پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت بزرگترین مسجد کشور
کد خبر: 3317141
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت بزرگترین مسجد کشور

گروه سیاسی: نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از رشد ۶۰ درصدی پیشرفت فیزیکی روند ساخت بزرگترین مسجد کشور در بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از هرمزگان، عباس مؤمن‌آبادی، نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دیروز، 31 خرداد‌ماه در جمع خبرنگار، گفت: مسجد جامع بندرعباس به‌عنوان بزرگترین مسجد کشور با زیربنای 22 هزار و 225 مترمربع در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه کار ساخت 90 درصد از پکیج‌های سرمایش مسجد به اتمام رسیده و آماده حمل به استان است، افزود: 70 درصد سنگ نمای بیرونی تا ارتفاع یک متر و 35 سانتی متر و 50 درصد کاشی و سرامیک سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها نیز خریداری شده است.
مؤمن‌آبادی ادامه داد: کار ساخت 89 عدد درب و پنجره‌های چوبی مسجد با 80 درصد پیشرفت کار در 2 کارگاه در مشهد مقدس در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه بخش اداری مسجد با 2 هزار و 400 متر مربع زیربنا از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، عنوان کرد: روند ساخت مسجد نیز 40 درصد رشد فیزیکی دارد.
نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: از مجموع 440 میلیارد ریال هزینه‌های انجام شده در این مسجد، 418 میلیارد و 390 میلیون ریال آن از محل فروش زمین مجتمع تجاری نور و واحدهای تجاری سهم مسجد تأمین شده است.
وی اضافه کرد: 21 میلیارد و 610 میلیون ریال نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و یکی از شرکت های اقتصادی استان تأمین شده است.
مؤمن‌آبادی با بیان اینکه به لحاظ اجرایی مشکلی وجود ندارد و تنها کمبود اعتبار است که سرعت پیشرفت کار را کند کرده، گفت: با توجه به قیمت‌های فعلی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل صرفاً مسجد در حدود 450 میلیارد ریال برآورد می‌شود.
وی در ادامه به طرح تخلیه محدوده زمین صحن مسجد جامع و میدان امام اشاره و اظهار کرد: این محدوده، حدفاصل خیابان‌های شهید مطهری، بلوار شهید ناصر و خیابان سنائی و حدود 100 هزار متر مربع است که یک‌هزار و 414 مترمربع در سه پلاک متعلق به اشخاص حقیقی است و 12 هزار و 851 مترمربع مربوط به دستگاه‌های اداری و دارای سند مالکیت است.
نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه سند بقیه زمین به نام شهرداری بندرعباس است، گفت: دستگاه‌های مستقر در آن فاقد سند مالکیت هستند که با تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 و موافقت شورای شهر، به صحن مسجد و میدان امام خمینی(ره) اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: مقرر شده بود که این محدوده طی سه مرحله تخلیه و مراحل اجرائی کار صحن مسجد و میدان امام(ره) شروع شود.
به گفته مؤ‌من‌آبادی، مرحله اول و دوم شامل تخلیه و تخریب واحدهای واقع در بخش میانی زمین و برخی واحدهای واقع در ضلع شمال و شرق آن را شامل می شد، در این مرحله حدود 70 درصد از زمین آزاد و به صحن مسجد مسجد ملحق می‌شد.
وی افزود: با اجرای مرحله سوم که شامل همه ادارات واقع در محدوه طرح می‌شد، عملکرد صحن تکمیل و میدان امام نیز شکل می‌گرفت و همچنین، امکان اجرای کلیه برنامه‌ها از جمله 80 هزار مترمربع پارکینگ در زیرزمین و ساخت 200 چشمه سرویس بهداشتی و وضوخانه و سایر واحدهای خدماتی و پشتیبانی مسجد مطابق طراحی‌ها فراهم می‌شود.
وی اضافه کرد: تاکنون برای طراحی و تعیین تکلیف و تخلیه صحن مسجد و میدان امام(ره)، مجموعاً 143 جلسه در سطح کارشناسی برگزار شده است و در یکی از جلسات که با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان و استاندار برگزار شد، دستور تشکیل کارگروهی به ریاست معاون استاندار مصوب شد.
مؤمن‌آبادی تصریح کرد: از آن زمان تا به امروز چهار جلسه کارگروه برگزار و پیشنهادهای خوبی نیز ارائه شده که اگر اجرایی می‌شد به شتاب کار تخلیه صحن مسجد کمک زیادی می‌کرد.
وی افزود: 144 مورد مکاتبه با مسئولانه ادارات مستقر در این محدوده صورت گرفته است که اگر به تکلیف خود عمل می کردنند، امروز کار ساخت وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی مسجد به اتمام رسیده بود.
نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: با همه مشکلات و عدم همکاری‌هایی که بوده، در حدود 30 هزار مترمربع از زمین‌های صحن مسجد و میدان امام(ره) که عمدتا منازل سازمانی بود، تخلیه و تعیین تکلیف شده است.
وی افزود: با مدیران اداراتی نظیر حراست کل، دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت، شهرداری، دانشگاه آزاد و اداره‌کل تعزیرات حکومتی برای تخلیه قطعی واحدهایشان توافق شده است.
مؤمن‌آبادی اعلام کرد: 12 واحد مسکونی که توسط دفتر نماینده ولی فقیه در استان به صورت امانت در اختیار برخی از دستگاه‌ها قرار گرفته و مقرر شده بود که هر وقت که نیاز باشد باید سریعاً تخلیه کنند، متأسفانه تاکنون از تخلیه و تحویل واحدها خودداری می‌کنند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های فرهنگی، گردشگری و خدماتی کشور با محوریت نماز است، بیان کرد: باتوجه به در حال ساخت بودن مجتمع تجاری نور در همین محدوده، این طرح می‌تواند به همه نیازهای مادی و معنوی مردم یک جا پاسخگو باشد.
وی مسجد جامع بندرعباس را بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت مردم معرفی کرد و افزود: اجرای این طرح عظیم، استان هرمزگان را به قطب فرهنگی تبدیل خواهد کرد و جایگاه آن را به استان برخوردار از بزرگترین مسجد کشور ارتقا می‌دهد.
نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: با توجه به کارکردهای فرهنگی، گردشگری و خدماتی صحن مسجد و میدان امام خمینی(ره)، آمادگی واگذاری اجرای این طرح به استانداری و یا شهرداری را داریم.
وی با بیان اینکه ادامه تصرف ملک مسجد که نیاز فوری و اساسی به آن دارد از نظر شرعی دارای اشکال است، از مدیران دستگاه‌های مستقر در محدوده طرح خواست که شخصاً پیگیر جابجایی و تخلیه زمین مسجد و میدان امام(ره) باشند.
مؤمن‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نماز عید سعید فطر امسال در مسجد جامع شهر بندرعباس برگزار می‌شود، گفت: پیشاپیش از مردم به دلیل اینکه موفق به ساخت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه نشده‌ایم عذرخواهی می‌کنم.

captcha