طراوت عطر نام فاطمه؛ برکت وجود حضرت زهرا (س)
کد خبر: 3878947
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

طراوت عطر نام فاطمه؛ برکت وجود حضرت زهرا (س)

قرن‌ها از نام‌گذاری اسم فاطمه می‌گذرد اما این نام زیبا هنوز طراوت و تازگی خود را حفظ کرده و این از برکات وجود حضرت فاطمه الزهرا (س)، صاحب اصلی این نام است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) به بررسی نام این بانوی بزرگوار اسلام پرداخته و درنهایت به سراغ مادرانی که نام فاطمه را برای دخترانشان انتخاب کردند و دخترانی که از انتخاب نامشان توسط خانواده به خود می‌بالند، رفتیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین جهانگیری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) هرمزگان و امام‌جمعه بخش توکهور و هشت بندی میناب در گفت‌وگو با ایکنا گفت: هرچه «اسم» در جامعه موقعیت بهتری داشته و مورد توجه باشد، تأثیر بهتری نیز بر شخصیت فرد خواهد گذاشت، نام‌های حضرت زهرا (س) به دلیل دارا بودن مفاهیم و معانی ارزشمند، در گرایش فرزندان به‌سوی ارزش‌ها بسیار مؤثر است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم حضرت فاطمه (س) را بهتر معرفی کنیم، فرزندان ما به سمت الگوهای نامناسبی که تأثیر مثبتی در مسیر سعادتشان نداشته و چه‌بسا تأثیر منفی دارد، نخواهند رفت.

«نام» باید دارای معانی و مفاهیمی ارزشمند باشد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) هرمزگان با اشاره به اینکه حق هر فرزند بر گردن پدر و مادر است که برایش نام نیک انتخاب کنند، تصریح کرد: اطرافیان به معنای اسم فرزندان توجه خواهند کرد و در آینده فرد را به آن نام می‌شناسند، انتخاب نام نیک، مقبول و معنوی باعث افتخار فرزندان می‌شود.

جهانگیری افزود: گاهی افراد نام‌هایی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که برداشت مناسبی از آن نمی‌شود و این امر پسندیده نیست، نام باید دارای معانی و مفاهیم ارزشمند و بلندی باشد تا شخص در جامعه به نام خود افتخار کند.

وی در تعبیر معانی نام‌های حضرت فاطمه (س) گفت: پیامبر (ص) فرمودند: «إِنَّمَا سُمِّیتْ اِبْنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ اَلنَّارِ؛ نام دخترم را فاطمه گذاشتم زیرا خداوند فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است»

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) هرمزگان ادامه داد: به فرموده امام صادق (ع) نام آن بانوی دوعالم را زهرا نامیده‌اند چون رخسار او در آغاز روز، مانند خورشید که از مشرق سر برآورد و طلوع کند برای امیر مؤمنان (ع) می‌درخشید و در نیم روز بسان ماه تابان جلوه‌گری می‌نمود و هنگام غروب آفتاب همچون ستاره‌ای روشن می‌تابید.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی استان هرمزگان افزود: کوثر نیز به معناى خیر کثیر و فراوان است و مصادیق زیادی براى آن ذکر شده که مصداق دنیایى آن حضرت فاطمه (س) است.

جهانگیری افزود: از همه انسان‌هایی که در طول تاریخ زندگی کرده‌اند با تمام ثروت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی که داشتند، به‌سختی می‌توانیم نامی را پیدا کنیم که از نسلی مشخص در هزاران سال پیش باشد؛ تنها نسلی که در دنیا با شناسنامه و شجره‌نامه مشخص و قابل‌شناسایی است، نسل حضرت زهرا (س) است.

وی ادامه داد: وقتی کافران به نبی مکرم اسلام (ص) ابتر می‌گفتند، خداوند سوره کوثر را بر ایشان نازل کرد، مراد از كوثر فراوانی ذریه و ماندگاری نسل پیامبر است كه فقط از طریق وجود با بركت حضرت فاطمه (س) تحقق‌یافته و خداوند نسلی بی‌نظیر و ماندگار در طول تاریخ به پیامبرش عطا فرمود.

انتخاب نام‌های فاطمی و تلاش برای تربیتی فاطمی

مادر فاطمه بشیری‌زاده، نوجوان 16 ساله در گفت‌وگو با ایکنا گفت: خیلی‌ها می‌گفتند نام فرزندانتان را از میان نام‌های ایرانی انتخاب کنید و از اسم‌های عربی بپرهیزید اما از همان ابتدا نیتمان برای دختر اولمان نام پربرکت فاطمه بود، برای محدثه، دختر دیگرمان نیز به سراغ القاب حضرت فاطمه (س) رفتیم و تمام تلاشمان این است که تربیتی فاطمی داشته باشند.

وی ادامه داد: فاطمه دختری باادب، صبور، خانواده‌دوست و باگذشت است، برای همایش دختران امام (مدظله‌العالی) به تهران رفته تا در سخنرانی دختر شهید سردار سلیمانی حضور داشته باشد، او برکت زندگی ماست و همه دوستش دارند، دختری شیرین‌زبان است و حب مادر شهید تختی نژاد را در دل دارد، مسجدی بوده و در انجام کارهای فرهنگی بسیار فعال است.

وجود فاطمه تمام سختی‌ها را آسان کرد

مادر فاطمه قاسمی پور، بانوی 32 ساله در گفت‌وگو با ایکنا گفت: تصمیم گرفتیم نام فرزند اولمان را فاطمه بگذاریم تا رونق و برکت خانه باشد، زمانی که به دنیا آمد پدرش در خدمت سربازی بود، من نیز تنها بودم و سرکار می‌رفتم و باید به‌تنهایی زندگی را اداره می‌کردم اما وجود فاطمه تمام سختی‌ها را برایم آسان کرد.

این مادر ادامه داد: دخترم فاطمه حجاب کامل و اعتقادات بالایی دارد، نماز و روزه را قضا نمی‌کند، به سفر زیارتی کربلا رفته و اعمال مستحب را نیز به‌جا می‌آورد، در مجالس اهل‌بیت (ع) شرکت می‌کند و در برابر کارهای نامناسب امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کند.

وی افزود: فرزندم اکنون ازدواج کرده، دو پسر دارد و در زندگی مشترک نیز بسیار صبور است، خانواده‌دوست و ازخودگذشته بوده و ناراحتی خانواده برایش سخت است.

نام فاطمه سراسر برکت است

مادر سیده فاطمه موسوی که دختری 24 ساله است نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: زمانی که دخترم به دنیا که آمد نام دیگری برایش انتخاب کردیم اما یک‌شب خوابی دید و درخواست کرد اسمش را فاطمه بگذاریم و امروز از این نام‌گذاری بسیار خوشحال هستیم.

این مادر با اشاره به اینکه نام فاطمه سراسر برکت است و آرامش دارد، ادامه داد: دخترم باحجاب است، نمازش را به‌موقع می‌خواند و در مساجد و کارهای فرهنگی مسجد حضوری فعال دارد.

نام فاطمه مسئولیت بسیاری دارد

مادر فاطمه صفاری نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: فرزندانم را دوقلو باردار بودم و قصد داشتم نام یکی را محمد و دیگری را از القاب حضرت فاطمه (س) بگذارم چراکه معتقد بودم نام فاطمه مسئولیت بسیاری دارد، اما نظر همسرم علی و فاطمه بود، درنهایت با مشورت‌هایی که کردیم نام‌های محمد و فاطمه را بر روی فرزندانمان گذاشتیم.

وی ادامه داد: در زمانه‌ای که پدر و مادرها نامی بر فرزندان خود می‌گذارند که نمی‌توان معنایش را فهمید، خدا را شاکرم که نام فرزندانم را از نام‌های اهل‌بیت (ع) انتخاب کردم، دخترم فاطمه پوشش و حجابی فاطمی دارد و من بسیار از او راضی هستم، هرچند تائید نهایی را اهل‌بیت (ع) می‌کنند که امیدوارم آنان نیز راضی باشند و روز قیامت شرمنده‌شان نشویم.

درس حیا و حجاب و صبوری از فاطمه زهرا (س)

فاطمه زنگنه، دختری 14 ساله در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح احساسش نسبت به نام خود گفت: ابتدا پدر و مادرم قصد داشتند نام من را نرگس بگذارند اما به دلیل بیماری زردی که داشتم و در بیمارستان بستری بودم مادرم نذر می‌کند اگر شفا یافتم نامم را فاطمه بگذارد.

وی با بیان اینکه قشنگ‌ترین نام فاطمه است، اضافه کرد: من حیا و حجاب و صبوری را از فاطمه زهرا (س) آموخته‌ام.

کوثر، لقب زیبای حضرت زهرا (س)

کوثر زاده احمد، دختری 16 ساله در گفت‌وگو با ایکنا گفت: پدر و مادرم با مشورت هم یکی از القاب فاطمه (س) را برایم انتخاب کردند، کوثر نام یکی از رودهای بهشت و از القاب بانوی گران‌قدر اسلام است.

زاده احمد با بیان اینکه همچون حضرت فاطمه (س) پدرم را دوست دارم و برای او دختر خوبی هستم، حجابم را می‌پسندم، صبور و خوش‌رو و همیشه خندان هستم، افزود: امروزه نام کوثر در میان دختران فراموش‌شده اما من معتقدم این نام نیز مانند دیگر نام‌های حضرت زهرا (س) و دیگر بانوان اسلام بسیار زیباست و باید تکریم شود.

حس زیبای همنامی با بانوی دوعالم

فاطمه صالحی، بانوی 26 ساله در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تلاش می‌کنم خصلت‌های نیک حضرت فاطمه (س) را داشته باشم، گفت: من در خانواده‌ای مذهبی و مقید به ائمه و معصومین (ع) به دنیا آمدم، به همین دلیل نام حضرت فاطمه (س) را برایم انتخاب کردند تا ثابت کنند همیشه ارادت خاصی به معصومین (ع) دارند.

وی افزود: حس بسیار خوبی نسبت به نام خود دارم چراکه هم نام بانویی هستم که در برابر خداوند متعال جایگاه والایی دارد و موردتکریم و علاقه اهل‌بیت (ع) است، من خود را در جایگاهی نمی‌بینم که هم‌تراز با حضرت فاطمه (س) باشم، اما تلاش می‌کنم حداقل یکی از خصلت‌های نیک آن حضرت یعنی صبور بودن را داشته باشم.

انتهای پیام
captcha