانست.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، شب گذشته، 15 اردیبهشت مصادف با شب 23 رمضان، در مراسم شب قدر در بارگاه امامزاده سیدمظفر(ع) بندرعباس، اظهار کرد: در میان شب‌های قدر شب 23 ماه رمضان، شبی استثنایی است و علما به استناد حدیث منقول از پیامبر اسلام(ص) احتمال شب قدر بودن را تقویت کرده‌اند.

وی افزود: عبدالله بن انیس انصاری، از یاران پیامبر گرامی اسلام(ص) در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان، محضر پیغمبر(ص) رسید و در جمع اصحاب سؤالی مطرح کرد که من مشکلاتی دارم و خارج از مدینه زندگی می‌کنم و برایم سخت است که هر شب به مدینه آمده و در محضر مبارک شما باشم. یا رسول‌الله بهترین شب را برایم مشخص کنید که همراه همه اهل خانه و کنیزان به مدینه آیم و مشغول بندگی و عبادت شوم. رسول اکرم(ص) در گوشش چیزی گفتند و بعد از آن، هرساله شب 23 ماه مبارک رمضان، عبدالله بن انیس انصاری به مدینه می‌آمد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: از پیامبر عزیز اسلام(ص) سؤال شد، اگر بتوانم شب قدر را درک کنم، بهترین چیزی که از خداوند درخواست کنم، چیست و ایشان فرمودند: عافیت. بر اساس روش تفسیر قرآن به قرآن مرحوم علامه طباطبایی در المیزان، می‌توان این حدیث را با مراجعه به احادیث دیگر تفسیر کرد.

عبادی‌زاده اضافه کرد: برای واژه عافیت، معانی بسیاری ذکر شده است. محمد بن یعقوب فیروزآبادی در کتاب «قاموس المحیط» عافیت را دفاع خداوند از بنده‌اش، تعبیر کرده است. برخی از علمای علم لغت، عافیت را سلامت جسم، روح، ظاهر و باطن معنا کرده‌اند. فیومی از علمای لغت‌شناس شهیر در کتاب «المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر» عافیت را مصدر به معنای فاعل تعبیر کرده است. برخی علمای بزرگ اسلام، عافیت را دفع مکروهات، تعبیر کرده‌اند. هر چیزی برای انسان ناپسند و مکروه باشد، دفع امراض جسمانی، روحانی، ظاهری، باطنی و اخلاقی به معنای عافیت است.

وی با اشاره به اینکه روشن‌ترین تفسیر عافیت را باید در سخنان نورانی اهل بیت(ع) جستجو کنیم، عنوان کرد: رهبر عزیز انقلاب در معنا و مفهوم عافیت فرمودند: «عافیت هم مربوط به بعد اعتقادی انسان، هم بعد عملی و هم محفوظ ماندن انسان از وسوسه‌های نفس اماره است». امام زین‌العابدین(ع) در دعای 23 صحیفه سجادیه از خداوند می‌خواهند که عافیتی برای سلامت بدن مبارکشان بدهد و در بخش دیگری از دعا، درخواست عافیت در دین و دنیا مطرح شده است. عافیت همچون لباسی است که انسان را از عیوب محفوظ نگاه می‌دارد. از این رو در شب قدر از خداوند متعال برای خود و دیگر مؤمنان، عافیت بطلبیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به اینکه با عافیت است که انسان لذت عافیت را می‌فهمد، اظهار کرد: در روایات آمده است که هیچ عافیتی مثل کمک و مساعدتی که خداوند در توفیق عمل دادن به انسان‌ها می‌کند، نیست. از خداوند توفیق عمل را بخواهیم.

عبادی‌زاده در پایان یادآور شد: از مرحوم فلسفی که در خطابه بی‌نظیر بود، پرسیدم ابتدا توفیق برای انسان عمل می‌آورد یا توفیق به دنبال عمل می‌آید؟ و ایشان فرمودند میان این دو رابطه تلازم وجود دارد؛ یعنی عمل، توفیق الهی می‌آورد و توفیقات الهی به دنبال خود، عمل می‌آورند. اگر می‌خواهیم در شب قدر، مسیر زندگی خود را عوض کنیم از خداوند متعال عافیتی را بخواهیم که به ما توفیق عمل دهد.

انتهای پیام
captcha