گروه‌های تعزيه‌خوانی در بندرلنگه ساماندهی می‌شوند
کد خبر: 2565071
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

گروه‌های تعزيه‌خوانی در بندرلنگه ساماندهی می‌شوند

گروه اجتماعی: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرلنگه با اشاره به اينكه تعزيه برخواسته از عقايد و باورهای دينی است كه همواره توانسته بر حكومت‌ها تأثيری مستقيم داشته باشد، گفت: گروه‌های تعزيه خوانی در اين شهرستان ساماندهی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه هرمزگان، اسماعيل جهانگيری، سرپرست اداره ارشاد اسلامی بندرلنگه امروز، 31 تيرماه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: از آن جا كه هنر تعزيه دارای محتوايی است كه اعتقادات دينی و مذهبی را به تصوير می‌كشد و هم چنين تأثيرات روانی و احساسی نيز از خود به جا می‌گذارد از اهميت ويژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: هنر تعزيه و تعزيه‌خوانی يكی از هنرهای اصيل ايرانيان است و اين هنر از هيچ كجای جهان به اين جا نيامده بلكه ايرانيان خود خالق تعزيه‌اند و ايران تنها كشور اسلامی است كه نمايش تعزيه را در مقياس جهانی آفريد و خلق كرد.
سرپرست ارشاد اسلامی بندرلنگه تصريح كرد: اين هنر در طول تاريخ فراز و نشيب‌های زيادی را طی كرده و هم مهرورزی و هم بی مهری‌های فراوانی را به خود ديده است ولی از آن جايی كه تعزيه برخواسته از عقايد و باورهای دينی است همواره توانسته بر حكومت‌ها تأثيری مستقيم داشته باشد و همين باعث شده برخوردهای دوگانه‌ای را شاهد باشد.
جهانگيری خاطرنشان كرد: تعزيه در برخی دوره‌ها مورد حمايت و تشويق و در برخی دوره‌ها مانند حكومت پهلوی مورد بی‌مهری واقع شد تا جايی كه اجرای آن در اين دوره جرم محسوب می‌شود.
وی در بخش ديگری از سخنان خود بيان كرد: منطقه جنوب كشور به‌ويژه استان هرمزگان يكی از خاستگاه‌های اصلی اين هنر است و تعزيه‌خوانی و نمايش تعزيه در اين استان دارای سبك منحصر به فرد است.
سرپرست اداره ارشاد بندرلنگه گفت: هرچند در مناطق مختلف هرمزگان نيز تفاوت شيوه‌ها محسوس بوده و از شرق تا غرب استان نواها و شيوه های متنوعی ديده می‌شود اما به رغم آن استفاده از نسخه واحد در اغلب نقاط استان متداول است و بيشتر از نسخه‌های نوشته شده توسط تعزيه‌نويس مشهور جنوب كشور مرحوم حسين‌علی قضايی مينابی كه به پدر تعزيه جنوب كشور نيز معروف است، استفاده می‌شود.
جهانگيری در پايان افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه در نظر دارد به‌زودی طی نشستی با فعالان هنر تعزيه اين شهرستان، زمان تشكيل این مجمع عمومی را اعلام كند تا ضمن انتخاب نماينده تعزيه‌خوانان، اين انجمن به‌صورت رسمی فعاليت خود را آغاز کند.
captcha