رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری با اصلاح فرهنگ کار حاصل می‌شود
کد خبر: 1472113
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری با اصلاح فرهنگ کار حاصل می‌شود

گروه سیاسی: آیت‌الله نعیم‌آبادی با بیان اینکه فرهنگ پشت میز نشینی باید به کل فراموش شود، تأکید کرد: در صورت اصلاح فرهنگ کار، شاهد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان دیروز، 19 آبان‌ در دیدار تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تعاونگران اجتماعی هرمزگان، با بیان اینکه فضای کار بر دو محور اصلی یعنی  کارگر و کارفرما است، گفت: هم حقوق کارگر و هم کارفرما باید در کار دیده شود که در آموزه‌های دینی به آن تأکید شده و قانون نیز پشتوانه هر دو می‌باشد.
امام جمعه بندرعباس، تعامل و تعادل را دو رکن اساسی در رابطه بین کارگر و کارفرما دانست و بر ضرورت همدلی و رعایت حقوق متقابل ازسوی کارگر و کارفرما تأکید کرد.
آیت‌الله نعیم‌آبادی در دیدار تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تعاونگران‌، اظهار کرد: هم حقوق کارگر و هم کارفرما باید در کار دیده شود که در آموزه‌های دینی به آن تأکید شده و قانون نیز پشتوانه هر دو است.
وی بیان کرد: فرهنگ کار به‌شدت آسیب دیده و تا زمانی‌که جوانان ما امور کشاورزی، باغداری، دامداری و ده‌‌ها شغل میدانی را با نشستن در پشت میز بخواهند انجام دهند، نرخ بیکاری بیش از این نیز افزایش خواهد یافت و مشکل اشتغال نیز با اضافه شدن صندلی و گسترش ادارات حل نمی‌شود.
امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه برخی کارهای قانونی در جامعه ما عیب و ننگ به حساب می‌آید در حالی‌که در بسیاری از کشورها فرهنگ کار زنده است و بسیاری از مایحتاج ما از همین  کشورها تهیه می شود در حالی که شرایط تولید همان کالاهای وارداتی در کشور خودمان نیز فراهم است.
وی اضافه کرد: کارفرما در کنار کارگر باید کار کند و هیچ کس نباید کار کردن را عیب بداند چرا که کار کردن توصیه پیامبر(ص) و امامان است.
آیت الله نعیم آبادی اظهارکرد: در کشور فرصتهای شغلی بسیاری وجود دارد اما مشکل اصلی، فرهنگ کار است که باید شغل و کار را به درستی برای مردم و جوانان معنا کنیم تا بدانند که کار تنها به معنای پشت میزنشینی نیست.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرمزگان دارای ظرفیت‌های بالایی برای تولید و اشتغال و فعالیت و رشد اقتصادی دارد، گفت: مسئولان باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کنند چرا‌که استفاده بهینه از این منابع، منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.
آیت‌الله نعیم‌آبادی در ادامه نیز بر تقویت تعاونی‌ها تأکید و اضافه کرد: تعاونی‌ها نباید فقط به اسم تعاون اکتفا کنند بلکه با فکر و اندیشه و استفاده از تجربه سایر کشورها این حوزه را فعال کنند.
رویکرد کشور در حال حاضر به سمت و سوی کارآفرینی
همچنین در این نشست مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان، در این دیدار بر استفاده دستگاه‌های اجرایی از ظرفیتهای خود برای ایجاد اشتغال تأکید کرد و گفت: اگر دستگاه‌ها از توان و ظرفیت قانونی خود برای ایجاد مشاغل متعدد استفاده کنند، تعداد زیادی از جمعیت بیکار استان وارد بازار کار می‌شوند.
بهروز اکرمی، به ظرفیت‌های متعدد استان اشاره کرد و افزود: هرمزگان ظرفیت جذب متقاضیان کار استان و حتی بیکاران سایر استان‌های دیگر را دارد اما باید این ظرفیت‌ها شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کرد.
وی در ادامه این دیدار به فرهنگ کار اشاره ‌و بیان کرد: اصلاح فرهنگ کار مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود چرا‌که هنوز بسیاری از فارغ‌التحصیلان بر این باورند که باید استخدام بخش دولتی یا خصوصی شوند.
اکرمی با بیان اینکه رویکرد کشور در حال حاضر به سمت و سوی کارآفرینی است و فارغ‌التحصیلان و متقاضیان کار باید خود به سمت کار رفته و به فکر کار‌آفرینی باشند، چرا‌که دستگاه های دولتی گنجایش استخدام دولتی را ندارند و برای ساختن جامعه، کار و تلاش مداوم نیاز است. وی بر تقویت روحیه تولید در جامعه تأکید و اضافه کرد: فرهنگ پشت میز نشینی باید به کل فراموش شود و در صورت اصلاح فرهنگ کار،  شاهد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در ادامه به برنامه‌ها و سیاست‌های این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: اکثریت جمعیت استان مخاطب وزارت متبوع هستند و صیانت از نیروی کار، پیشگیری از حوادث، رسیدگی به دعاوی کارگران، ساماندهی و نظارت بر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، تنظیم بازار کار، تشکیل و نظارت بر تعاونی‌ها، امور بیمه‌ای و بسیاری دیگر از جمله وظایفی است که بر‌عهده این اداره‌کل است.
اکرمی افزود: در نیمه اول سال عملکرد این اداره‌کل در بسیاری از حوزه‌ها امیدوارکننده بوده اما باید سعی شود که این تلاش‌ها مستمر و منجر به عملکرد قابل توجهی شود.
به گزارش ایکنا، در پایان این دیدار از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، لوح تقدیری با امضای تشکلات کارگری و کارفرمایی و نمایندگان تعاونی‌ها به آیت‌الله نعیم‌آبادی اهدا شد.

captcha