حجتالاسلام علی اکبر انصاری راد مدیرکل تبلیغات
اسلامی هرمزگان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، بیان کرد: مسجد،
درجایگاه پایگاه اجتماعی اسلام، همواره کانون جذب تربیت دینی جوانان بوده است و
مردم و مربیان دینی و مذهبی به آن توجه کردهاند.
وی در ادامه افزود: تحولات روزافزون دنیای مدرن و
تهاجم فرهنگی در عصر جهانیشدن ازیکسو و تربیت دینی جوانان بهمثابهی یکی از اصلیترین
دغدغههای عالمان تربیتی و فرهیختگان دینی مسلمان ازسوییدیگر اهمیت مسجد را در
تربیت دینی بیشازپیش روشن کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: تربیت دینی
جوانان همیشه یکی از موضوعهای مورد توجه در همهی جوامع بوده است؛ هر چند ممکن
است در مورد ارزشهای مورد نظر و گسترهی آنها و همچنین چگونگی ارائه و انتقال آنها
به نسلهای بعدی دیدگاههای متفاوتی وجود داشته باشد.
حجتالاسلام انصاری راد گفت: در چند دهه اخیر و با
توسعه تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی و همچنین جهانیشدن، اهمیت گسترش فرهنگ دینی
بومی در مدارس و مساجد مورد توجه متخصصان حوزههای علوم تربیتی و نخبگان دینی قرار
گرفته است.
وی ادامه داد: مسجد یکی از مهمترین مراکز گردهمایی
مسلمانان است و در همهی جوامع اسلامی به وفور یافت میشود. تعداد بسیار زیاد
مساجد و شأن دینی آنها پتانسیل فرهنگی قابلملاحظهای در اختیار جوامع مسلمان
قرار داده است که چشمپوشی از آن لطمههای جبرانناپذیری بر پیکرهی جامعه وارد میکند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: مساجد پایگاههای
بزرگ انسانسازی هستند. اما همین پایگاهها اگر فاقد برنامه و مدیریت باشد نه تنها
نمیتواند نیروهای فعال در عرصه فرهنگی را تربیت کند بلکه باعث جدایی افراد مستعد
از آن میشود.
وی بیان کرد: ایجاد ارتباط سازمانی بین حوزه و
مسجدحوزهها با مسجد ارتباط فردی دارند. بدین صورت که معمولاً نیروها و پرورش یافتگان
و مدیران حوزهها با عناوینی چون مدیریت مسجد، امام جماعت، عضویت در هیئت امنا
و... با مسجد مرتبطند اما ارتباط سازمانی بین حوزه علمیه و مسجد وجود ندارد.
حجتالاسلام انصاری راد همچنین اضافه کرد: اگر
ارتباط سازمانی بین حوزه و مسجد ایجاد شود؛ یعنی سازمان مدیریت حوزه، خود را مرتبط
با این پایگاه عظیم نشر فرهنگ دین بداند، بسیاری از خلأها و مشکلات موجود برطرف
خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر این ارتباط تشکیلاتی باشد، طبعاً
حوزه آموزشهای خود را به نحوی ساماندهی میکند که بتواند امام جماعت خوب تربیت
کند. مثلاً آداب معاشرتی را میآموزد که امام جماعت بتواند با مأمومین، خوب ارتباط
پیدا کند و رفتاری را آموزش میدهد که آن رفتارها در احیای مساجد تأثیر بسزا داشته
باشد.
حجتالاسلام انصاری راد در پایان تاکید کرد: تربیت
روحانی برای اداره مساجد و امامت جماعت از ضروریات امروز حوزه است، حوزه علمیه باید
پس از گردآوری تجربیات افرادی که به نحوی در امور مسجد دخیلند، افرادی را تربیت
کنند تا شایستگی اجرای حرکتهای جدید را برای احیا و رونق مساجد داشته باشند.