کد خبر: 3637298
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

ضرورت وجود نبوت، ضرورت ولایت و امامت را هم ایجاب می‌کند

گروه معارف: کارشناس تاریخ اسلام، با اشاره به ابلاغ اصل ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) در حجه الوداع گفت: همان اهمیتی که نبوت در دین اسلام دارد، خلافت و ولایت نیز داراست، ممکن نیست که مردم 23 سال پیامبر(ص) داشته باشند، اما در ادامه مسیر از وجود جانشین ایشان محروم باشند، ممکن نیست بهره مندی از هدایت الهی با رحلت پیامبر(ص) پایان یابد و مردم از برکت وجود حجت خدا در زمین بی بهره شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مقداد تابش، کارشناس تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از هرمزگان، با اشاره به اینکه بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، ایشان حج تمتع به جای نیاورده بودند، اظهار داشت: ایشان تا سال دهم هجرت که آخرین سال حیات مبارک شان بود، فرصت به جای آوردن، حج را نداشتند زیرا تا پیش از سال هشتم، مشرکان اجازه حج به پیامبر(ص) نمی‌دادند و جنگ های متعددی هم صورت گرفته بود و بعد نیز جریان صلح حدیبیه و فتح مکه در سال هشتم هجرت صورت گرفت و ایشان تا سال دهم فرصت به جای آوردن حج تمتع را به دست نیاورده بودند، به همین دلایل، از ارکان دین اسلام و مذهب، دو مسئله باقی مانده بودکه یکی حج بود و پیامبر(ص) هنوز حج را به مردم آموزش نداده بودند و دیگری موضوع مهم ولایت بود، که این مساله نیز برای ایشان بسیار حائز اهمیت بود.
وی اضافه کرد: امام باقر(ع) می فرمایند: «جبرئیل در سال دهم هجرت بر رسول خدا(ص) نازل شد و عرض کرد: «یارسومل الله! خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید که «من هیچکدام از پیامبران و رسولان خدا را قبض روح نکردم، مگر اینکه دین خود را کامل کرده بودند و حجتم را بر آنها تمام کرده بودم و از دین اسلام نیز دو فریضه باقی مانده است که لازم است آن را به مردم خود، ابلاغ کنید، یکی از آنها فریضه حج است و دیگری ولایت و خلافت پس از خود است زیرا من هیچگاه زمین را از حجت خود خالی نمی گذارم».
تابش با بیان اینکه وظیفه آموزش حج به مردم از سوی خدا به پیامبر(ص) امر شد، ابراز کرد: ایشان همانطور که نماز، زکات، روزه و ... را به مردم تعلیم داده بودند باید امور و مناسک حج را نیز به مردم آموزش می دادند، تا مردم نیز این فریضه بزرگ الهی را به از فرایض دیگر بجا بیاورند.
کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: خداوند در آیه 7 سوره مبارکه حج خطاب به پیامبر می فرمایند: مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکب های لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند...» به همین جهت نیز پیامبر(ص) منادی ها و پیک های خود را فرستادند تا به همه مردم در بلاد مختلف اعلام کنند که رسول خدا(ص) بنا دارند به حج بروند، هر کس می تواند در فریضه حج امسال شرکت کند که پیامبر(ص) می خواهند احکام حج را به مردم آموزش دهند، مردم مدینه زمانی که این خبر را شنیدند با کاروانی هفتاد هزار نفری عازم سفر به مکه شدند.
 تابش با اشاره به اینکه قریب به 120 هزار نفر در زمان بازگشت از این حج و در منطقه غدیرخم با پیامبر(ص) بودند، تصریح کرد: همراه پیامبر(ص)، اهالی مدینه و تمامی اصحاب اسم و رسم دار در اسلام، همسران پیامبر(ص) و وجود نازنین حضرت زهرا(س) حضور داشتند و قبل از این واقعه نیز حضرت رسول(ص)، امیرالمومنین(ع) را برای تبلیغ اسلام به یمن فرستاده بودند و زمانی که پیک رسول خدا(ص) به ایشان می رسد، حضرت(ع) بعد از اینکه تبلیغ خود را به پایان رسانده بودند و تقریبا تمام اهل یمن و قبایل بزرگ آنها به اسلام مشرف شده بودند، راهی مکه و به پیامبر(ص) ملحق شدند.
کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به ابلاغ اصل ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) در حجه الوداع گفت: همان اهمیتی که نبوت در دین اسلام دارد، خلافت و ولایت نیز داراست، ممکن نیست که مردم 23 سال پیامبر(ص) داشته باشند، اما در ادامه مسیر از وجود جانشین ایشان محروم باشند، ممکن نیست بهره مندی از هدایت الهی با رحلت پیامبر(ص) پایان یابد و مردم از برکت وجود حجت خدا در زمین بی بهره شوند.
وی با اشاره به اینکه همان ضرورتی که ایجاب می کند پیامبری مبعوث شود، انتخاب و معرفی جانشین برای آن پیامبر را هم ایجاب می کند، تاکید کرد: در خطبه مفصل غدیرخم، رسول خدا(ص) روی ولایت تاکید می کنند و مفصل آن را شرح می دهند و می فرمایند: «بعد از من، ولی، وصی، برادر و جانشین من، امیرالمومنین(ع) است» و حتی اوصیاء و اولیاء پس از امیرالمومنین(ع) را نیز معرفی می کنند، نام حسن و حسین (علیهماالسلام) را می برند و حتی در این خطبه، سه مرتبه نام حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) را می برند و سه بار به قائم بودن ایشان و اینکه از نسل علی بن ابی طالب(ع) و از نسل امام حسین(ع) و دوازدهمین امام مسلمین اند، تاکید می‌کنند.
captcha