تربیت اسلامی، قدم گذاشتن در مسیر رشد و قرب الهی است
کد خبر: 3881837
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲

تربیت اسلامی، قدم گذاشتن در مسیر رشد و قرب الهی است

مسئول واحد خواهران نهاد رهبری در دانشگاه جامع هرمزگان گفت: بهترین نوع تربیت اسلامی آن است که به معنی قدم گذاشتن در مسیر رشد و رسیدن به مقام قرب الهی است.

در عصر جدید، جامعه بشری به سمت و سویی راه پیدا کرده که فرزند پروری و فرزند سالاری رکن اصلی خانواده‌ها شده است، اما اینکه تربیت این فرزندان که اکنون سکان‌دار خانه و خانواده هستند و ستون زندگی بر طبق میل و اراده آن‌ها استوار است تا چه حد بر پایه اعتقادات و فرهنگ ایرانی اسلامی است، مسئله‌ای بوده که دغدغه بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی است، از این‌رو 8 اسفند را به نام امور تربیتی و تربیت اسلامی نام نهاده‌اند.

مریم ریاضی طهرانی، مسئول واحد خواهران نهاد رهبری در دانشگاه جامع هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: انسان برای پا گذاشتن در مسیر رشد و تکامل که اهداف خلقت وی بوده، از بدو تولد نیاز به تربیت دارد، بهترین نوع تربیت نیز اسلامی آن است. تربیت اسلامی به معنی قدم گذاشتن در مسیر رشد و رسیدن به مقام قرب الهی است.

وی ادامه داد: تفاوت تربیت اسلامی با سایر تربیت‌های موجود این است که آن‌ها تئوری و نظریه بشری هستند و چون عقل بشر محدود به مکان و زمان است لذا دچار مشکلاتی شده و دچار کم و کاستی است، اما در تربیت اسلامی، انسان تسلیم خدا می‌شود و به مقام رضا و قرب می‌رسد.

ریاضی طهرانی تصریح کرد: با توجه به معراج پیامبر (ص) خداوند هدف از خلقت بشر را قرب و رضا و توکل تبیین فرموده است، آیات بسیاری نیز در باب دعوت انسان به رشد نازل شده که محصول آن تربیت رشد یافته اسلامی خواهد بود. والدین، معلمین و اساتید دانشگاه‌ها در کشوری اسلامی‌مان وظیفه دارند فرزندان را در همین مسیر قرار دهند، قرآن و پیامبر (ص)، کتاب و پیامبری جهانی هستند و آمدن موعودی را وعده داده‌اند که با تربیت اسلامی، جهان در مسیر رشد را به مقصود الهی برساند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تربیت اسلامی ریشه در قرآن دارد و آیات و روایات بسیاری در باب نگاه قرآن و اهل‌بیت (ع) به اصول تربیتی وجود دارد، ادامه داد:  معیارهای تربیتی که تمام پیامبران و امامان تبیین می‌فرمایند برتافته از قرآن کریم است،  آنچه می‌توانیم در خصوص تربیت فرزندان در قرآن و کلام نورانی اهل‌بیت (ع) درک و در زندگی اجرا کنیم، تزکیه و تعلیمی است که خداوند در نظر دارد، پیامبران نیز برای تهذیب و در مسیر رشد قرار دادن ما آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خداوند مربی انسان است و از طریق کلام نورانی خود، خواسته تا انسان را تربیت کند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) رفتار زیبا و خلق نیکویی داشتند که دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دادند، وقتی از ایشان پرسیدند، خلق زیبای شما از کجا می‌آید، ایشان فرمودند: «خداوند مرا تربیت کرد و چه زیبا مرا تربیت کرد».

ریاضی طهرانی با بیان اینکه خالق هستی در کلام نورانی خود به تمام انسان‌ها توصیه می‌کند تا در مسیر رشد قرار بگیرند، افزود: پایه دین اسلام اخلاق نیکو است و علت بعثت پیامبران نیز تبیین اخلاق بوده است، پیامبر (ص) پس از خداوند رسالت دارد که یک الگوی تمام‌عیار و اسوه بی‌نظیر باشد و خلق زیبا، مرام انسانی و تأدیب اسلامی را برای دیگران به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: به دنبال پیامبران، ائمه اطهار (ع) یکی پس از دیگری آمدند تا سنت رسول خدا (ص) که همان روش تبیین کلام خداوند در الگویی تربیتی است را در رفتار خود جاری فرمایند، آن‌ها نیز یکی پس از دیگری الگوی تمام‌عیار انسان‌ها هستند.

ریاضی طهرانی گفت: پس‌ازآن رهبر جامعه اسلامی، رهبران دینی و سپس تمام مسئولینی که رسالت تربیتی دارند، انسان را در مسیر رشد قرار می‌دهند. مهم‌ترین افرادی که رسالت تربیتی دارند، والدین هستند، که اگر در رفتار آن‌ها تربیت اسلامی مشهود باشد، فرزندان دریافت‌های لازم را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: پدر و مادر موظف هستند در 7 سال ابتدای زندگی، فرزندان را در مسیر خدا و تربیت اسلامی قرار دهند، پس‌ازآن این وظیفه در کنار والدین بر عهده معلمان، دبیران و اساتید دانشگاه است، اگر جامعه الگوهای تربیتی تمام‌عیار را داشته باشد، فرزندان در مسیر رشد قرار می‌گیرند .

این مشاور دینی با اشاره به اینکه خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا توأمان «بشیر» و «نذیر» بوده و بشارت‌دهنده کارها و رفتارهای خوب و انذار دهنده کارهای بد و رفتارهای ناپسند باشد، اضافه کرد: همین اصول وظیفه والدین، معلمان و اساتید نیز هست.

این دکتری فقه خانواده ادامه داد: اگر والدین، معلمین و اساتید مبانی تربیتی و اصول اسلامی را در مرام، رفتار و گفتار خود در نظر بگیرند، فرزندان نیز در این مسیر قرار خواهند گرفت و وقتی به سن تکلیف و بلوغ عقلی رسیدند، خود باید مکمل‌های تربیتی خانه، اجتماع، مدارس و دانشگاه را تشخیص داده و دریافت کنند و به سراغ اساتیدی روند که الگوی خوبی بوده و اصول آن‌ها اسلامی است.

مسئول واحد خواهران نهاد رهبری در دانشگاه جامع هرمزگان با بیان اینکه پدر و مادر وظیفه دارند هم راه و چاه را نشان فرزندان دهند و هم  آنان را مخیر کنند تا راه‌هایی که آنان را به زندگی مطلوب می‌رساند انتخاب کنند، اظهار کرد: ائمه اطهار (ع) «سلامتی جسم و روح»، «آرامش»، «شادی و نشاط» و «امنیت» را  به‌عنوان چهار اصل خوشبختی تبیین فرموده‌اند، اگر فردی این چهار اصل را داشته باشد، انسانی خوشبخت است.

انتهای پیام
captcha