فرهنگ واقعی وقف بسیار گسترده‌تر از تصوراتمان است
کد خبر: 3913916
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

فرهنگ واقعی وقف بسیار گسترده‌تر از تصوراتمان است

امام‌جمعه بستک با بیان اینکه فرهنگ واقعی وقف بسیار گسترده‌تر از تصورات ماست، گفت: وقف تنها به معنای ساخت مسجد و حسینیه نیست بلکه می‌توان در بخش‌های مختلفی از نیازهای روز جامعه ورود کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یونس قائدی، امام‌جمعه شهرستان بستک در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، به تشریح نکاتی کارساز در جامعه در باب انفاق و وقف پرداخت و گفت: خداوند در آیه 22 سوره رعد می‌فرمایند: «وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ؛ و کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش می‌گیرند و نماز به پا می‌دارند و از آنچه نصیبشان کردیم، پنهان و آشکار انفاق می‌کنند و در عوض بدی‌های مردم نیکی می‌کنند، اینان هستند که عاقبت منزلگاه نیکو یابند»، نکته کارساز اول در باب انفاق و وقف، بخشش از فضل و داده‌های الهی است که خداوند متعال در این آیه شریفه به ما گوشزد می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته کارساز دوم در باب انفاق و وقف، بخشش از دسترنج و کسب حلال است که اگر بتوانیم این حرکت بزرگ و ارزشمند را به منصه ظهور برسانیم بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود. نکته سوم نیز بخشش از آنچه که دوست می‌داریم است که در این خصوص خداوند در آیه 92 سوره آل‌عمران می‌فرمایند: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ؛ شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید».

امام‌جمعه بستک نکته چهارم در باب انفاق و وقف را «ایثار» دانست و افزود: خداوند در آیه 9 سوره حشر می‌فرمایند: «وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ؛ و [ديگران را] بر خويشتن مقدّم می‌دارند، هرچند خودشان نيازمند باشند».

قائدی بیان کرد: با توجه به اینکه خیران خوب و پای‌کاری در سطح شهرستان بستک داریم، کارهای بزرگ و ارزشمندی در زمینه وقف صورت گرفته است. ساخت آب‌انبارهای متعدد در نقاط مختلف، ساخت مساجد مجهز، راه‌سازی، خیابان‌سازی، بلوارسازی، فضای سبز محلات و روستاها، ساخت مدرسه، درمانگاه و خانه‌های بهداشت و ... از کارهای خوب صورت گرفته توسط خیران و واقفان این شهرستان است.

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف بسیار گسترده‌تر از تصورات ما است، اظهار کرد: ما در حال تشویق خیران به وقف در حوزه‌های مختلف هستیم و سعی داریم این مسئله جا بیفتد که وقف تنها به معنای ساخت مسجد و حسینیه نیست بلکه می‌توان در بخش‌های مختلفی چون کارهای فرهنگی، کمک به ایتام و فقرا، پشتیبانی کودکان بازمانده از تحصیل، زنان بد‌پرست و بی‌سرپرست و تمامی نیازهای روز جامعه ورود کرد.

امام‌جمعه بستک در پایان بیان کرد: امیدوارم خداوند به ما این توفیق را عطا کند تا بتوانیم فرهنگ واقعی وقف را آن‌طور که مدنظر خداوند تبارک‌وتعالی و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است در جامعه پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha