حضرت معصومه (س)؛ الگوی فرهنگ قرآنی دفاع از امامت و ولایت
کد خبر: 3937557
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

حضرت معصومه (س)؛ الگوی فرهنگ قرآنی دفاع از امامت و ولایت

سرپرست حوزه علمیه خواهران هرمزگان با بیان اینکه یکی از دلایل محبت ائمه معصومین به حضرت معصومه(س) دفاع ایشان از حریم مقام امامت و ولایت بوده و این دفاع ارزشمند ریشه‌ای قرآنی دارد، گفت: فاطمه معصومه(س) از این فرهنگ قرآنی الگو گرفتند و خود الگویی برای مؤمنین شدند.

حجت‌الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت سالروز وفات کریمه اهل‌بیت، فاطمه معصومه(س)، اظهار کرد: آن بانوی بزرگوار پاک متولد شدند، پاک زیستند و پاک از این دنیا رفتند. ایشان از امامزادگانی بودند که از جانب امام برایشان زیارت‌نامه وارد شده و این حکایت از عظمت شأن این بانوی بزرگوار دارد.

سرپرست حوزه علمیه خواهران هرمزگان افزود: از ویژگی‌های برجسته‌ای که حضرت معصومه(ص) را به این جایگاه رساند، ابتدا مقام علم ایشان به‌ویژه در خردسالی، دوم عصمت و پاک‌دامنی اکتسابی ایشان و سوم مقام شفاعتشان بوده که برگرفته از همان مقام علمی و عصمت و پاک‌دامنی‌شان است.

علم فاطمه معصومه(س)

جهانگیری با اشاره به اینکه در خصوص علم حضرت فاطمه معصومه(س) روایات بسیاری ذکر شده است، بیان کرد:  یکی از این روایات را حاج سید نصرالله مستنبط به نقل از کتاب «کشف اللئالی» اینگونه ذکر می‌کند: روزی عده‌ای از شیعیان وارد مدینه شدند و می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) سؤالاتی بپرسند، امام در مدینه حضور نداشتند و حضرت معصومه(س) پاسخ سؤالات را نوشتند و شیعیان در بازگشت خود با امام کاظم(ع) برخورد و جریان را برای امام تعریف کردند، امام با مشاهده پرسش‌ها و پاسخ‌ها 3 بار فرمودند: «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش» و این جریان زمانی اتفاق می‌افتد که ایشان در خردسالی بوده و این حکایت از مقام علمی‌شان دارد. امروز که شهر قم مدفن ایشان است، شهری است که هم آشیانه آل محمد بوده و هم دریای علم از قم برخاسته و به سراسر دنیا منتقل می‌شود و همه این‌ها به برکت وجود این بانوی دو عالم است.

عصمت فاطمه معصومه(س)

وی تصریح کرد: در روایتی که مرحوم صدوق از امام رضا(ع) ذکر کرده‌اند، می‌بینیم که امام معصوم به ایشان لقب معصومه داده‌اند و این خود حجت را بر ما تمام می‌کند و نشان از تقوا و مرتبه عصمت آن بانوی بزرگوار دارد، به همین سبب امام رضا(ع) فرمودند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى؛ هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است». حضرت فاطمه معصومه(س) با عمل و اختیار خود این مقام عصمت را کسب کردند اگرچه ایشان جزء 14 معصوم نبوده و عصمت ذاتی نداشتند اما ایشان توانست با اراده و عمل و اختیارش به این مقام عصمت اکتسابی دست پیدا کند.

شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س)

سرپرست حوزه علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه(س) اضافه کرد: در زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) می‌خوانیم: «يَا فاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به درستی که برای تو نزد خدا مقامی از مقامات بلند است» کلمه شأن در این فراز به‌صورت نکره آمده و معنای بسیار گسترده‌ای دارد، این لطف و نعمت بزرگی است که خداوند متعال برای داشتن مقام شفاعت به ایشان اعطا کرده است.

جهانگیری ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه علیهماالسلام) وارد بهشت خواهند شد» و این مقام بسیار بزرگی است و در احوال علما نیز در این خصوص بسیار می‌خوانیم. نقل شده است که آیت‌الله سید محمد وحیدی از سادات برقعی نقل کرده، شبی در عالم رؤیا محضر مقدس حضرت معصومه رسیدم، مانع و حاجبی در بین نبود، احساس کردم که من محرم ایشان هستم و ایشان عمه سادات برقعی است. از محضر مقدسشان سؤال کردم آیا شما تنها به اهل قم شفاعت می‌کنید؟ و ایشان در پاسخ فرمودند: میرزای قمی برای شافعت اهل قم کفایت می‌کند، من برای همه شیعه شفاعت می‌کنم. با توجه به آن مقام علم و عصمت و دفاع از حریم ولایتی که حضرت معصومه داشتند، خداوند متعال عنایت خود را شامل حال ایشان کرده و به ایشان مقام شفاعت داد.

محبت ائمه معصومین به حضرت فاطمه معصومه(س)

وی تصریح کرد: در خصوص محبت فاطمه معصومه(س) به برادرشان امام رضا(ع) هم می‌دانیم که محبت امری دوجانبه است و امام هشتم نیز به ایشان محبت داشتند و همچنین امام صادق(ع) و امام موسی بن جعفر(ع) نیز به ایشان محبت بسیاری داشتند. روایات بسیاری حاکی از محبت ائمه معصومین به این بانوست و شاید یکی از دلایلش این بود که ایشان مدافع حریم مقام امامت و ولایت بود و این دفاع ارزشمند ریشه‌ای قرآنی دارد.

سرپرست حوزه علمیه خواهران هرمزگان افزود: در تاریخ می‌بینیم زنان و دخترانی بودند که از مقام امامت و ولایت و حجت الهی دفاع و قیام کردند و حتی خود را در معرض شهادت قرار دادند. زمانی که حضرت موسی به تور فرعون و همسرش افتاد مادرش بسیار ترسید و قرآن گزارش می‌کند که تنها کسی که از این مقام دفاع کرد خواهر حضرت موسی بود و این نقشه جهادگری‌اش را می‌رساند و بعدها می‌بینیم زنان دیگر از این حرکت الگو گرفتند تا می‌رسیم به صدیقه فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و فاطمه معصومه(س) که از این فرهنگ قرآنی الگو گرفته و به دفاع از مقام امامت و ولایت پرداختند.

جهانگیری ادامه داد: ایشان از مدینه با مشقت بسیاری بلند شده و مسیری بسیار طولانی را طی کردند تنها به این جهت که از مقام امامت دفاع کنند و امروز این برای ما الگویی است که اگر بخواهیم از ناحیه دشمن در امان بمانیم باید تا پای جان از مقام امامت و ولایت دفاع کنیم. امیدوارم خداوند متعال توفیق تأسی از اخلاق و منش و کردار این بانوی کریمه به همه عنایت فرماید و همواره مشمول شفاعت ایشان در دنیا و آخرت باشیم.

انتهای پیام
captcha