معنویت امام(ره)، نگاه به مبدأ هستی را در ادیان زنده کرد
کد خبر: 3902831
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
خاطرات یکی از محافظان هرمزگانی امام(ره)؛

معنویت امام(ره)، نگاه به مبدأ هستی را در ادیان زنده کرد

یکی از محافظان امام خمینی(ره) گفت: معنویت امام راهی را به روی مردم گشود که در دنیای امروز که عاری از معنویت و توجه به خداست، نگاه به مبدأ هستی و معنویت را در تمامی ادیان زنده کرد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، زندگی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) ابعاد شگفت‌انگیزی دارد که مجال واکاوی همه آن‌ها در یک مقاله و مصاحبه نیست اما در گفتگویی کوتاه با یکی از محافظان امام در دهه شصت به بررسی روش و منش ایشان پرداختیم.

سرهنگ غلام احمدی‌پناه، رئیس هیئت رزمندگان اسلام استان هرمزگان ازجمله محافظان امام(ره) بوده که سال 1363 در بیت امام حضور داشت و به بهانه فرارسیدن سالروز ارتحال امام گفت‌وگویی با وی داشتیم که در آن، خاطراتی از دوران خدمتشان به امام را روایت کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا_در چه سالی و با چه عنوانی در خدمت امام(ره) بودید. چطور عضو تیم حفاظتی ایشان شدید؟

در سال ۱۳۶۳ به‌عنوان پاسدار برای حفاظت از بیت حضرت امام(ره) به‌اتفاق ۲ نفر از همکارانم از سپاه پاسداران بندرعباس انتخاب و به تهران اعزام شدیم.

نیروهای حفاظتی بیت در دو گروه نیروهای شهرستانی در پایگاه شهید باهنر و گروه نیروهای تهرانی در پایگاه شهید رجایی مستقر بودند و پست‌ها به‌صورت مشترک، یک نیرو شهرستانی و یک نیرو تهرانی اداره و نگهبانی داده می‌شد و من طی حکمی از منطقه ۱۰ تهران به پایگاه شهید باهنر جماران معرفی شدم.

در ماه‌های اول، پستمان در حلقه‌های اطراف بیت بود و بعداً حلقه‌های نزدیک‌تر، سه‌راه بیت و پست چنار و نهایتاً آخرین پست بنده درب کوچک منزل امام بود که از جلو حسینیه بالاتر می‌رفت و خویشاوندان و مسئولین درجه‌یک که برای ملاقات خصوصی با ایشان می‌آمدند را بازرسی و هماهنگی می‌کردیم و خدمت امام می‌فرستادیم.

ایکنا_خاطره‌ای از برخورد امام(ره) با نیروهای تحت خدمتشان یا مسئولین را برایمان بازگو کنید.

روزی در زمان ملاقات شهید رجایی با امام(ره)، مسعود کشمیری همراه ایشان  بود و یک ساک سامسونت نیز در دست کشمیری بود، بچه‌های حفاظت از او خواستند که کیف را بازرسی کنند اما آقای کشمیری اجازه نداد، شهید رجایی عنوان کرد که بنده به ایشان اعتماد کامل دارم و نیازی به بازرسی نیست، اجازه ورود بدهید اما بچه‌های حفاظت بازهم اصرار به بازدید از کیف کردند و اجازه ورود ندادند. درنهایت کشمیری قهر کرده و بازگشت. مدتی بعد از انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت شهید رجایی و باهنر متوجه شدند که عامل اصلی انفجار، مسعود کشمیری بوده و از کشور گریخته است و بدین‌صورت تیم حفاظت از وقوع حادثه‌ای ناگوار برای امام جلوگیری کردند.

همچنین روزی یک نوزاد قنداقی را آوردند تا امام در گوشش اذان و اقامه بگویند اما به‌محض اینکه به امام اطلاع دادند، ایشان فرمودند بچه را به اتاق دیگر ببرید و قنداقش را باز کنید؛ وقتی قنداق را باز کردند، دیدند مواد منفجره در قنداق جاسازی شده و قصد منفجر کردن آن را در محضر امام(ره) داشتند.

ایکنا_خاطره شخصی با حضرت امام(ره) داشتید؟

زمان ملاقات در ماه مبارک رمضان، برای تعدادی از پاسداران بیت و مسئولین نماز جماعت برگزار می‌شد و بعد از نماز در حضور امام(ره) سفره افطاری ساده و مختصری می‌گذاشتند و در یک فضای صمیمی و معنوی در کنار امام افطار می‌کردیم.

ایکنا_در زمان رحلت حضرت امام(ره) کجا بودید و آیا خاطره‌ای از تشییع‌جنازه باشکوه ایشان دارید؟

در زمان ارتحال حضرت امام(ره) بنده از مأموریت بیت برگشته و در محل خدمتم در بندرعباس بودم. پس از شنیدن این خبر وحشتناک، کاروانی پیاده از بسیجیان و تعدادی از پاسداران تشکیل دادیم و با پرچم «تجدید بیعت با آرمان‌های امام(ره)» به سمت مرقد امام راه افتادیم و شهر به شهر با استقبال کم‌نظیر مردم روبرو شدیم و در روز چهلم امام در کنار مرقد ایشان رسیدیم، سپس به جماران رفتیم و به عزاداری پرداختیم.

ایکنا_به‌عنوان عضوی از تیم حفاظتی حضرت امام(ره) چه ویژگی خاصی در ایشان می‌دیدید؟

امام(ره) در کارها و برنامه‌هایشان بسیار منظم بودند و برای هر برنامه وقت خاصی می‌گذاشتند، مثلاً روزنامه را سروقت که می‌رسید می‌فرستادیم خدمتشان. ارتباطشان با نوه‌ها و بچه‌ها بسیار عاطفی و صمیمی بود، ساعت خاصی قدم می‌زدند و در منزل احترام خاصی به همسر و بچه‌ها می‌گذاشتند و تا همسر محترمشان کنار سفره نمی‌نشست دست به سفره نمی‌بردند.

ایکنا_ازنظر شما نقش امام در احیای دین اسلام و صدور انقلاب و بیداری و تمدن اسلامی به جهان چه بود؟

امام(ره) مکتبی را بنیان نهادند که بر اساس عقلانیت، معنویت و عدالت پایه‌گذاری شده است. عقلانیتی که دشمن‌شناسی و استکبارستیزی را از ابتدای نهضت تا آخرین لحظه عمر رها نکرد. معنویت امام راهی را به روی مردم گشود که در دنیای امروز که عاری از معنویت و توجه به خداست، نگاه به مبدأ هستی و معنویت را در تمامی ادیان زنده کرد و این سخن یکی از کشیش‌های مسیحی اندیشمند غربی است.

عدالت‌خواهی امام بر اساس دین اسلام و نگاه به قشر ضعیف است که فرمودند: «من یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم». ایشان مکتبی را پایه‌گذاری کردند که نه‌تنها مردم در داخل کشور بلکه در خارج کشور نیز خواهان آن‌اند که در این مکتب هم شاگردانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی داشت هم استاد و هم مدرسه.

حضرت امام بر مبنای تفکر دینی، حکومتی را پایه‌گذاری کردند که به هیچ قدرتی غیر از خدا متکی نیست و تمدن سازی این تفکر، امروز به‌جایی رسیده که یکی از جلوه‌های آن رهایی قدس و آرمان‌خواهی مردم فلسطین است.

ایکنا_در خصوص ضرورت مطالعه و عمل به وصیت‌نامه امام(ره) صحبت کنید.

وصیت‌نامه حضرت امام(ره) چکیده‌ای از مکتب ایشان است. امام خطاب به جوانان فرمودند: «ای امیدهای من، ای نویدهای من» و با این عنوان مسئولیت نگهداری و حراست از انقلاب را متوجه آن‌ها کرده و از جوانان دختران و پسران می‌خواهد که استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی را پاس بدارند. امام با این میراث گران‌بها، یعنی وصیت‌نامه‌شان حجت را بر همه تمام کردند.

ایکنا_هرساله برنامه‌هایی توسط هیئت رزمندگان اسلام هرمزگان به مناسبت رحلت امام(ره) در استان برگزار می‌شد، با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه‌ها در سال جاری چگونه پیش می‌رود؟

بله، هرساله به مناسبت سالگرد رحلت امام(ره) تعدادی از عاشقان ایشان به مراسم ارتحال در کنار مرقد مطهرشان اعزام می‌شدند و در مرکز و همه شهرستان‌های استان هرمزگان نیز مراسم باشکوهی با حضور خطبا و مداحان در محل گلزار شهدا به‌منظور تجلیل از مقام والای امام برگزار می‌شد اما متأسفانه امسال به علت وجود ویروس منحوس کرونا به برگزاری مراسم به‌صورت مجازی و بیان خاطرات ایشان از صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس اکتفا کردیم.

امیدواریم در راستای تبیین تفکر و آرمان امام(ره)، فرامین و رهنمودهای خلف صالح ایشان، یعنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمان‌بردار و کوشا باشیم و با نابودی ویروس کرونا حال و هوای نشاط معنوی در اجرای مراسم‌ها به میهن اسلامی‌مان بازگردد.

انتهای پیام
captcha