«رجب» ماه خودسازی با انجام اعمال خیر است
کد خبر: 3881782
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵

«رجب» ماه خودسازی با انجام اعمال خیر است

یک مبلغ دینی و دانش‌آموخته حوزه در هرمزگان با بیان اینکه ماه رجب آلودگی‌های طول سال را پاک می‌کند، گفت: به‌واسطه اعمال خیری که در این ماه انجام می‌دهیم به خودسازی می‌رسیم، چراکه ثواب هر کار خیر در این ماه چندین برابر است.

نجمه نظری مبلغ دینی و دانش‌آموخته حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان با اشاره به فضیلت ماه رجب و با نقل احادیثی  از ائمه اطهار (ع) گفت:  امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند: رَجَبٌ نَهَرٌ فِی اَلْجَنَّةِ أَشَدُّ بَیاضاً مِنَ اَللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ اَلْعَسَلِ مَنْ صَامَ یوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَلِكَ اَلنَّهَرِ؛ رجب رودخانه‌ای در بهشت است كه سپیدتر از شیر و شیرین‌تر از عسل است. هر كه روزی از ماه رجب را روزه بدارد، خدای گرامی و بزرگ او را از آن رودخانه نوشاند».

وی ادامه داد: همچنین امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: «إِنَّ نُوحاً رَكِبَ اَلسَّفِینَةَ أَوَّلَ یوْمٍ مِنْ رَجَبٍ فَأَمَرَ مَنْ مَعَهُ أَنْ یصُومُوا ذَلِكَ اَلْیوْمَ وَ قَالَ مَنْ صَامَ ذَلِكَ اَلْیوْمَ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ اَلنَّارُ مَسِیرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ سَبْعَةَ أَیامٍ أُغْلِقَتْ عَنْهُ أَبْوَابُ اَلنِّیرَانِ اَلسَّبْعَةُ وَ مَنْ صَامَ ثَمَانِیةَ أَیامٍ فُتِّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ اَلْجَنَّةِ اَلثَّمَانِیةُ وَ مَنْ صَامَ خَمْسَةَ عَشَرَ یوْماً أُعْطِی مَسْأَلَتَهُ وَ مَنْ زَادَ زَادَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. به‌راستی، حضرت نوح علیه‌السلام در نخستین روز از ماه رجب سوار بر كشتی شد و به آنان كه همراهش بودند فرمود كه این روز را روزه بدارند و فرمود: هر كه این روز را روزه بدارد، دوزخ به‌اندازه مسافت یك سال از او دوری جوید و هر كه هفت روز روزه بدارد، درهای هفتگانه دوزخ از او به غل و زنجیر كشیده شوند و هر كه هشت روز روزه بدارد، درهای هشتگانه بهشت بر روی او گشوده شوند و هر كه پانزده روز روزه بدارد، خواسته‌اش برآورده گردد».

نظری با اشاره به اینکه ماه رجب قبل از اسلام نیز بزرگی و داشته و پس از اسلام به آن افزوده شده است، ادامه داد: رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «اَلا اِن رَجَبَ شَهرُ الله الاَصَمِّ، وَ هوَ شهرٌ عَظِیمٌ، وَ اِنّما یُسَمّی الاَصَمَّ لِاَنه لایقارِنُهُ شَهرٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرمَةً وَ فَضلاً عِندَ اللهِ تَبارکَ وَ تَعالی، وَ کانَ اَهلُ الجاهِلیَّةِ یعَظِّمُونَهُ فی جاهِلیّتِها فَلَمّا جاءَ الاسلامُ لَم یزدَد اِلاّ تعظیماً؛ آگاه باشید، رجب، ماه اصمّ خداوند است و آن ماه عظیمی است و به‌این‌علت، اصم نامیده شده است که هیچ ماهی ازنظر احترام و فضیلت در پیشگاه الهی با آن برابری نمی‌کند و مردم زمان جاهلیت با وجود نادانی‌هایی که داشتند، آن را تعظیم می‌کردند. وقتی اسلام آمد، بر عظمت آن افزود».

این مبلغ دینی ادامه داد: اصم یعنی ساکت، ماه اصم یعنی ماه سکوت، یعنی تلاش کنید به عبادت خدا بپردازید و از حاشیه‌ها بپرهیزید، خود را پیدا کنید سیر و سلوک با خدا را داشته باشید، رجب ماهی است که ما را رشد می‌دهد، بنابراین می‌توانیم نفس را از هوی و هوس پاک کنیم.

نظری تصریح کرد: همان‌گونه که نمازهای پنچگانه مانند یک حوض است، ماه رجب نیز آلودگی‌های طول سال را پاک می‌کند، به‌واسطه کارهای خیری که در این ماه انجام می‌دهیم به خودسازی می‌رسیم چراکه هر کار خیر در این ماه چندین برابر برایمان نوشته می‌شود. روزه‌ای که گرفته می‌شود ثواب بسیار زیادی دارد و باعث رشد و پاکی می‌شود.

وی افزود: به‌وسیله ماه رجب، ماه رمضان و شب قدر را خوب درک می‌کنیم، اگر شب‌ها و سحرهای ماه رمضان را یاد گرفته‌ایم به این دلیل است که در ماه رجب روح از آلودگی‌ها پاک شده  است، اگر اکنون خود را آماده نکنیم در ماه رمضان به‌سختی آماده می‌شوم.

نظری در فضیلت شب لیله الرغائب گفت:  روایت داریم اگر در این شب که اولین پنج‌شنبه ماه رجب است 12 رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود هر حاجتی داشته باشیم به استجابت می‌رسد و برآورده می‌شود، همچنین ثواب روزه‌اش مانند هفتاد سال عبادت است.

این دانش‌آموخته حوزه ادامه داد: اگر به روایات اهل‌بیت (ع) ایمان و یقین قلبی داشته باشیم، برایمان شبهه‌ای پیش نمی‌آید. اگر نقش عبد بودن خود را بیاموزیم و خوب انجام دهیم، بدانیم بنده خدا هستیم و هرچه او بفرماید اطاعت کنیم، این ثواب‌ها صد درصد و به‌یقین به پایمان نوشته خواهد شد.

وی در ادامه فضیلت‌های ماه رجب افزود: رجب ماهی پر از خیر، برکت، لطف و عنایت خداوند است، درها به‌سوی خداوند باز است و مؤمنی که زرنگ است از تمام فرصت‌ها استفاده می‌کند تا به خدا برسد. هرروز از روزهای ماه رجب اعمال خاص خودش را دارد بنابراین باید آن‌ها را انجام داده، آماده شویم و پاک‌سازی کنیم تا ماه رمضان که ماه امت خداوند است را درک کرده و بتوانیم توفیق روزه گرفتن در آن ماه را نیز داشته باشیم.

نظری با تأکید بر اینکه ماه رجب ماه ولایت است به این معنی که باید در قبال ولی‌ گوش‌به‌فرمان باشیم و هر آنچه بگوید اطاعت کنیم، افزود: باید به پیامبر اکرم (ص)، امام زمان (عج) و در حال حاضر نیز به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که نایب و جانشین امام زمان (عج) هستند اقتدا کنیم، باید بیش از پیش چشممان به دهان مبارک ایشان باشد و هوشمندانه و با آگاهی به فرمایشاتشان عمل کنیم، مطیع دستوراتشان باشیم و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در زندگی‌مان به کار ببریم.

وی با اشاره به اینکه ترک محرمات سخت‌تر از انجام واجبات است که اگر آن را انجام دهیم ماه رمضان و رجب را درک کرده و به خدای خود نزدیک‌تر می‌شویم، افزود: مطابق آیات قرآن اگر یک قدم برای خداوند برداریم، خداوند ده قدم برای ما برمی‌دارد. اگر نمازها و روزه‌های قضا داریم، ماه رجب بهترین فرصت برای ادای این قضاها است.

این مبلغ دینی گفت: رجب ماه حرامی است، حرمت دارد و در این ماه برخی کارها را نباید انجام ندهیم، یکی از این کارها دعوی کردن است، خداوند در آیه 12 سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِيراً مِنَ‌ الظَّنِ‌ إِنَ‌ بَعْضَ‌ الظَّنِ‌ إِثْمٌ‌ وَ لاَ تَجَسَّسُوا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چراکه بعضی از گمان‌ها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید».

نظری ادامه داد: رجب ماه بندگی است، ماهی که باید اختلافات را کنار گذاشته، متحدتر و بامحبت‌تر باشیم و این مسئله ابتدا از خانواده شروع می‌شود و سپس به جامعه سرایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha