نقش ادبیات در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان
کد خبر: 3909399
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

نقش ادبیات در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: ادبیات، ابزاری برای ارتباط بین ملت‌ها و اندیشه‌های آنان است و نقش مهمی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان دارد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام مسلم پورجمالی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی این نهاد با اشاره به 18 تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان، اظهار کرد: ادبیات کاربرد هنرمندانه زبان برای خلق خواندن و آفرینش شعر و داستان و زبان نعمت خداوند است که انسان‌ها برای ارتباط با یکدیگر از آن بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی فرزندان، افزود: والدین همواره به‌عنوان الگوهای رفتاری، نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند. الگوهای رفتاری که در همه زمینه‌ها نقش خود را در روند رو به رشد کودکان و نوجوانان نمایان و در جامعه بروز  داده و نمود عینی دارند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: ملتی که ادبیات فاخری را در پیشینه تاریخی خود دارد، همواره جایگاه باارزشی داشته و ایران در بسیاری از کشورهای جهان به‌واسطه بزرگان شعر و ادب خود همچون حافظ، مولوی، فردوسی و سعدی صاحب ادبیات جهانی است.

پورجمالی با بیان اینکه ادبیات ابزاری برای ارتباط بین ملت‌ها و اندیشه‌های آنان است و نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد، گفت: اگر بخواهیم به‌طور ویژه الگوی رفتاری والدین را در تأثیرپذیری فرهنگی و فرهنگ‌سازی، ترویج، توسعه و تعمیق کتاب و مطالعه مورد بازبینی قرار دهیم؛ بی‌شک اولین عامل و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند.

وی با اشاره به نقش والدین و چگونگی ایجاد ضرورت مطالعه در خانواده‌های ایرانی، بیان کرد: اگرچه به‌ جز خانواده، گروه‌هایی چون همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی و هنری، کتابخانه‌ها، دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و متولیان فرهنگ کتاب‌خوانی در ایجاد علاقه‌مندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند؛ اما نمی‌توان از این واقعیت غیرقابل‌انکار و عینی چشم‌پوشی کرد که پرچم‌دار این هویت بخشی فرهنگی، خانواده بوده و در رأس همه آن‌ها قرار دارد.

انتهای پیام
captcha