حفظ فرهنگ اهل‌بیت را مدیون امام حسن عسکری(ع) هستیم
کد خبر: 3937150
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

حفظ فرهنگ اهل‌بیت را مدیون امام حسن عسکری(ع) هستیم

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امام حسن عسکری(ع) با وجود تقیه شدید و شرایط سختی که در آن قرار داشتند، دست از ترویج فرهنگ شیعی و گسترش فرهنگ الهی برنداشتند و امروز حفظ شیعه امامیه و فرهنگ ثقلین و اهل‌بیت را مدیون ایشان هستیم.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی معصومی لاری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: در زمان امامت آن حضرت تقیه بسیار مورد ضرورت بود به همین سبب حتی نام‌های متعددی برای مادر بزرگوار ایشان ذکر شده است. ایشان از کودکی در عسکرگاه خلیفه عباسی تحت حفاظت بودند از همین رو به ایشان لقب عسکری دادند.

وی افزود: مردم حتی مخالفین به دلیل فضایل اخلاقی که خاص امام حسن عسکری(ع) بود به درب منزلشان رفته و از ایشان طلب دعا می‌کردند، ایشان خاموش بودند و جز به یاد خدا و تعلیم و حکمت لب به سخن نمی‌گشودند. امام را به دلیل تقوای بسیاری که داشتند به‌عنوان تقی نیز ملقب کرده‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با توجه به تقیه شدیدی که امام حسن عسکری(ع) در آن قرار داشتند بسیاری مورخان حتی اذعان کرده‌اند که ایشان همسر و فرزندی هم نداشته‌اند. اگر ایشان به‌صورت علنی و عمومی ازدواج می‌کردند ممکن بود جان همسر و فرزندانشان در خطر باشد و برای ادامه امامت و حفظ جان امام زمان(ع) و بسترسازی عصر غیبت این مسئله نیز پنهانی و در خفا ماند، هرچند با وجود همه این شرایط سخت امام دست از ترویج فرهنگ شیعی و گسترش فرهنگ الهی برنداشتند.

معصومی عنوان کرد: امام عسکری(ع) مورد احترام عجیب مردم در زمان طاغوت عباسی بود و این احترام بسیار مورد حسادت خلیفه وقت قرار می‌گرفت و به همین سبب ایشان را در زندان، حصر خانگی، رنج و سختی بسیار قرار می‌دادند و از مردم دور نگاه می‌داشتند.

وی ادامه داد: در آن دوران اوج بروز فرقه‌های انحرافی، امام حسن عسکری(ع) نمایندگان مختلفی برای ارتباط با مردم داشتند، همچون عقید و ابوالادیان که خادم و حامل نامه‌های ایشان به یارانشان و مردم بودند و از این طریق پیام خود را به آن‌ها می‌رساندند، همین مسئله باعث شد شیعه امامیه و فرهنگ ثقلین و اهل‌بیت حفظ شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص ضرورت تبیین جایگاه ائمه در جامعه، اظهار کرد: ائمه معصوم ما فعالیت‌های بسیاری برای حفظ اسلام، ارتباط خدا با مردم و ارتباط مردم با امامت انجام دادند، از این رو مردم اگر بخواهند زندگی خوبی در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... داشته باشند باید امامت را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

معصومی در پایان با اشاره به اینکه بدون حلقه زدن گرد ائمه معصوم(ع)، زندگی مردم پر از عذاب و ظلم حاکمان ظالم می‌شود، افزود: خداوند متعال به این دلیل که شیعیان گرد امامت حلقه زندند به آن‌ها توفیق داد تا انقلابی را تحت امر ولایت‌فقیه انجام دهند و 41 سال از هر ظلم و جوری حفظ شوند، بااینکه ظلم دشمن بسیار است و بعضی مردم نیز آن‌طور که باید به فرامین ولایت پایبند نیستند اما همچنان خداوند ما را از ظلم دشمن حفظ کرده و در امنیت کامل قرار داده است، بنابراین ما بدون امامت هیچ چیزی نداشتیم.

انتهای پیام
captcha